27 august
2019
Purtător de cuvânt: Dan
Bucă,
Tel.: 0755-112726
Raport
întocmit după incidentele la trenul de cale ferată forestieră
Comisia mixtă, constituită prin Ordinul
Prefectului nr.343/2019 s-a deplasat în teritoriu pentru a efectua verificări
cu privire la cele două incidente produse de deraierea trenului de cale ferată
forestieră ”Mocănița”.
”Comisia a solicitat de
la administratorul și juristul societății care efectuează servicii turistice
documente și a întocmit un raport care a fost transmis la Ministerul Afacerilor
Interne, Ministerul Transporturilor și Agenția de Investigare Feroviară Română”, a spus prefectul
Vasile Moldovan.
Infrastructura feroviara este
deținută de către Regia Națională a Pădurilor - Direcția Silvică Maramureș.
Infrastructura feroviară este utilizată de către mai multe societăți
comerciale. Este valabil un contract încheiat, până la sfârșitul anului, între
Direcția Silvică Maramureș și SC RG Holz Company SRL pentru valorificarea
potențialului turistic al Văii Vaserului
parte a Parcului Național ”Munții
Maramureșului” prin transportul turiștilor pe CFF Vaser, ultima cale forestieră
din România, cu obligația din partea SC CFF Vișeu de Sus SRL de a desfășura
activitatea de operator de turism autorizat; promovarea din punct de vedere
turistic a Văii Vaserului pentru atragerea unui număr cât mai mare de
vizitatori, cât și asigurarea materialului rulant și serviciile de transport pe
calea ferată prin operator autorizat cu respectarea normativelor în vigoare și
a reglementărilor circulației pe căile ferate forestiere.
Activitatea de transport și
circulația trenurilor este efectuată de S.C. RG Holz Company SRL în baza
regulamentului de exploatare a căii ferate forestiere Valea Vaserului, avizată
de către AFER cu nr. 4210/224/03.06.2005, în care sunt stipulate modul de
circulație a trenurilor, manevra, stații de cale ferată, date tehnice.
Întreţinerea infrastructurii feroviare, serviciul de mişcare şi serviciul de
deszăpezire este asigurată de către asocierea a două societăți comerciale (SC
Conrep SA și RG Holz Company SRL), care dețin un agrement tehnic eliberat de către Autoritatea
Feroviară Română pentru activitatea de întreţinere curentă, reparaţii periodice
şi capitale a liniilor de cale ferată în execuţie manuală fără sudarea șinelor.
În raport a fost consemnată declarația șefului de transport referitoare la
faptul că verificarea se efectuează zilnic, însă nu există registre de evidenţă,
eventualele defecţiuni fiind raportate impegatului de mişcare prin intermediul
staţiilor de emisie-recepţie. Materialul rulant implicat în cele două deraieri
este deţinut de către S.C. CFF Vişeu de Sus S.R.L. şi R.G. Holz Company S.R.L.,
dar şi închiriat de către S.C. CFF Vişeu de Sus S.R.L. de la S.C. Calea Ferată
Îngustă S.R.L. din Hunedoara. Verificarea locomotivei şi a vagoanelor intră în
atribuţiile mecanicului şi a revizorului de vagoane înainte de fiecare cursă de
transport. Rezultatele reviziei se consemnează în foile de parcurs. Personalul
care asigură serviciul de mişcare, mecanicii de tren, șefii de tren, fochiştii,
frânarii sunt calificaţi la locul de muncă conform prevederilor O.G. 129/2000
privind formarea profesională a adulţilor şi autorizaţi de către o comisie
internă. Vizita medicală a angajaților se efectuează anual la o policlinică
medicală din oraș. Testarea psihologică a salariaților implicați în siguranța
circulației se face anual de către psiholog practicant autonom cu competență în
psihologia transporturilor. Activitatea de medicină a muncii este asigurată
anual de către un medic specialist.
Se
află în cercetare pe linia securității și sănătății în muncă cele două
incidente, iar pentru finalizare inspectorii din cadrul Inspectoratul
Teritorial de Muncă Maramureș au solicitat documente întocmite de Poliția
Orașului Vișeu de Sus, respectiv documente de expertiză tehnică a
infrastructurii feroviare și a materialului rulant de la Agenția de Investigare
Feroviară Română. De asemenea, s-a solicitat biroului de expertize tehnice de
pe lângă Tribunalul Maramureș, desemnarea unui expert tehnic judiciar pentru
efectuarea unei expertize tehnice a materialului
rulant implicat în evenimente și a infrastructurii feroviare pe care s-a produs
evenimentul.
Siguranța feroviară în cadrul
activității de transport de persoane sau mărfuri pe calea ferată îngustă de pe
Valea Vaserului, nu intră sub incidența Legii nr.55/2006. Activitatea de
transport persoane se desfășoară în conformitate cu Regulamentul de exploatarea
a căii ferate forestiere este aprobat de către Autoritatea Feroviară Română,
Serviciul Reglementări Siguranța Circulației, respectiv instrucțiunilor proprii
de securitate și sănătate în muncă.
Au fost identificate următoarele
nereguli tehnice și organizatorice de către Inspectoratul pentru Situații de
Urgență ”Gheorghe Pop de Băsești” al Județului Maramureș: număr insuficient de mijloace de primă intervenție
(stingătoare de incendiu), iar stingătoarele existente din construcție (in
număr de două), de tip G2, clasa de incendiu B, nu asigură compatibilitatea de
utilizare pe anumite focare de stingere (la nivelul parterului construcției ,,
Gară C.F.F Vișeu de Sus ", erau necesare două stingătoare de incendiu de
minim 6 kg, compatibile cu clasa A de incendiu - materiale solide, in general
de natură organică, a căror combustie are loc in mod normal, cu formare de
jar), încălcându-se astfel prevederile art. 19, lit. l) din Legea nr.307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, ale
art. 131 din O.M.A.I. nr. 163/2007
pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor și ale art.
5, art. 8 din O.M.A.I nr. 138/2015 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea, verificarea, reîncărcarea și
scoaterea din uz a stingătoarelor de incendiu. Mijloacele de primă intervenție și căile de evacuare nu erau
marcate cu indicatoare de securitate, potrivit prevederilor art. 108, ale art.
113 și ale art. 134 din O.M.A.I nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale
de apărare împotriva incendiilor, deficiențe care s-au remediat pe timpul
controlului. Aceste deficiențe care au fost remediate în perioada controlului.
La locul de muncă nu este întocmită și afișată organizarea apărării împotriva
incendiilor, contrar prevederilor art. 20, alin. (3), li. e) din O.M.A.I nr. 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare
împotriva incendiilor. Pompierii maramureșeni au sancționat societatea cu
avertisment și au solicitat întocmirea și afișarea planului.
Inspectoratul de Poliție al
Județului Maramureș a procedat la cercetarea celor două evenimente și a deschis
un dosar penal pentru comiterea infracțiunii de vătămare corporală din culpă, faptă
prevăzută de art.196 alin (3) și alin
(4) din Codul Penal, dosar penal sub supravegherea Parchetului de pe lângă
Judecătoria Vișeu de Sus, număr unic 1270/P/2019. La
Serviciul de Investigații Criminale Maramureș mai există un alt dosar penal
aflat în supravegherea aceleiași unități de parchet, în care se efectuează
cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de exercitare fără drept a unei profesii sau
activități - faptă prevăzută de art.348 din Codul Penal , dosar penal care a
fost inițial în instrumentare la structura de Poliție Transporturi, Biroul
Maramureș. După producerea primei deraieri a trenului, s-a întocmit și trimis
către Autoritatea Feroviară Română (AFER) o adresă în vederea efectuării de verificări tehnice.
Alte nereguli au fost
constatate în domeniul prestării de servicii alimentare, fiind identificate
produse alimentare cu dată limită expirată, respectiv produse alimentare cu
stare termică modificată. S-a întocmit un proces verbal de constatare și s-a
aplicat o sancțiune contravențională în valoare de 14.000 lei și retragerea
produselor alimentare neconforme. De asemenea, în partea de prestări servicii
nealimentare, vagoanelor trenului nu au fost igienizate. Blocul alimentar și bucătăria este
nefinalizată (zidăria și alte elemente de construcție sunt nefinalizate) motiv
pentru care s-a dispus oprirea temporară a activității.
Cauzele celor două deraieri ale
trenului de cale ferată forestieră sunt în cercetare și vor fi comunicate după
finalizarea expertizelor tehnice. Operatorul SC CFF Vișeu de Sus SRL a
menționat ca o posibilă cauză viteza neadaptată pe tronsonul unde s-au produs
cele două incidente, respectiv deraierea trenului. Comitetul Județean pentru
Situații de Urgență a luat act de ultimul incident, în care a avut loc
desprinderea vagoanelor trenului și a dispus efectuarea de verificări și aplicarea
de măsuri corespunzătoare din punct de vedere al siguranței circulației
feroviare.
CJSU Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu