La întrebarea reuniunii organizate de Universitatea dvs., cum văd lumea de astăzi, încep răspunsul cu o mărturisire. Plec de la considerentul că viața noastră are loc în împrejurări date ale istoriei, că o trăim sub presiunea faptelor, că nicio tehnică de abatere a atenției nu poate escamota ceea ce este, că ceea ce este în jur nu este acceptabil câtă vreme sunt abuzuri și nedreptăți și că este datoria celor preocupați de cunoaștere să lămurească situațiile.
Lumea în care trăim este schimbată în raport cu
orice epocă. Nu doar în detalii, ci în înseși organizările ei. Libertatea, la
care s-a aspirat îndelung, este azi, în mod salutar, valoare conducătoare. Dar,
din diferite direcții, întrebarea de care alte valori este legată, cum și cât,
se pune tot mai direct.
De aceea, azi este imperativă înnoirea concepțiilor
și opțiunilor. Este hotărâtor ca ele să
epuizeze argumentele factuale și să fie fructul dialogului cu cele mai
noi abordări. În ceea ce fac, le invoc și citez frecvent. Au rezultat concentrarea asupra
raționalizării vieții, asumarea comunicării ca orizont, privirea acțiunilor ca
origini ale realităților, revenirea la valori ferme, asumarea „cotiturii
culturale”, explorarea „triunghiului Ierusalim, Atena, Roma” în specificarea
Europei, elaborarea „pragmatismului reflexiv”, cu ramificări în logică, teoria
cunoașterii, a societății, filosofia istoriei, a dreptului, a politicii, a
educației, a religiei, a artei, etică și studii strategice. Pledez, în orice
caz, pentru a sincroniza rezolvările cu schimbarea lumii.
În ceea ce privește lumea din zilele noastre, cel
puțin societățile de referință sunt traversate de crize în condiții de
supraproducție (Criza și după criză, 2009). Între timp, nesiguranța, nu este
doar în fața celui care aruncă o sondă în viitor, ci ea îl împreunează pe om –
ca individ și comunitate – din toate direcțiile, din exterior și din interior (Societatea
nesigură, 2016). Evenimentele de după 2020 m-au făcut să circumscriu, în
prelungirea „societății nesigure”, ceea ce numesc „lumea scindată”.
Cum se știe, pe suprafețe diferite, în istorie au
fost scindări. Acum, însă, scindările tind spre nivelul globului (Lumea
scindată, 2023). Scindările erei postbelice au fost ideologice. Scindarea de
astăzi atinge schimburile și alte sectoare. După decenii (1991-2020) în care,
cooperarea a fost cuvântul de ordine, lumea a luat cursul scindării sub noi
aspecte.
Indicatorii sunt concludenți. Deteriorarea
înțelegerilor internaționale, reducerea
consultării cetățenești și trecerea executivului deasupra legislativului,
răspândirea fragmentarismului, slabul interes pentru pace și cooperare în
condiții de suveranitate bine înțeleasă, înflorirea propagandei, recrudescența
dogmatismelor, prăbușirea integrității și a onoarei sunt caracteristici.
Faptele din care sunt extrași acești indicatori sunt
la îndemâna oricui. De pildă, este vizibil că între țări se găsește tot mai
anevoios o bază comună de abordare a dificultăților, cum au fost până de curând
doctrina libertății și drepturilor fundamentale ale omului şi cea a
suveranității naționale. Înăuntrul multor țări se rupe țesutul civic. Valorile
se proclamă frecvent, dar, în practică, se uită sau se strivesc.
Disponibilitatea de a discuta cu celălalt scade, acesta fiind privit mai curând
ca pericol decât ca posibil partener. Sporesc antagonizările, iar etichetele
devin mai importante decât realitățile. Se extinde abuzul până și în
recunoașterea valorilor și se ajunge la segregarea de gânditori, scriitori,
artiști și sportivi de cea mai înaltă performanță în lume. Din avanposturile
mediatice pleacă mai curând asalturi ideologice și confecții propagandistice,
decât informări oneste cu privire la stările de lucruri. Se închid canale de
discuție argumentativă. Mulți oamenii își înțeleg viața ca luptă cu cineva, iar
inși fără pregătire și neînstare să rezolve probleme, umplu funcțiile și caută să se legitimeze
luând partea celui socotit mai tare. „Voința de putere” ia din nou forme
primare și brutale. S-au distrus deja enorm de multe vieți și bunuri. După
decenii de control al armelor, s-a relansat industria armamentului. Forța
militară reintră ca argument în relațiile internaționale. Se refac blocuri
politico-militare. Unitatea lumii ce ne vine din iluminism, sucombă.
„Lumea scindată” este lumea în care umanitatea a
poposit deocamdată şi în care trăim. Ea ne pune în fața unor probleme de
anvergură rară.
Prima problemă vine din economie. Analize noi au
adus argumente pentru teza că abordările care au dominat economia postbelică,
originate la Keynes şi, respectiv, la Hayek, nu fac față crizei care a început
în 2008 şi s-a încheiat în SUA, dar nu și în Europa (James K. Galbraith,
Wachstum neu denken, 2016). Ambele operează cu premise pe care realitatea le
contrazice. În fapt, variabilitatea prețurilor materiilor prime şi energiei,
conflictele amenințătoare, practici egoiste ale băncilor, tehnologiile schimbă
asumpţiile economiei.
Pe de altă parte, „în pofida propagandei globaliste,
solicitarea la statalitatea națională este neîntreruptă şi crește mai departe
ca urmare a experienței din globalizare” (Wolfgang Streeck, Zwischen
Globalismus und Demokratie, 2021). Fie şi în condițiile sporirii complexității,
trecerea la economii ce rămân în interacțiunile mondiale, dar sunt în stare să
se restructureze în jurul suveranității, interesului public și solidarității
devine temă.
A doua problemă vine din evoluția democrației. Chiar
într-o țară a democrației, precum Anglia, s-a lansat diagnoza
„post-democrației” (Colin Crouch, Postdemocratie, 2008). „Conceptul desemnează
o comunitate în care are loc ceva de genul alegerilor, ca şi înainte. Aceste
alegeri pot să ducă la situaţia în care unele guverne sunt constrânse să plece
și în care, în orice caz, team-uri concurente de experți în public relations
controlează excesiv dezbaterile publice în campaniile electorale, încât acestea
devin un spectacol, în care se discută doar anumite probleme, alese în
prealabil de experți. Majoritatea cetățenilor joacă în această situație un rol
pasiv, în tăcere, chiar apatic, reacționând doar la semnalele ce li se
transmit. În umbra acestei înscenări politice, politica efectivă, care
reprezintă înainte de orice interesele economiei, se face în spatele ușilor
închise”. În vreme ce, formal, instituțiile democratice se păstrează,
„influența elitelor privilegiate crește”. Nu se trece în societăți
nedemocratice, dar democrația s-a împotmolit.
Thomas Jefferson socotea monopolurile ca fiind
potrivnice democrației. Azi suntem nevoiți, însă, să lămurim cum este posibilă
democrația în condiții de concentrări de putere economică, administrativă,
mediatică, culturală, militară. Mai mult, se trăiește în societăți rezultate
din intervenția statului în economie şi aplicarea cunoștințelor
ştiinţifico-tehnice în producția de bunuri de consum. Acestea permit
„manipularea” şi „condiționarea” nevoilor oamenilor. „Industria culturală”, în
urma căreia s-a format „societatea mediatică”, extinde manipularea.
Se invocă abundent, propagandistic, trecutul. Dar
acest apel nu a dus încă nici măcar la o scriere edificatoare a istoriei. El
rămâne doar semn al incapacității de a depăși neajunsurile asigurând
dezvoltări.
Democrația este periclitată azi mai mult de evoluția
lăuntrică, decât din afară. Ruperea de meritocrație, de care era legată la
origini, o costă din greu. Odinioară, prin vot democratic s-au instalat pervers
dictaturi. Azi, după alegere „democratică”, unii decidenți îi întrec în abuzuri
pe monarhii de odinioară. Decidenți autoritari proliferează chiar în
democrații.
A treia problemă vine din aceea că odată cu noile
intervenții ale statului în economie, post-globalizarea se conturează ca
posibilitate concretă. Tema este deja la ordinea zilei. Sondarea viitorului nu
este însă de la sine înțeleasă în constelația globalizării. Pentru această
explorare este nevoie de interogații și conceptualizări mai adânci decât cele
în curs. Or, ele abia se conturează.
A patra problemă vine din fluiditatea în care a fost
plasată – prin crize, pandemie şi tensiuni între supraputeri – ordinea lumii.
În jurul anului 2010, s-a schimbat ordinea lumii, trecându-se de la ordinea
instalată la începutul anilor nouăzeci, la o nouă ordine. Acum, aceasta din
urmă este în curs de concretizare, cu tensiunile inerente unei reașezări de
proporții.
Ca urmare, geopolitica revine la masa analizelor şi
trece înaintea altor discipline. În laboratoarele supraputerilor se examinează
deja scenarii. Printre propuneri, nu lipsesc schimbări ale geografiei politice.
Nu este nimic finisat, dar puține eventualități sunt excluse.
A cincea problemă vine din consumarea viziunilor
care au dominat în ultimele decenii. La începutul anilor nouăzeci, intrau în
muzeu „socialismul răsăritean” și „comunismul”. A intrat apoi în crize „lumea
liberă”, așa cum era înțeleasă atunci. Neoliberalismul s-a instalat și a
dominat lumea. Pandemia din 2020-2022 și
războiul din Ucraina pun însă capăt neoliberalismului – statele, ca instituții,
preluând pe față controlul.
Este de spus iarăși și iarăși că, fără libertăți și
drepturi cetățenești inalienabile și
fără democrație, înțelese la propriu, ca rezultând din demnitatea umană, așa
cum au apărut în zorii modernității, nu este viață demnă de om. Dar realizarea
și realitatea lor se cer azi interogate responsabil. Nici libertățile
cetățenești și nici democrația nu se lasă logic trecute în proprietatea cuiva.
Există criterii, dar nu monopol asupra lor. În plus, este nevoie de reconfigurarea
cetățeniei democratice și a democrației. O nouă viziune axată pe libertate,
dreptate și solidaritate a devenit necesară, dacă este ca modernitatea să fie
promovată.
A șasea problemă este criza în care au intrat
recunoașterea și mai ales respectarea diversității oamenilor, culturilor.
Reforma religioasă de cu secole în urmă a recunoscut dreptul fiecărui om de a
se raporta cum crede la absolut. Statul modern a introdus în legi respectul
libertății persoanei. Cetățenia, democrația și suveranitatea națională în
statul de drept au mers mână în mână. Occidentul a câștigat supremație făcând
din recunoașterea diversității valoare caracteristice.
Azi, tocmai diversitatea se înțelege tot mai puțin.
Nu s-a ajuns nici măcar la relația satisfăcătoare a culturilor, care s-a
discutat decenii la rând. Civismul altora este preluat iarăși în termeni de
luptă ideologică. S-a ajuns din nou la impasul anilor cincizeci, dominați de
confruntarea simplificatoare dintre „democrația socialistă” și „imperialism” –
acum este între „democrație” și „autoritarism”. Comic este faptul că se
apelează la același fel de propagandă, cu dirijarea informației, adevăr unic și
caricaturizarea rivalului, doar că direcția ofensivei este inversă. Ca și
atunci, lipsește analiza sistematică a societăților, care să susțină distincții
atât de pretențioase.
Înțeleasă în profunzime, începând cu anvergura
neobișnuită a istoriei ei, occidentalizarea, având ca temelie demnitatea umană
și libertățile și drepturile fundamentale ale individului și cetățeanului, este
naturală. La drept vorbind, nu occidentalizarea se află în dezbaterea ce
contează azi. Ceea ce desparte mințile este acum invocarea occidentalizării ca
paravan pentru acțiuni fără legătură cu ea. Au proliferat, cum se observă,
oportuniști care, sub pretextul occidentalizării, justifică aservirea față de
noi ideologii.
A șaptea problemă este declinul justiției și, mai
concret, al independenței justiției. Nu doar țâri ca Ungaria și Polonia, dar,
mai nou, Israelul și alte țâri reclamă faptul că justiția este folosită ca
instrument politic în democrații. Aceste țări caută un echilibru al puterilor
„executivă”, „legislativă” și „juridică” prin care să evite deopotrivă
sustragerea de la justiție a „executivilor” și „legislativilor”, dar și preluarea
conducerii societății de către procurori și judecători, care să trieze
politicile. Chiar la New York au apărut indicii ale acțiunii unor procurori
preocupați să servească grupări politice.
Alături de alte performanțe majore dintr-o societate
– dezvoltarea economică, nivelul democratizării, condițiile de realizare a
proiectelor individuale de viață, posibilitatea exercitării criticii –
independența justiției este în funcție de calitatea politicilor publice.
Aceasta depinde, la rândul ei, de calibrul decidenților. Pe scala dintre
stupidocraţie (prostocrație), trecând prin mediocraţie şi urcând la
meritocraţie, se decide, în concentrările de putere de astăzi, independența
justiției și, cu ea, soarta oamenilor.
Așa stând lucrurile, azi și occidentalizarea are a
deveni reflexivă. Iar cultura europeană, pe solul căreia trăim, este prima
solicitată la reflecția de sine, căci Europa plătește astăzi din plin crizele
devenite endemice, pandemia și războiul.
Atunci când este gândire, stabilirea faptelor,
explicația științifică, inovația conceptuală și teoria se aliază pentru a
stabili acest întreg. Când nu este accesat întregul, proliferează opinii
parțial informate, vederi adesea sectare și compromisuri străine de soluții,
iar conflictele se țin lanț. (Cuvânt la o reuniune universitară)
Autor:
Andrei Marga
Sursa:c<a
href=”http://www.andreimarga.eu“>Andrei Marga</a>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu