Credincioșii creștin ortodocși,
majoritari în Ucraina, s-au împărțit în
trei biserici diferite. Anul acesta, Patriarhia de Constantinopol a încercat să
soluționeze schisma, unificând două
dintre cele trei biserici, însă nu a reușit
să o convingă pe a treia, dependentă de Patriarhia Moscovei, să se alăture, pentru
a forma o singură biserică a Ucrainei. Pentru unii ucraineni decizia
Patriarhului Ecumenic Bartolomeu a adus mare bucurie, pentru alții – mare durere, iar pentru românii din
Ucraina poate să fie începutul sfârșitului.
De aceea, înainte de Sinodul BOR din 21 februarie, întrebarea pe care și-o pun toți
cei care cunosc realitățile este cea
din titlu.
Când pierzi scaunul
de Patriarh al Moscovei, înființezi unul la Kiev
Povestea schismei începe banal: în 1990 moare Patriarhul
Pimen al Bisericii Ortodoxe Ruse, iar al doilea om în Patriarhia Moscovei,
mitropolitul Filaret al Kievului, candidează pentru scaunul de patriarh.
Sinodul rus îl alege însă pe Alexei, care venea din Estonia. Filaret se
întoarce la Kiev și, peste doi ani, își spune că drumul bisericii din Ucraina este
altul decât cel spre Moscova. Pe care el mersese când a dorit să devină
patriarh al Bisericii Ruse. Ca în fabula cu vulpea care nu ajunge la struguri,
Filaret devine conducătorul unei părți
a episcopilor din Ucraina, care se rup de Biserica Rusă, la al cărei scaun de
întâistătător candidase fără succes.
Inițiativa
bisericească a căzut pe un teren etnic fertil: ura dintre ucraineni și ruși.
O ură care este greu de înțeles pentru
cineva din afara acestor două popoare care în vechime au fost unul singur. O
ură ce a fost alimentată de foametea provocată în Ucraina de către Stalin în
anii '30, în care au murit trei milioane de ucraineni. Dar și de numărul mare de ucraineni colaboratori
cu armata nazistă care a invadat URSS în al Doilea Război Mondial. O ură atât
de mare încât, în vremea URSS, închiși
de puterea comunistă în lagărele Gulagului, deținuții politici ucraineni se omorau cu deținuții
politici ruși. Ca să ne dăm seama cât
de greu este să înțelegem aceasta, să
spunem că, de exemplu, conflictul de sute de ani dintre români și maghiari în Transilvania nu a dus la
niciun act de violență între deținuții
politici români și deținuții
politici maghiari din închisorile comuniste.
După divizarea din 1992 au urmat diferite scindări și conflicte între cei care s-au rupt de
Moscova, unele ducând chiar la crime, dar până la urmă au rezultat două
biserici schismatice, numite Biserica Ortodoxă Autocefală a Ucrainei și, respectiv, Biserica Ortodoxă a Ucrainei –
Patriarhia Kievului. În popor, ambelor li se spunea „autocefale", adică
independente, diferențiindu-le de
„canonici", adică cei rămași acolo
unde erau în 1992, numiți Biserica
Ortodoxă din Ucraina – Patriarhia Moscovei.
Pentru schisma pe care au făcut-o, capii autocefalilor au
fost caterisiți și apoi anatematizați de
canonici, din rândul cărora veneau, iar celelalte biserici ortodoxe din lume au
recunoscut ca justă decizia împotriva lor. Ultima dată când a fost confirmată
această decizie a fost în 2016.
Asta până anul trecut, când Patriarhia de Constantinopol a
anulat caterisirile și anatemele, a
unificat cele două biserici autocefale, pe care le-a pus sub jurisdicția ei și
le-a dat un Tomos de recunoaștere a
unei autocefalii limitate, cu promisiunea tacită că în viitor vor fi complet
independenți și vor avea patriarh. Până atunci, conducător al noii biserici
autocefale este mitropolitul Epifanie, care a trăit printre români la Storojineț, dar îi iubește
la fel de mult ca Filaret, al cărui secretar a fost.
De ce au rămas
românii din Ucraina în biserica Moscovei?!
În Ucraina sunt mai bine de 100 de preoți români, care păstoresc circa 500.000 de
români din regiunile Cernăuți,
Transcarpatia și Odesa. Când unii
dintre episcopii ucraineni au făcut o biserică separată de Moscova, niciun
preot român nu a mers cu ei. Și asta
până în ziua de astăzi.
Acest lucru pare de mirare, știind
câte au avut de suferit românii de la ruși
în timpul țarismului și apoi de la comuniștii sovietici. Explicația
este simplă: rău cu rușii, dar și mai rău cu ucrainenii.
Pe când țineau de
URSS, românii au fost deportați, li
s-au confiscat proprietățile ca în
orice stat comunist, preoții au fost
prigoniți pentru credință, intelectualii au fost nevoiți să fugă ca să nu moară în Siberia. Dar
sovieticii nu s-au atins de limba română! Acolo unde erau biserici deschise se
slujea în limba română. Acolo unde erau sate românești era și școală în limba română.
Ce a urmat pentru români atunci când URSS s-a destrămat și Ucraina a dobândit independența? O asuprire națională mai mare. Tânărul stat își
afirma identitatea și încerca să se
coaguleze pe baza coalizării în fața
unui dușman extern, care erau...
românii. Pe vremea când încă nu izbucnise conflictul din Donbas, nu rușii, ci românii și România erau înfierați
în media ucraineană ca principalii dușmani
ai noului stat. România, care ar fi stat cu ochii ațintiți asupra nordului
Bucovinei, cu armele pregătite să ocupe cea mai mică regiune a Ucrainei.
România, care a semnat fără nicio negociere Tratatul cu Ucraina în 1997 și îl reînnoiește
periodic fără să sufle o vorbă despre drama deznaționalizării
românilor de acolo.
Ca dovadă, dintre cele 93 de școli
cu predare în limba română care existau în 1991 în regiunea Cernăuți, azi au mai rămas doar 57, iar dintre cele
18 școli din regiunea Odesa, azi mai sunt
doar două!
Când a apărut schisma, preoții
români au fost invitați să se alăture
autocefalilor. Preoții au întrebat: Vom
fi lăsați să slujim în limba română în
continuare? Răspunsul nu a fost un „niet" rusesc, ci un răspicat „ni"
ucrainean. Nici gând de limba română în bisericile românești, în viziunea autocefalilor. Răspuns
valabil până în ianuarie 2018, când un episcop a promis că, dacă românii vor
cere, se va discuta și probabil că se
va accepta – ca și cum nici usturoiul
negării dreptului de a sluji în română nu l-au mâncat autocefalii, nici gura nu
le miroase de aproape 30 de ani.
Și așa, din două rele, preoții români au ales răul cel mai mic: să
rămână cu Moscova. Când a venit la Cernăuți
primul episcop desemnat de autocefali, preoții
români l-au așteptat pe podul de
intrare în oraș, podul peste Prut, și i-au întors cu mâinile mașina în direcția
opusă. Ei sunt cei care au amânat o perioadă apariția autocefalilor în regiunea Cernăuți.
Până la urmă, autocefalii tot au venit și, ca peste tot, au beneficiat din plin de
sprijinul statului: au școli teologice
la Cernăuți, iar biserica de la
Universitatea din Cernăuți le-a fost
dată lor. Trebuie amintit faptul că biserica și
întreg sediul Universității sunt făcute
de români, care l-au construit în a doua jumătate a secolului al XIX-lea ca
sediu al Mitropoliei de Cernăuți.
Această lucrare de excepție, o
capodoperă de arhitectură ce dăinuie și
astăzi, a fost realizată cu bani românești,
în speță cu banii Fondului Bisericesc
al Bucovinei, adică ai proprietăților
mănăstirilor bucovinene.
Statul român i-a
abandonat pe românii din Ucraina. Măcar Biserica să nu-i abandoneze
Românii din Ucraina sunt paria românilor din afara granițelor României și
ei știu asta. Chiar dacă statul român
nu face prea multe pentru ei, măcar despre românii din diaspora se vorbește, la fel și
despre cei din Basarabia. Chiar și
românii din Valea Timocului apar pe agenda convorbirilor cu Serbia. Dar cei din
Ucraina au parte de câteva articole în presă când mai închid câteva școli românești
și cam atât.
Nepăsarea statului a făcut ca românii din România să nu aibă
cunoștințe
elementare despre românii din regiunea Cernăuți,
iar despre cei din regiunile Transcarpatia și
Odesa majoritatea nici măcar nu cunosc faptul că acești români există. Ce mai spun, nu unui om obișnuit, ci unui intelectual numele
bucovinenilor Eudoxiu Hurmuzachi – „eliberatorul Bucovinei", Ion Grămadă –
„eroul Bucovinei", Iancu Flondor – artizan al Unirii Bucovinei, Ioan
Mihaly de Apșa – cercetătorul
„Diplomelor maramureșene", care
arată vechimea românilor în Maramureș,
Ilie Motrescu – poetul ucis de KGB în 1969?
Nepăsarea statului
face ca unul dintre cele mai murdare venituri legale pe care le încasează
statul român să fie din dobândirea cetățeniei de către românii din Ucraina și
cei din Republica Moldova.
Nepăsarea statului face să nu existe curse de avion sau de
tren din România spre Cernăuți, face ca
în ultimii ani să fie închise mai mult de 10 puncte de trecere a frontierei
care funcționau în regim de mic trafic
de frontieră. Singurul lucru care funcționează
bine la graniță este traficul cu țigări.
Orice român din Cernăuți
știe că nu există în capitala regiunii
nicio grădiniță în limba română, știe că statul român a fost silit să nu
înființeze un Institut Cultural Român
la Cernăuți prin tertipuri de genul:
cumpără un teren, dar nu vei primi autorizație
pentru Institut, pentru că pe sub el trec cabluri de interes național.
România a fost subordonată intereselor euroatlantice din
Ucraina, abandonându-și fiii.
Speranța
românilor din Ucraina este Biserica
Paradoxal, în plină libertate a cuvântului și de mișcare,
în momentul în care România este membră a UE și
a NATO, iar Ucraina aspiră să intre în aceste organisme, în epoca în care
România deține Președinția
Consiliului Uniunii Europene, România pare legată la mâini în ceea ce-i privește pe românii din Ucraina.
Iarăși, explicația există. Din 1997 și până în prezent, statul român consideră că poate și trebuie să facă un „sacrificiu
istoric" (președintele Emil
Constantinescu, 1997), să-i sacrifice pe românii din Ucraina pe criterii
cantitative: în Ucraina sunt doar 500.000 de români, față de 20.000.000 în țară.
Același sacrificiu l-a făcut în iunie
1940, când a cedat Basarabia, nordul Bucovinei și
Ţinutul Herța în fața ultimatumului sovietic.
Statul român s-a ascuns în spatele Tratatului cu Ucraina,
semnat pentru intrarea în NATO și UE, și al obtuzității
părții ucrainene.
Dar românii din Ucraina au un testament scris. Este
testamentul politic al boierului bucovinean Doxachi Hurmuzachi, publicat în
„Telegraful Român" de la Sibiu în 1857:
„Să nu uitați că aveți de îndeplinit trei datorii mari și sfinte, pentru care aveți a răspunde înaintea lui Dumnezeu, înaintea
oamenilor și a urmașilor voștri.
Aceste trei datorii sunt: patria, limba și
biserica.
Românească este țara
aceasta în care trăim, câștigată și păstrată cu sângele străbunilor noștri și
înzestrată cu drepturi românești, care
n-au putut să apună, pentru că sunt o proprietate nepieritoare a ei. Limba
română, sufletul naționalității noastre, pe care ne-au păstrat-o
străbunii noștri în timpii barbariei
chiar cu răpunerea vieții, a fost
totdeauna și este adevărata limbă a
acestei țări, niciun drept nu s-a aflat
în putere ca s-o desființeze. Biserica țării noastre este Biserica Ortodoxă, odorul
cel mai scump al sufletelor noastre."
Abandonați de stat,
românii din Ucraina își pun speranța în Biserică pentru că știu că – sub diverse ocupații străine, otomană, austriacă, sovietică –
Biserica a fost cea prin care și-au
salvat ființa națională, prin credință și limbă. Dacă și
BOR va uita de românii din Ucraina, așa
cum a uitat statul, atunci sub ochii generației
de azi românii din Ucraina vor dispărea, prin deznaționalizare.
Recunoașterea
acum a autocefalilor înseamnă sfârșitul identității românești
în Ucraina
Primul principiu în medicină este ca, atunci când vrei să
tratezi ceva, să nu faci rău. Chiar dacă nu știu
ce anume ar dori, concret, să facă Biserica pentru a le salva identitatea națională, românii din Ucraina știu ce nu vor să facă Sinodul BOR.
Dacă Sinodul BOR va recunoaște
biserica autocefală, prima consecință
va fi că preoții români din Ucraina nu
vor mai putea sluji împreună cu preoți
din BOR. Această interdicție a fost
hotărâtă de Patriarhia Moscovei pentru oricine va recunoaște noua biserică din Ucraina și ea se aplică deja în cazul mănăstirilor
din Athos, care sunt în jurisdicția
Patriarhiei Ecumenice.
A doua consecință a
recunoașterii ar fi pierderea
încrederii în Patriarhia Română. Ucraina se află în plină campanie electorală,
turul 2 al alegerilor prezidențiale
fiind programat pe 21 aprilie. Președintele
în funcție, Petro Poroșenko, se luptă pe toate fronturile să obțină un al doilea mandat, deși în primul mandat nu a reușit să-și
îndeplinească principala promisiune din campania din 2014, că va opri războiul
din Donbas, și, în plus, a pierdut
Crimeea. Sloganul său din ultimii ani este „Limba, Biserica și Armata", adică impunerea limbii
ucrainene minorităților etnice,
unificarea autocefalilor și eliminarea
Bisericii dependente de Patriarhia Rusă și
întărirea armatei. După acordarea Tomosului de autocefalie de către Patriarhia
Ecumenică, panourile publicitare cu el și
cu Mitropolitul Epifanie au împânzit Ucraina. În același timp, a participat cu Mitropolitul Epifanie la numeroase
prezentări publice ale Tomosului. Dacă Mitropolitul Epifanie îi e dator lui
Poroșenko și îi face campanie, cu ce și
de ce ar fi dator Sinodul BOR lui Poroșenko
pentru a-i face campanie?
Președintele Poroșenko este un om care își cunoaște
scopurile. Dar printre scopurile lui nu se numără binele românilor, a căror
limbă o știe, dar o alungă din școli. Este un bun diplomat sau un om
alunecos, depinde cum vrei să-l privești:
s-a împărtășit și la greco-catolici, și
la autocefali. A mers des la Mănăstirea Poceaev, dar acum trimite administrația de stat să o șicaneze; se luptă cu Rusia, dar are mare parte din afacerea
Roshen în Rusia; este un om pe care Occidentul îl folosește în conflictul cu Rusia fără a-i chestiona corupția și
metodele totalitare de acțiune. Din
diplomație sau interes, el putea să
curteze măcar cu o promisiune minoritatea română din Ucraina, dar nu a făcut-o.
E prea evident că o folosește pe post
de inamic de serviciu, de care el păzește
Ucraina. Așa că românii nu îl vor vota.
În plus, ce fel de
ortodoxie ar mărturisi Sinodul BOR când sunt cunoscute violențele
și
minciunile pe care autocefalii le folosesc pentru a-și lua biserici de la canonici?
A treia consecință a
recunoașterii este dezbinarea minorității românești.
Asociațiile culturale românești din Ucraina sunt dezbinate, extrem de puținii oameni politici români sunt irelevanți din punct de vedere al apărării identității românești,
singura care este unită este Biserica. Faptul că niciun preot român nu a trecut
la biserica autocefală a dat o forță
extraordinară românilor din Ucraina de a rămâne uniți. Dacă Sinodul BOR va intra în legătură cu biserica
autocefală, această unitate va fi distrusă rapid, căci unii preoți se vor ghida după Sinodul BOR și vor trece la autocefali, dar cei mai mulți vor rămâne la canonici și vor acuza Sinodul BOR că a trădat
interesele naționale, dar și adevărul de credință.
Ce va face Sinodul
BOR?
La cele de mai sus ar mai fi un post scriptum de adăugat,
care pe viitor ar putea să devină începutul unui nou capitol pentru românii din
Ucraina. O consecință a Tratatului cu
Ucraina este că nimeni nu se întreabă cât de canonică este Biserica Rusă
canonică în teritoriile ocupate în 1940 și
1944 în urma pactului Ribbentrop-Molotov. Atunci, tancurile sovietice care au
invadat nordul Bucovinei, Ţinutul Herța
și Basarabia au adus și Patriarhia Moscovei aici, în locul BOR.
După destrămarea
URSS, statul român și BOR fiind absenți din peisaj, meciul jurisdicțiilor
s-a jucat între ruși și ucraineni.
Atunci când statul ucrainean îi trimitea în mod special pe
tinerii români să lupte în conflictul ucraineano-rus din Donbas, mamele și soțiile
lor au blocat drumurile în Cernăuți: de
ce să moară românii într-o luptă pe care nu au provocat-o și în care nicio tabără nu urmărea binele
lor? Este evident că nu Sinodul BOR îi va împăca pe ruși și ucraineni, însă el
poate să îi apere acum pe românii aflați
între cele două tabere bisericești. Iar
pentru cei care se tem că aceasta îi va deranja pe unii sau pe alții este valabilă mustrarea pe care țăranca Anița
Nandriș o adresează fratelui ei,
profesor universitar, care se temea să treacă peste graniță, în România, manuscrisul cărții „20 de ani în Siberia", mărturie
extraordinară pe care Anița avusese
curajul să o scrie despre cele două decenii cât fusese deportată de sovietici.
Sperăm ca Sinodul BOR să își
amintească pilda cu păstorul cel bun care, atunci când i se pierde o oaie din
turma de 100 de oi, se duce după ea.
Românii din Ucraina trebuie să simtă grija vlădicilor noștri, iar atitudinea acestora poate să le
insufle nădejdea că nu sunt uitați.
RGN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu