Avem multe universităţi (în Maramureş, 4), dar rolul lor în
societatea democratică încă nu s-a stabilizat, există întîrzieri de adaptare şi
mult loc pentru a obţine calitate europeană. Dată fiind autonomia universitară,
reforma se poate face doar din interior – iar noi putem da sfaturi!
Vorbim despre democratizare, studenţii şi asistenţii au
primit cuvînt în organizarea internă, fapt benefic, tinerii nu mai acceptă ca
alţii să ia decizii în locul lor. Autonomia învăţămîntului este administrativă,
iar factorul politic şi social pot interveni numai pentru a orienta
universitatea spre interesul general.
Sistemul universitar a făcut paşi importanţi de adaptare la
cel european, există standarde uniforme, a fost adoptată metoda de credite,
colaborarea între universităţi a crescut, a apărut Erasmus+, a fost impus
modelul CV Europass pentru prezentarea uniformă a competenţelor.
Societatea XXI are probleme, însă ajutorul universitar
întîrzie. La noi, epidemiile apar între oameni (rujeola) şi animale (pesta),
iar ştiinţa nu dă soluţii. În lume sînt boli fără leac, schimbări climatice
catastrofale, poluare în masă, iar universitatea este chemată să formeze
cercetători capabili. Scopul universităţilor şi al institutelor de cercetare
este să creeze tehnologii şi idei inovative. Stimularea de-a lungul întregii
vieţi a creativităţii şi a spiritului antreprenorial este datoria educaţiei şi
formării profesionale.
Cum să arate o universitate modernă, cum să acţioneze
profesorii universitari, ce să înveţe studenţii la universitate? Se foloseşte
discursul (predarea), dar accentul dorim să fie pus pe deducţie de la o idee la
alta, pînă la găsirea unei concluzii. Cursurile şi seminariile să fie orientate
spre argument, profesorul să treacă peste metodele tradiţionale, fără să cadă
în obscurantism.
Cunoştinţele teoretice primite de studenţi nu pot înlocui
reflexivitatea critică, dialogul şi comunicarea – prezenţa la cursuri să fie
absolut obligatorie! Profesorul ţine pasul cu schimbările industriale, iar
ştiinţa sa teoretică ajunge la studenţi, dar nu mai reuşeşte să formeze şi
caractere şi valori de convieţuire.
Universitatea insistă pe practică, pentru a urma societatea
tehnologizată, ceea ce duce la dependenţă de economie şi stat. Democraţia este
decisă politic, deci universitatea este influenţată şi nu are cum să se opună,
relaţia universităţii cu societatea fiind directă. Profesorii nu are rost să se
retragă, ci trebuie să se confrunte cu grupurile de interese sociale şi
politice, pentru a-şi face cunoscute ideile. Universitatea are autonomie prin
lege, dar asta nu înseamnă rupere, ci acţiune, urmările fiind mereu politice.
Direcţia de dezvoltare a cunoaşterii nu se stabileşte în
universitate, ci în societate, iar factorul politic are rolul important.
Universitatea nu poate funcţiona dacă nu se pliază pe economie şi
administraţie, pregătind profesii tehnice şi academice, în corelaţie cu
realitatea. Profesorii buni produc controverse şi stimulează argumente care să
surprindă şi să creeze noul.
Tinerii studioşi care acced în universitate intră în acest
rol diferit de cel din liceu: să înveţe să gîndească altfel, într-o acţiune
bazată pe discuţia argumentată. Îşi vor dezvolta cunoaşterea dacă trec de la
observaţie şi intuiţie la gîndirea exprimată logic. În acelaşi timp, studenţii
îşi formează şi judecata morală, de la cea impusă, la cea utilă social, de la
drepturile individului, la acţiunea justă pentru comunitate, care evită daunele
– şi toate acestea cu înţelegere şi respect egal pentru om. Baftă pentru noii
studenţi, masteranzi şi doctoranzi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu