Ed. Fundaţiei ,,Constantin Brâncuşi”, Târgu Jiu, 1997
Ioan Dragos face
parte din stirpea poetilor pentru care Poezia le este si apa, si hrana, si aer.
Ioan Dragos nu scrie poezie, el traieste Poezia,. E de ajuns sa-i privesti
faptura vesnic ganditoare, parca vesnic tematoare, ca sa intelegi ca omul
acesta si-a inoculat in sange drogul Metaforei. Sint convins ca daca i s-ar
intampla ceva si n-ar mai putea scrie poezie, adica nu s-ar mai putea intalni
cu sine insusi, omul acesta ar muri cu zile.
El pune-n cuvintele sale tot ce are: toata frumusetea cu
care l-a ,, echipat “ Dumnezeirea, intreg zbuciumul existential pe care i-l
starneste lumea din jur, Intre aceste doua posibile limite isi ara el propriu
ogor poetic.
Ele ii si sint principalele teme din care isi plamadeste
versurile prin care isi transcrie frumusetea ori macar iluzia de frumusete pe
care-o percepe el. Asa cum o percepe el. Poetul Ioan Dragos crede-n cuvant mai
mult decat in el insusi. Poate tocmai de aceea, in pofida vicisitudinilor din
hatisul lumii literare, nu si-a pierdut el increderea in misia ce-o are pe
acest pamant. Incet, dar sigur, pana acum si-a adunat numele prin mai toate
revistele de cultura din aceasta tara , precum
si prin doua volume antologice. Astfel spus, dupa doua pre-debuturi, iata,
poetul Ioan Dragos intra in marea familie a ,,nemuritorilor”. Volumul ,,
Cavalerul triunghiului”, premiat in manuscris la editia din 1997 a Festivalului National
de Literatura ,, Tudor Arghezi” si publicata sub auspiciile Editurii Fundatiei
,, Constantin Brancusi “ din Targu Jiu, confirma , implineste dar si subliniaza
un destin poetic aparte, o voce deja distincta in peisajul literar maramuresean
si nu numai.
Poetul Ioan Dragos
percepe Cuvantul ca pe un( alt) reprezentant a lui Dumnezeu pe pamant. Cum
altfel s-ar explica grija-i marita pentru insemnul care imortalizeaza
nelimitele lumii si cele ale propriei fapturi?! Metafora musteste prin si din
porii fiecarui vers, imaginile se completeaza reciproc impliniind in trupul
poemului inca o farama de nemurire. Iar cand acestei farame poetul ii pune pe
umeri si un accentuat iz aforistic, o acuta privire introspectiva nu-ti ramane
decat sa te lasi prada confortului pe care ti-l da lectura. Din aceasta trecere
brusca de la simpla consemnare a unor stari sau emotii si pana la descrieri
poetice trecute prin filtrul unei viziuni poetice postmoderne, intalnesti in
poezia lui Ioan Dragos ceva din tine insuti, din propriile trairi. Oare nu abia
intr-o astfel de stare misia unui poet e considerate implinita ?! ,, Nu stiu
cum sa-ti vorbesc / sau ce leacuri oculte mai pot inventa: / toate din jur cer
supunere oarba/ si ofera supunere oarba….”(pag.11), sau: ,, Ce minunat te
compui din toate / amanuntele ! Ce stangaci te adun / din cuvintele buimace …
Vocea mea/balbaindu-se prin tunelul miresmei”(pag 12), sau : ,,Simti timpul ce
se subtiaza /soptesti ceva, parca inveti/cuvintele unei limbi de mult
disparate:/Stau gol in fata hartiei -/o alta erezie nu cunosc” (pag 13), Un
lucru mi-e pe deplin clar: poetul Ioan Dragos nu cunoaste o alta erezie inafara
goliciunii hartiei. Poezia sa il tradeaza . Il vezi pe poet: sfielnic cu lumea
din jur sfielnic cu sine insusi , tandru cu cea mai draga ,, femeie “ din viata-i:
POEZIA.
Tocmai de aceea si scrie el: ,, Gloria de a te simti supus.
/ aerul fraged/ca miezul unui fruct /gustat pentru prima data ( pag.16).
Ei bine, exact asa
cum scris-a Ioan Dragos, ca si o premonitie, poetul din el, cu ochii in
continuare tristi, s-a inchis intr-o (prima) carte . Care, spre stupoarea lui
, nu-l lasa sa doarma.
E o carte care-l tine pe el treaz. La fel si pe cetitorul ei
care, chiar si dac-ar vrea , tot nu poate lasa sa astearna deasupra ei pulberea
uitarii.
Scris de IR Rosiianu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu