Regionalizarea - o temă de importanţă capitală care necesită
dezbateri ample
Stimaţi colegi,
În declaraţia politică de astăzi, continuu să vă supun
atenţiei subiectul privind Regionalizarea. O temă importantă dar şi
controversată în acelaşi timp, aceasta pentru că, aşa cum spuneam şi în
precedenta intervenţie, s-a vorbit şi încă se vorbeşte foarte puţin despre
principiile, obiectivele şi rezultatele ei. Un subiect larg, dar izolat în
acest moment în două chestiuni care par a fi, deocamdată, cel puţin din punct
de vedere mediatic, mai interesante, şi anume, pe de o parte, câte regiuni vor
fi şi unde vor fi capitalele lor, iar pe de altă parte cine va conduce aceste
regiuni, cum vor fi desemnaţi conducătorii lor, aleşi sau numiţi şi ce
atribuţii vor avea ei.
După părerea mea, prima întrebare pentru noi cei care îi
reprezentăm pe cetăţeni, în Parlament, în Guvern, în administraţia locală, este
daca există convingerea că ceea ce urmează să creăm este util pentru
dezvoltarea ţării si pentru creşterea nivelului de trai al cetăţeanului. Daca
noi, reprezentanţii cetăţenilor, am înteles ce este conceptul de dezvoltare
regională, dacă noi am epuizat anumite temeri privind acest concept şi dacă
măcar pe acelea pe care le-am înţeles putem să le explicăm, să le transmitem
clar cetăţenilor.
Este o prima etapă nu doar necesară, ci obligatorie, în care
trebuie să îndepartăm conotaţia negativă a cuvântului regionalizare din
mentalul colectiv prin clarificări acolo unde avem deja răspunsuri şi dezbateri
şi soluţii serioase acolo unde mai sunt îndoieli.
De aceea, vă propun astazi, prin aceasta declaraţie, un
punct de plecare pentru o serie de răspunsuri la întrebări de bază şi temeri
justificate ale cetăţenilor, des intalnite de noi toţi, în ceea ce priveşte
dezvoltarea regională (regionalizarea).
Sunt sigur ca lista prezentată de mine trebuie completată si
de aceea consider că este important ca împreună să identificăm aceste probleme
ridicate de cetăţeni, să clarificăm aceste temeri, să oferim răspunsuri
fundamentate si să le promovam. Cetăţenii aşteaptă un consens larg pe acest
subiect, consens obligatoriu cel putin in aceasta etapa a clarificarii unor
principii, notiuni si idei generale. Doar aşa putem pune o bază solidă la
încrederea în fundamentul unui concept, desi relativ vechi(de 15 ani in
Romania), nou pentru foarte multi cetăţeni.
1. Regionalizarea nu înseamnă federalizare. Potrivit
Constituţiilor actuale a celor 27 de state din Uniunea Europeană , 22 sunt
state unitare adică potrivit definiţiei : “posedă un singur centru de impulsuri
politice si guvernamentale. Puterea politică, în plenitudinea atribuţiilor si
funcţiilor sale, aparţine unui titular unic care este persoana juridică a
statului. Toti indivizii plasaţi sub suveranitatea statului sunt supuşi
aceleiaşi autorităţi unice, trăiesc sub acelaşi regim constituţional şi sunt
dirijaţi de aceleaşi legi”. Cele mai multe state dintre cele 22 au o veche si
de succes politică de dezvoltare regională care nu a pus în discuţie caracterul
unitar al statului.
2. Politica de dezvoltare regională nu poate înlocui şi nici
nu se poate substitui politicii naţionale de dezvoltare. Referitor la politica
de regionalizare în Uniunea Europeană este important de reţinut un principiu,
şi anume că politica de dezvoltare regională este subordonată atât dezvoltării
naţionale cât şi celei europene, în ansamblul său. Strategia Europa 2020
adoptată în martie 2010, stabileşte si urmăreşte complementaritatea si
coordonarea politicilor de la nivel regional, naţional si european pentru a
stabili o delimitare clară a sarcinilor ce le revin şi, în acelaşi timp,
evitarea dublării sau fragmentării eforturilor la nivel naţional şi regional.
3. Regionalizarea este un factor important, un factor
dinamizator al dezvoltării ţărilor şi Europei in ansamblu. De peste 20 de ani,
mai precis, odata cu Tratatul de la Maastricht din 1992, la art.130 al
Tratatului se precizeaza ca: “ politica Uniunii Europene trebuie sa atenueze
deosebirile dintre regiuni, diferentele de sanse datorate dezvoltarii
intarziate, sa creeze instrumente structurale si de politici economice
nationale si comunitare corelate pentru inlaturarea diferentelor regionale
izbitoare si sa coordoneze diferitele surse financiare ale UE in interesul
politicii regionale eficiente”.
4. Regiunile sunt nivelul teritorial cel mai important
pentru criteriile de alocare a Fondurilor Structurale. Politica regionala a UE
este determinantul apariţiei zonelor statistice si dezvoltării statisticii
regionale. În acest sens, statisticile regionale trebuie să permită atât
măsurarea situaţiei economice regionale, cât si fundamentarea criteriilor de
intervenţie ale UE. Astfel, Parlamentul European si Consiliul Uniunii Europene
au aprobat, la 26 mai 2003, Regulamentul Nr. 1059/2003 privind instituirea unui
nomenclator al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) cu o valabilitate a
clasificării de cel putin 3 ani. Clasificarea NUTS este un sistem ierarhic de
împărţire a teritoriului economic al Uniunii Europene, în scopul de a colecta,
dezvolta si armoniza statisticile regionale ale UE; de a elabora analize
socio-economice asupra regiunilor; de a proiecta politicile regionale ale
Uniunii.
Regulamentul a fost adoptat pentru a dispune de date
statistice comparabile pe ansamblul Uniunii Europene, şi în el se precizează că
NUTS este un nomenclator ierarhic cu 3 nivele de bază de unităţi teritoriale,
şi anume NUTS1- între 3 milioane si 7 milioane de cetăţeni; NUTS2- între
800.000 – 3 milioane si NUTS3- între150.000 – 800.000 de cetăţeni. Ceea ce este
important de menţionat este faptul că statisticile regionale la nivelurile NUTS
2 si NUTS 3 sunt folosite de Comisia Europeană pentru stabilire a eligibilităţii
regiunilor de a primi sprijin financiar din Fondurile Structurale, cea mai mare
parte a acestor fonduri este alocată regiunilor clasificate la nivelul
teritorial statistic NUTS 2.(obiectiv 1 _ Convergenta).
În concluzie, este important de reţinut că Nivelul
teritorial-statistic reprezintă cel mai important element al politicii de
dezvoltare regională, fiind esenţial pentru ţările membre ale UE deoarece
criteriile de alocare a Fondurilor Structurale se bazează pe indicatori
calculaţi la acest nivel.
5. Regiunile există, în mod diferit, în toate ţările UE. O
succinta analiză a organizării administrativ teritoriale a statelor din UE
demonstrează nu numai diversitate de structuri, dar si raporturi diferite între
nivelul central şi cel local. Clasificarea lor se face dupa competenţele,
instituţiile si finanţele pe care le au. Adică după puterea lor de a adopta
legislaţie, după modul în care este ales corpul legislativ şi de unde provin
resursele proprii. După aceste criterii în UE sunt identificate 6 modele
teoretice ale regionalizării: regiuni politice, regiuni incorporate, regiuni
diversificate, regiuni administrative clasice, regiuni functionale
deconcentrate si regiuni prin cooperare (cum sunt cele de astăzi în România).
6. Regionalizarea este o noţiune distincta de Regionalism.
Astfel, regionalizarea urmăreşte reducerea dezechilibrelor economice regionale
şi o dezvoltare armonioasă a întregului teritoriu, în timp ce regionalismul
presupune afirmarea unei identităţi etnice lingvistice, culturale, etc.
Regionalismul este un termen intâlnit în discursul politic, urmărind o anumită
autonomie sau chiar federalizarea, pe cand regionalizarea este o actiune
administrativă cu obiectiv economic.
7. Regionalizarea înseamnă un proces ce creează o capacitate
pentru acţiuni de dezvoltare. Acest proces se poate baza pe sistemul existent
politic-administrativ sau poate da naştere unei organizări teritoriale noi care
ar susţine mai bine scopul creşterii socio-economice şi al dezvoltării
echilibrate. Termenul de Regiune, deşi are definitii diferite în accepţiunea
organismelor europene, are ca numitor comun concluzia ca ea reprezintă un nivel
administrativ care este situat in ierarhia administrativă pe poziţia imediat
inferioară nivelului central si constituie o capacitate pentru actiuni de
dezvoltare a unei zone geografice subnaţională dar supralocală.
8. Înfiinţarea regiunilor nu va presupune desfiinţarea
judeţelor. USL a afirmat clar că prin regionalizare nu se desfiinţează judeţele
( cu toate că unele din ele, în 1968, au fost trasate arbitrar), pentru ca ele
reprezintă astăzi unităţi administrative cu tradiţie şi identitate, şi drept
urmare ele vor ramâne cu atribuţii importante. Judeţele corespund unui nivel
existent în toate ţările UE – NUTS 3, între150.000 – 800.000 de cetăţeni.
Unităţile administrative similare judeţelor in UE sunt departamentele în număr
de 100 în Franţa, provincia în Italia -107, COROP regio’s în Olanda – 42,
arondismente în Belgia – 44, nomoi în Grecia – 51, podregiony în Polonia – 66
etc.
9. De la Regionalizare se aşteaptă debirocratizarea şi
descentralizarea României. Aceasta presupune, pe de o parte, informatizarea
obligatorie a administraţiei locale, pe de altă parte recunoaşterea interesului
comunităţilor, autorităţile locale alese fiind cele mai în măsură să cunoască
necesitatile localităţilor. Aşa cum este ea înţeleasă în Europa anului 2012,
regionalizarea ar revigora gradul de implicare al cetăţenilor în viaţa publică.
Astfel, se urmăreşte apropierea acestora de decizie si crearea unor condiţii
pentru parteneriate, coordonare si complementaritate pentru a se înainta
proiecte de dezvoltare pe arii mai mari, în condiţii optime, şi nu doar mici
lucrări pentru un judeţ . Proiecte care să deservească interesele si
preferinţele cetăţenilor, să creeze oportunităţi noi acestora şi să permită o
mobilitate a muncii pe o suprafaţă mai mare.
10. Regionalizarea trebuie să însemne costuri mai mici
pentru cetăţean. Acum, totul se decide si se rezolvă la ministere,
intreprinzătorii, reprezentanţii administraţiei locale şi ai autorităţilor
centrale din teritoriu cheltuiesc sume uriase pe deplasări pentru o
‘’semnătură’’ sau un “acord” de la Centru, iar adesea cetăţenii se simt mult
prea departe de Centru (simţind un sentiment de marginalizare). Descentralizarea
unor competenţe dinspre Bucuresti către regiuni presupune şi reducerea
aparatului birocratic al ministerelor si al instituţiilor centrale, dar si
eficientizarea şi urmărirea mai corectă a cheltuielilor.
Dan Motreanu
Deputat PNL de Călăraşi,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu