de Gheorghe Pârja
Despre starea învățământului românesc se vorbește și
se scrie în culori diferite. Unii află izbânzi, dar cei mai mulți fac
observații critice, care mă pun pe gânduri. Eu sunt atent la puținele
intervenții ale cadrelor didactice, care știu cel mai bine cum este pavoazat
sistemul din interior. Din varii motive, unele de înțeles, cei care slujesc
catedra nu prea se încumetă să fie factori activi în spațiul public, cu idei
care ar putea face bine tinerei generații. Eu am decupat din presă opiniile
unor dascăli care, dacă s-ar ține seama de ele, ar fi de bun augur pentru
învățământ. Apreciez intervențiile periodice ale profesorului Vasile Iluț, în
ziarul nostru, ale profesorului Constantin Toader, din Brăila, în paginile
revistei „Contemporanul”, ori ale profesoarei Alexandra Florina Mănescu, din
Târgu Jiu, colaboratoare a revistei „România literară”.
Doamna Mănescu, spirit iscoditor, a făcut un demers
științific asupra discursului președinților României despre educație. Fiecare
președinte și-a propus reformarea învățământului, dar fiecare reformă a durat
cât au durat mandatele prezidențiale. Administrațiile au venit fiecare cu
viziunea lor, care, evident, a dus la fracturarea procesului de învățământ.
Discursurile oglindesc o realitate. Toți șefii statului român au vorbit foarte
mult despre școală, pe care au socotit-o o prioritate. Ba de stânga, ba de
dreapta. De aceea reforma învățământului nu a avut coerență.
Vă propun să vedeți cum a formulat fiecare șef de
stat problema educației. În primul mandat, președintele Ion Iliescu a inițiat
Proiectul multi-limbaj, un program național privind educația tinerei generații
potrivit societății informaționale. Făcea parte din strategia privind
dezvoltarea economico-socială și integrarea României în Uniunea Europeană. Era
în anul 1993. În discursurile analizate din mandatele președintelui Iliescu am
aflat câteva propuneri. Cum sunt: educația se află într-un moment de răscruce,
învățământul este o prioritate națională, educația este un factor al
schimbării, educația este cheia dezvoltării de mâine, competiția este câștigată
de societatea care investește în învățământ, înființarea unor centre de
excelență, program pentru reîntoarcerea tinerilor în țară, examinarea
personalului din unitățile de învățământ, apel la solidaritate. Și multe
altele.
Cei care au lucrat, sau mai lucrează, în sistem pot
aprecia efectul acestor propuneri, dacă ele au prins contur real. În mandatul
președintelui Emil Constantinescu a fost lansat Programul național România
educațională, trimis spre punere în aplicare în anul 1999. Deci la sfârșitul
mandatului. Am reținut un paragraf din discursul prezidențial: „Doamnelor și
domnilor, lansarea unui program național de educație este oricând și oriunde un
eveniment crucial în viața unei societăți. Educația reprezintă epicentrul
oricărei revoluții. Este un moment, aproape istoric, de asumare a
responsabilității de către toți cei care formează acest segment atât de
important al societății românești.”
În mandatele președintelui Traian Băsescu, pentru
sistemul de învățământ din România au fost făcute propuneri referitoare la
competitivitate, cercetare, inovare, ca elemente fundamentale. S-a mai propus
sincronizarea cu învățământul internațional, creșterea exigenței în sistemul de
învățământ, șanse egale pentru toți, creșterea calității educației, promovarea
cărții scrise, diminuarea violenței în școli, diminuarea abandonului școlar,
nevoia de un statut care să reglementeze drepturile pe care le au beneficiarii
educației.
În 2016, președintele Klaus Johannis a oferit un
proiect ambițios, după opinia sa, pe care l-a numit România educată. În ultimii
ani, am fost martori la multe comentarii pe această temă. V-am propus această
schiță din programul prezidențial pentru sistemul de învățământ pentru a
compara și a comenta. Pentru mine, comentariile sunt de prisos. Fiecare poate
evalua ce s-a propus și ce s-a realizat. Vă readuc aminte că în mandatele
președinților cu sediul la Cotroceni, pe la ministerul de resort s-au perindat
33 de demnitari cu rostul de ministru. Rog, nu uitați cât a durat mandatul
ministrului Spiru Haret.
Doamna Mănescu, la sfârșitul demersului științific,
roagă pe viitorul președinte al României, ca măcar numele următorului proiect
de reformă să se refere mai întâi la învățământ și apoi la educație.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu