de Gheorghe Pârja
În urmă cu mai bine de un deceniu, scriitorul, omul
politic, academicianul Nicolae Dabija, din Chișinău, a fost în curtea mea
părintească din Desești, unde i s-a decernat Marele Premiu „Nichita Stănescu”,
al Serilor de Poezie. Atunci mi-a lăsat în dar un dosar cu texte despre viața
politică, religioasă și culturală din Basarabia. Unele dintre ele au fost,
apoi, publicate în presa de pe cele două maluri ale Prutului. Mi-au rămas
aproape, cu multe întrebări, despre o realitate mai puțin cunoscută pe la noi.
Regretatul meu prieten povestea despre o crudă blasfemie ce se întâmplă în
Mitropolia Moldovei, care ține de Moscova. Unii dintre preoții acestei
mitropolii cred că dacă Dumnezeu nu ar exista, atunci Putin există la sigur.
S-a lansat și o inițiativă trăsnită. Aceea de a
arbora, în fiecare biserică de pe cuprinsul Republicii suverane Moldova,
drapelul Federației Ruse. Steagul Mitropoliei, alcătuit din drapelul de stat al
Federației Ruse, pe care este aplicată o icoană, pentru a le aminti
credincioșilor că Cel de Sus ar fi în proprietatea Moscovei. Am citit de mai
multe ori textul lui Dabija, și așa scrie omul care știa multe. Orice biserică
are în preajmă drapelul țării sale, adică se arată că ține cu Neamul. Numai
Biserica ortodoxă de peste Prut este ruptă în două. O parte, cea care ține de
Moscova, nu are nici un respect pentru tricolorul și simbolurile naționale ale
Republicii Moldova. Nicolae Dabija ne pune întrebarea: vă imaginați că acum
câteva sute de ani, Biserica lui Ștefan cel Mare și Sfânt ar fi trecut de
partea turcilor?
Nicidecum, ne spune istoria. Că doar el a fost
apărătorul creștinătății. De ce drapelul Federației Ruse a fost pus în fiecare
lăcaș de cult cu fața spre Kremlin, din Republica Moldova? Am întrebat eu. Mi
s-a spus că toate clădirile lăcașurilor de cult aparțin Moscovei. Pe acestea,
un fost premier moldovean, pe numele lui Vasile Tarlev, printr-o lovitură de
condei, cu o hotărâre de guvern, le-a dăruit Moscovei. Și cele ctitorite de
Alexandru cel Bun, Ștefan cel Mare, Petru Rareș, Vasile Lupu, dar și cele
ridicate prin osârdia unor credincioși. Scrie Dabija: „Biserica Rusă speculează
nevoia noastră de Dumnezeu și îl identifică pe Cel de Sus cu Rusia, căreia îi
spun Sfânta Rusie.”
Se întreabă autorul: de ce naționalitate este
Dumnezeu? O întrebare cu păcat, după educația mea creștină. Dar Patriarhul
Kirill sugerează că Cel de Sus e rus. ÎPS Vladimir al Moldovei îl crede. Ca și
ceilalți preoți ai lui. Așa, fiecare popor și-l revendică. Un grec spunea că
Dumnezeu e grec. Pentru că niște sfinți ai lor l-au auzit vorbind grecește. Un
evreu a spus că au fost martori care au asistat la discuțiile dintre patriarhii
lor și Savaot. Dacă ar fi citit mama acest text, în care Dumnezeu este disputat
de neamuri, s-ar fi întristat. Ea ne spunea că El este Unul pentru toți. Dar
Biserica Rusă, prin reprezentantul ei de la Tiraspol, a sfințit tancuri și
tunuri care au tras în basarabeni. Am fost martor, dimpreună cu colegul Vasile
Iluț, când o ghiulea de tun a nimerit podul de la Vadul lui Vodă de peste
Nistru.
Diavolul lucrează și el prin oameni. Uneori doarme
în biserică – zice Dabija – pentru a fi primul la slujbă. Evident, este o
metaforă a deznădejdii. Mai spune scriitorul de peste Prut, a cărui memorie
este vie: „Mitropolia Moldovei are și preoți vrednici, plini de evlavie, de
înțelepciune și deosebit patriotism. Pe mulți dintre ei îi cunosc. Dar Biserica
Moscovei, pripășită prin Basarabia, e plină cu draci. Ei stropesc cu agheasmă,
rostesc blasfemii la adresa Neamului nostru românesc, nu sunt pedepsiți, trag
clopotele, n-au frică de Cel de Sus, ci numai de Putin și Kirill.” Biserica
noastră e cea pentru care s-au jertfit Constantin Brâncoveanu, Ștefan cel Mare,
Ioan cel Nou, de la Cetatea Albă, Ioan Hozevitul, de la Lipcani.
De ce a fost părăsită? De ce este judecată ca pe
Iisus înainte de răstignire? Neamul cel din veac așteaptă întoarcerea Acasă.
Ziceam că peste Prut există și Mitropolia Basarabiei, biserică ortodoxă, de
stil vechi, în cadrul Patriarhiei Române. După multe ezitări a fost
recunoscută, oficial, drept succesoare spirituală, canonică, istorică a
Mitropoliei Basarabiei, care a funcționat până în anul 1944. A intrat sub
ascultarea Sinodului Bisericii Ortodoxe Române. Eu cred că ștergerea hotarului
de la Prut trebuie făcută cu multă înțelepciune, ținând seama și de realitatea
bisericii din Basarabia, spusă, pe scurt, în acest text.
Dumnezeu nu este proprietatea vreunei biserici. El
este pentru cei care cred. Mă gândesc la miile de români, și de alte neamuri,
care au fost întemnițați mulți ani, au lăsat mărturie că numai credința în
Dumnezeu i-a ajutat să supraviețuiască tentativelor de exterminare. Iubirea
aproapelui și a lui Dumnezeu este forma sublimă de manifestare a credinței
creștine.
P. S. Am reluat idei dintr-un text anterior pentru a
familiariza cititorii cu starea de fapt. Dar și pentru a înțelege
scrisoarea-șoc trimisă de Mitropolitul Vladimir superiorului său, Patriarhul
Kirill al Moscovei și al întregii Rusii, prin care încearcă o ruptură de
Moscova. Scrie Mitropolitul Vladimir: „Lumea rusă este străină de valorile
noastre naționale. Republica Moldova se va uni într-o perioadă scurtă cu
România.” Șocantă întorsătură a Mitropolitului Vladimir! Se vrea o ieșire de
sub tutela Moscovei. Ce emoții l-ar fi cuprins pe fratele Dabija! Mâine este
duminică! Rugați-vă pentru gânduri înțelepte și pentru pace. Voi reveni pe
această temă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu