sâmbătă, 28 octombrie 2023

Nicolae Suciu și sanctuarul culorilor


de Gheorghe Pârja

Înainte de vernisajul expoziției de pictură, a artistului plastic Nicolae Suciu, am poposit în atelierul dumisale din Ferneziu, pentru o firească privire documentară. Acolo am descoperit două lumi. Una, afară, primenită de toamnă, iar cealaltă, în atelier, care mă privea ca un ochi nevăzut, multiplicat în zeci de tablouri, fiecare cu un destin aparte. Fără exagerare, am avut sentimentul că am ajuns într-un sanctuar al culorilor. Zic asta, deoarece eu am văzut nu doar culorile liniștii, ci și pe cele lăuntrice. Deși ne cunoaștem de vreo patru decenii, tăcerea vorbită din acel loc atins de sfințenia luminii mi-a deslușit, prin mărturisire, multe întâmplări din devenirea artistică și didactică a lui Nicolae Suciu.

S-a format în mediul academic – universitar al Iașului, unde reverberează și astăzi numele unor mari pictori, maeștri ai culorilor. A stat sub aura maestrului și profesorului Dan Hatmanu. Ajunge la Baia Mare prin repartiție, în mediul industrial, la întreprinderea Faimar, atelierul de creație. Se impune în peisajul plastic băimărean. Devine cadru didactic universitar în Baia Mare, unde a dovedit însușiri profesionale de excepție. Portretul pictorului și universitarului Nicolae Suciu este amplu comentat și ilustrat în elegantul album „Oameni de patrimoniu. Nicolae Suciu-65”, editat de Institutul Național de Inventică, Iași.

Acolo, în sanctuarul culorilor, sub irizările zilei de toamnă, am căutat să descifrez simbolistica picturii artistului care mi-a deschis ușa atelierului. Că doar mă aflam în preajma vernisajului unei expoziții. Văd că albastrul la Nicolae Suciu este însăși puritatea lumii. Este albastrul caselor noastre din memorie, al cerului nostru. Se apropie de privire un tablou care înfățișează ultimele case albastre din Firiza. Binecuvântarea culorilor a venit din partea mamei lui, care îl ținea pe pruncul Nicolae aproape de războiul de țesut, unde se desprinde miracolul îmbinării firelor colorate, până când țesătura devine covor. Că omul, când începe să se apropie de păsări și flori, când culoarea garoafei luminează orizontul de aproape și fântâna sufletului, atunci începe marea poveste a picturii.

În sanctuarul culorilor luminează icoana unui Crist răstignit. Crucea este luminată, iar mâna omului dintr-un tablou e numai spirit și spiritul e numai cântec. Stăpânul culorilor își aduce aminte de un episod cu marele artist Mihai Olos, care, intrând în atelierul lui, a exclamat: „Bravo, măi Nicolae, se vede că ai cântat când ai pictat tabloul acesta!” După lectura cu privirea a unor tablouri cu flori, m-am gândit că și florile lui Luchian trebuie privite cu alți ochi. În alt peisaj miroase a două primăveri, în altul a trei toamne. Da, nu mă impresionează toamna de dincolo de geamul atelierului, ci rămân supus toamnei din tablouri.

Gândesc de unul singur: dacă paradisul a existat, nu a putut exista decât pe pământ, și există și acum în splendoarea culorilor lui Nicolae Suciu. Am în față o pictură cu însușiri plurale, așa că fiecare privitor este liber de a-și alege ce-i place. De altfel, autorul și-a pus expoziția sub un titlu sonor: „Pictura – între rigoare și libertate.” În cazul de față, rigoarea este pusă sub semnul credinței: Nimic fără Dumnezeu!, iar libertatea de creație, cred eu, este o singurătate socială, un fel de a vedea copacii cu ochii vecinului, ori, cum spunea poetul Nichita Stănescu, libertatea este măturătoarea de aer sub aripile păsărilor migratoare.

Dar creatorul nu poate fi niciodată singur din pricina luminii culorilor, în cazul de față. Ca orice artist inspirat, Nicolae Suciu știe că arta este lucrarea sufletului, că un pictor ca el nu poate intra pe făgașul ideilor reci. Mi-am adus aminte de Nichita, care în urmă cu 40 de ani se stingea din viață. În Casa memoriei de la Desești stă și astăzi un splendid portret al Poetului semnat de Nicolae Suciu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu