Cuvântul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, rostit cu prilejul sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor, hramul Catedralei Patriarhale, vineri, 27 octombrie 2023.
Moaştele Mucenicului Dimitrie şi moaştele Monahului
Dimitrie sunt venerate la Catedrala Patriarhală din Bucureşti
În această zi sfântă și mare, a cinstirii Sfântului
Cuvios Dimitrie cel Nou din Basarabi, Sfânta Evanghelie și toate cântările
bisericești de astăzi ne ajută să înțelegem iubirea milostivă a lui Hristos
pentru oameni. Evanghelia după Sfântul Evanghelist Luca ne prezintă Fericirile,
într-o versiune puțin diferită de Evanghelia după Sfântul Evanghelist Matei.
Totuși, această Evanghelie ne arată mai clar că mulțimi
mari de oameni veneau să-L asculte pe Iisus, să-i vindece pe bolnavii lor și
să-i elibereze de duhuri necurate pe cei ce erau posedați. Înțelegem deci că
Iisus Hristos nu doar propovăduiește Evanghelia Împărăției lui Dumnezeu, ci și
arată ce înseamnă Evanghelia mântuirii. Și anume mântuirea înseamnă vindecare
și eliberare de boli și de necazuri, de situații care diminuează bucuria
vieții.
Mântuitorul Iisus Hristos este, aşadar, nu doar
predicator sau binevestitor al Evangheliei, ci și vindecător de boli și
eliberator de duhuri necurate. Această putere vindecătoare a Sa se vede în
Sfintele Taine instituite de Hristos Domnul pentru Biserica Sa. Şi, totodată,
puterea vindecătoare se vede prin sfinții Săi. Harul lui Hristos care trecea
prin trupul Lui și vindeca o mulțime de bolnavi care se atingeau de El sau de
hainele Lui este același har sfânt care se află în icoanele sfinților și în
moaștele sfinților făcători de minuni.
În toate se arată puterea vindecătoare și
eliberatoare sau izbăvitoare a lui Iisus Hristos. De aceea în limba greacă
numele Mântuitorului Iisus Hristos de mântuitor, adică soter sau sotir (σωτήρ),
ca și în limba latină salvator, înseamnă vindecător și eliberator. Prin
urmare,Domnul Iisus Hristos este mântuitor pentru că este vindecător de boli
sufletești și trupești și este eliberator de duhuri necurate, dar și eliberator
din situații grele, numite în popor necazuri și nevoi. De aceea în unele
tropare ale sfinților cerem ca Dumnezeu să ne izbăvească din nevoi și din
necazuri.
Sfântul pe care îl prăznuim, astăzi, în mod
deosebit, Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, este un sfânt făcător de minuni.
Aseară, la Priveghere (26 octombrie 2023), Preasfințitul Părinte Paisie
Sinaitul a vorbit foarte sistematic și a arătat de ce Sfântul Cuvios Dimitrie
este numit făcător de minuni și ocrotitor al Bucureștilor. Pentru că de-a
lungul istoriei a ajutat pe locuitorii Capitalei să scape de ciumă, de holeră,
de incendiu mare, de secetă și de situații grele.
Deci el este făcător de minuni prin care se manifestă
nu o putere orgolioasă, ci o iubire smerită și milostivă. Aceasta este iubirea
lui Hristos și iubirea sfinților. Ea nu este o iubire arogantă și posesivă, ci
smerită și milostivă. Din iubire milostivă Hristos a ajutat pe cei bolnavi, pe
cei aflați în situații dificile. De asemenea, sfinții cuvioși şi sfinţii
martiri sunt milostivi. Iar cine, cu multă smerenie și cu stăruință sau cu
insistență, se roagă lor, primește ajutorul lor.
Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou este un astfel de
sfânt milostiv. Foarte mulți oameni, de-a lungul veacurilor, de când se află el
în București mai ales, din 13 iulie 1774, au simțit acest ajutor, după cum se
vede într-o carte tipărită recent (Sfântul Dimitrie cel Nou, ocrotitorul
Bucureștilor. Cuvinte către pelerini, studii și mărturii contemporane, Ed.
Cuvântul Vieţii, Bucureşti, 2023). Potrivit tradiției românești a vieții sale,
Sfântul Cuvios Dimitrie a trăit în secolul al XIII-lea sau al XIV-lea, în
timpul Țaratului (sau regatului) Româno-Bulgar (1185-1396), înființat de frații
români Petru și Ioan Asan. Acest sfânt a trăit în satul Basarabov, aproape de
oraşul Ruse. El a fost păstor de oi și de vite, iar din ceea ce primea de la
oamenii care i-au încredințat păzirea sau păstorirea vitelor, oferea o parte
săracilor. Mai târziu a devenit monah și a viețuit într-o mănăstire din Valea
Lomului.
Nu știm prea multe despre viața lui, ci doar că a
trăit în rugăciune, în post și în nevoințe duhovnicești, până când Dumnezeu i-a
prevestit ceasul morții. Atunci el s-a pus între două pietre și a adormit în
Domnul, iar mult mai târziu apa Lomului, când a crescut foarte puternic, a
descoperit trupul său neputrezit. Acest trup neputrezit al Sfântului a fost dus
în biserica din satul Basarabovși a fost cinstit de către credincioșii din
împrejurimi, pentru că era făcător de minuni, – ajutând o mulțime de bolnavi și
de oameni aflați în situații grele.
La insistența mitropolitului, dar și după ce un om
bogat numit Hagi Dimitrie a oferit o sumă mare de bani generalului rus, acesta
s-a înduplecat și a lăsat în Bucureşti moaștele Sfântului Dimitrie, în data de
13 iulie 1774. Anul viitor deci se vor împlini, în data de 13 iulie, 250 de ani
de când Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou din Basarabi se află aici, în Catedrala
Mitropolitană din Bucureşti, devenită în 1925 Catedrala Patriarhală.
În anul 1950, patriarhul Justinian a propus
Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române ca acest sfânt să fie cinstit în
toată România – adică a propus generalizarea cultului său (și al altor sfinți
locali). Prin urmare, în 1955 au fost serbate, la București, la Cernica şi la
Iaşi, ceremoniile de proclamare a noi sfinți și generalizarea cultului
Sfântului Dimitrie cel Nou și al Sfintei Cuvioase Parascheva.
Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou a făcut o mulțime de
minuni în Bucureşti, descrise ieri seară de Preasfinţitul Părinte Paisie
Sinaitul. Reamintim faptul că Sfântul Cuvios Dimitrie ce Nou a ajutat foarte
mult poporul dreptcredincios din București mai ales în timpul stăpânirii
comuniste, când se intenționa chiar mutarea Catedralei – nu doar a raclei
Sfântului – de aici, din locul în care se află,la fosta Mănăstire Văcărești din
București. În octombrie 1989, la hramul Catedralei, Patriarhia a fost obligată
să mute racla Sfântului Dimitrie, pentru că fusese programată o ședință a Marii
Adunări Naționale tocmai în data de 27 octombrie. Însă înțeleptul patriarh
Teoctist a mutat racla nu departe de Catedrală, și anume a mutat racla
Sfântului, la sărbătoarea lui, în biserica „Sfântul Nicolae-Vlădica” din
apropiere. Și astfel credincioșii au mers și s-au închinat acolo. Dar în
același an, înainte de Crăciun, în 22 decembrie 1989, regimul comunist a căzut.
Iar în anul 2007, la 27 octombrie, chiar de sărbătoarea Sfântului Cuvios
Dimitrie cel Nou, în clădirea în care se țineau de obicei şedinţele Marii
Adunări Naționale s-a înființat Centrul de Presă„Basilica” al Patriarhiei
Române. De aici, Radio TRINITAS și Televiziunea TRINITAS au transmis, din anul
2007 până astăzi, slujbele oficiate la Catedrala Patriarhală unde se află
moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou. Clădirea a fost dată în folosință
Patriarhiei în anul 1996 și a devenit Palatul Patriarhiei, iar mai târziu, în
anul 2010, a fost dată Patriarhiei în proprietate, deoarece terenul de sub
clădirea respectivă a fost iniţial proprietatea Mitropoliei Ţării Româneşti
(iar după Revoluţie, Camera Deputaților s-a mutat în Palatul Parlamentului).
Prin urmare, sfinții au modul lor de a corecta
greșelile oamenilor. Atitudinea ostilă față de Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou,
pe care a avut-o regimul comunist, s-a transformat într-o încurajare misionară
a Bisericii. De aceea, putem spune și noi împreună cu psalmistul: „Minunat este
Dumnezeu întru sfinții Săi” (Psalm 67, 34).
Acum, în aceste zile, prin bunăvoința
Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Pantelimon de Veria, Naousași Kampania,
avem pentru prima dată aduse spre închinare şi moaştele Sfântului Mare Mucenic
Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, a cărui pomenire a fost serbată ieri (26
octombrie 2023). Avem prezenţi aici pe acești doi sfinți Dimitrie, Mucenicul și
Cuviosul.
Prin urmare, ne-am bucurat pentru că în aceste zile
credincioșii pelerini s-au închinat la Icoana Maicii Domnului „Panaghia
Soumela”, la moaștele Sfântului Mucenic Dimitrie și la moaștele Sfântului
Cuvios Dimitrie. Această apropiere între cuvioși și mucenici este una
duhovnicească profundă, fiindcă sfinții cuvioși au avut și ei o mucenicie, nu a
sângelui, ci a nevoințelor, o mucenicie albă, cum se mai spune. Aceștia au avut
aceeași experiență, deși în mod diferit, a ajutorului harului lui Dumnezeu în
viața lor și au lăsat prin moaștele lor să se vadă iubirea milostivă a lui
Hristos față de pelerini. De aceea noi reamintim faptul că evlavia
credincioșilor ortodocși față de sfinți, față de sfintele moaște, dar și față
de sfintele icoane a fost o constantă în istoria Ortodoxiei.
Am aflat recent că, în secolul al XVII-lea, Doamna
Maria, soția domnitorului Șerban Cantacuzino (cel care are statuia mai jos, la
poalele Dealului Patriarhiei), a adăugat la icoana Maicii Sfinte Panaghia
Soumela, din Pont, o coroniță de argint aurit, pe care a scris numele ei, al
fiului ei, voievodul Gheorghe, și al celor patru fiice ale ei. Aceasta după ce
voievodul domnitor Șerban Cantacuzino a murit, precumși una din fiicele sale.
Vedem așadar că de aici, din București, Doamna Maria, soția domnitorului Șerban
Cantacuzino, a mers în Pont și a oferit această coroniţă de argint aurit
adăugată deasupra icoanei Panaghia Soumela. Prin sfinţii veneraţi în comun, se
vede legătura între țările ortodoxe, adică prin cinstirea Sfintelor Moaște și a
sfintelor icoane făcătoare de minuni. De aceea, reamintim faptul că noi, ortodocșii,
când cinstim moaștele sfinților, nu cinstim oase, cum greșit spun cei
nepregătiți, neinformați și rău intenționați, ci noi ne întâlnim cu persoana
sfântului ale cărui moaște se află în țara noastră. Noi nu zicem: sfintelor
moaște, rugați-vă pentru noi!, ci Sfinte Cuvioase Părinte Dimitrie, roagă-te
lui Dumnezeu pentru noi! Când cinstim sfintele icoane, noi nu cinstim lemnul,
ci persoana sfântului care este reprezentat în icoane. De aceea credincioșii
evlavioși, pelerinii, simt prezența harului Duhului Sfânt lucrător în sfinți și
se bucură. Iar cei care n-au credință și nici simțire duhovnicească, nu se
bucură, ci se tulbură. Ori aici vedem că sfinții adună popoarele în comuniune
și dăruiesc fiecărui închinător două daruri mari în suflet, pace și bucurie.
Sunt cuvintele pe care le-a pronunțat şi darurile pe care le-a oferit
Mântuitorul Iisus Hristos cel răstignit și înviat din morți, când a zis
femeilor mironosițe: „Bucurați-vă! Nu vă temeți!”, și ucenicilor pe care i-a
găsit încuiați într-o casă de teama iudeilor,le-a zis: „Pace vouă!”Bucuria și
pacea deci pe care o dăruiesc sfinții prin moaștele și prin icoanele lor sunt
semnul iubirii lor și al prezenței lor sfințitoare și întăritoare în viața
pelerinilor.
Iubiți pelerini, și anul acesta cinstim pomenirea
Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, cerându-i sănătate și ajutor în viață. Viața
și sănătatea sunt daruri primite de la Dumnezeu, ca și mântuirea. Totuși omul
are responsabilitatea de a păstra și cultiva darul sănătății. Bolile vin adesea
din neglijență și nepăsare. Dar uneori Dumnezeu le îngăduie pentru ca să ne dăm
seama că nu suntem veșnici. Că deși dorim să trăim veșnic, totuși constatăm
când suntem măcinați de boli și simțim sfârșitul aproape, că nu suntem veșnici,
că sănătatea este precară, fragilă și trecătoare, ca și viața. Însă în momentul
în care boala devine incurabilă, de nevindecat, mulți oameni cad în deznădejde.
Alții însă se apropie și mai mult de Dumnezeu, pentru că numai atunci simt că
sunt trecători și doresc să se unească mai mult cu Dumnezeu cel netrecător.
Când vezi că totul trece în jur, simți nevoia să mergi să te afli sub ocrotirea
celui Care este netrecător, și anume Iisus Hristos, Care a spus: „Cel ce crede
în Mine, viu va fi, chiar dacă va muri” (cf. Ioan 11, 25-26). Va fi viu cu sufletul,
chiar dacă va muri cu trupul. Chiar dacă boala nu se vindecă, sufletul omului
se face mai sănătos, prin smerenie, prin spovedanie și împărtășanie, prin
rugăciune intensă și prin fapte bune, prin pregătirea pentru un sfârșit
creștinesc de unire cu Dumnezeu cel netrecător.
În încheiere, reamintim faptul că pelerinajul nu
este timp pierdut și osteneală zadarnică. Pelerinajul este un mare câștig
duhovnicesc. El ne reamintește că suntem pelerini pe pământ și că ne îndreptăm
spre cetatea netrecătoare, spre cetatea noastră definitivă. De aceea
Mântuitorul Iisus Hristos a spus sfinților Săi ucenici: „Mă duc să vă pregătesc
vouă un loc în cer, ca unde sunt Eu să fiți și voi împreună cu Mine” (cf. Ioan
14, 2-3). Deci, așa cum spunea Sfântul Apostol Pavel că „nu avem cetate
stătătoare”, adică stabilă pe pământ, „ci așteptăm pe cea care va să fie”,
adică în Ceruri (Evrei 13, 14), pelerinajul ne maturizează, ne îndeamnă să dăm
sens vieții noastre. Cum se dă sens vieții? Prin umplerea vieții noastre cu
prezența smerită și milostivă a lui Hristos, prin rugăciune şi fapte bune.
Pelerinajul este un act de credință, de speranță și
de iubire, dar și un moment de recunoștință adusă lui Dumnezeu pentru
binefacerile primite de la El. Pelerinajul este și un act de pocăință pentru
păcate și cererea iertării, este un prilej de a cere sfinților să-L iubim pe
Dumnezeu cum l-au iubit ei și să ne dăruiască putere ca fiind călători în lumea
aceasta să ajungem în cele din urmă la patria cerească.
Părintele Dumitru Stăniloae spune că există o
legătură tainică între sufletul sfinților din ceruri și icoanele și moaștele
sfinților de pe pământ. Pentru că, spune sfinția sa, precum sufletul nemuritor
al sfinților înaintează în iubirea și sfințenia nesfârșită a lui Dumnezeu în
ceruri, tot așa sfințenia sufletului se comunică treptat și sfintelor icoane și
sfintelor moaște ale sfinților respectivi. De aceea și cultul sfinților are o
anumită creștere, pe măsură ce înaintează sufletul sfinților în comuniunea cu
Dumnezeu.
În concluzie, putem spune că hramul și pelerinajul
de hram pot fi un eveniment de întărire a credinței, de împrospătare a
rugăciunii, de cunoaștere a altor persoane decât cele pe care le întâlnim
zilnic în parohie, în mănăstirea sau în localitatea de unde venim fiecare
dintre noi ca pelerini.
Vă felicităm pe toți, iubiți credincioși pelerini,
pentru evlavia și multa răbdare pe care le-ați arătat și ne rugăm
Preamilostivului Dumnezeu și tuturor sfinților să vă răsplătească râvna și
osteneala cu darurile Sale duhovnicești și mântuitoare, cu sănătate și
fericire, pace și bucurie, ajutor în familie și în activitate, cu ani mulți și
binecuvântați, pentru a spori în credință și în iubire creștină, în sfințenie
și fapte bune, spre slava Preasfintei Treimi, spre bucuria sfinților și spre
dobândirea mântuirii. Amin.
†
Daniel
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu