Infrastructura de transporturi din
România
Comisarul european Corina Crețu,
într-o conferință de presă susținută la Bruxelles împreună cu preşedintele
Comitetului Regiunilor, Karl-Heinz Lambertz, a declarat că:
”Este datoria mea ca şi comisar
european pentru politică regională să avertizez în toate statele membre, deci
implicit şi în România despre riscul pierderii sau dezangajărilor de fonduri şi
mai ales în domeniul infrastructurii, având în vedere că sunt lucrări complexe,
care durează ani de zile, trebuie să îmi fac datoria şi să spun că atunci când
o ţară riscă să-şi piardă şansa la dezvoltare pentru generaţii întregi”.
Deputatul PSD Marius Sorin Bota este
de părere că, la acest moment, noțiunea de productivitate a muncii în
companiile subordonate ministerului, precum și în Ministerul Transporturilor
este o chestiune pe care conducătorii acestor instituții nici măcar nu o înțeleg.
”În condițiile în care proiectele în
execuție și cele în implementare sunt tot mai puține, se continuă angajările pe
bandă rulantă și măririle de salarii. Lipsa proiectelor depuse pentru finanțare
la Comisia Europeană arată clar faptul că, în ultima vreme, s-a adunat atât de
multă incompetență și indolență în cele două companii de infrastructură și în
Ministerul Transporturilor, încât acestea au ajuns la apogeu. Se impune o
reformare profundă a acestor companii, reformare ce a fost începută, în cazul
sectorului de drumuri, însă nu a fost dusă la bun sfârșit tocmai pentru a nu fi
deranjate unele persoane care își iau salariul degeaba și își bat joc de
infrastructura țării consumând bani,
salarii și fonduri/credite rambursabile sau nerambursabile, fără a realiza un
ritm susținut de dezvoltare și modernizare a infrastructurii, în concordanță cu
necesitățile României.
Sper ca în perioada următoare aceste
companii și ministerul să fie conduse de oameni care nu au nevoie de calificare
la locul de muncă, care cunosc politici publice în domeniul transporturilor și cărora
le sunt familiare, cel puțin trei - dacă nu toate patru, modurile de transport,
nu doar unul și pe acela la nivel mediocru, precum în majoritatea situațiilor
celor care în ultima perioadă au trecut prin minister și prin cele două
companii. Așa cum am declarat recent, în cadrul Comisiei de transporturi din
Camera Deputaților, în fața conducerii ministerului și a celor două companii,
sunt întrebări la care nu am primit răspuns pentru că, de fapt, nu mai există
nici măcar dialog. Cel puțin câteva proiecte care sunt deja pregătite, puteau
fi demarate și azi să fie în faze avansate de contractare (spre exemplu - tronsoanele 2,3 și 4 ale autostrăzii
de pe Valea Oltului). Tot ca o anomalie, am făcut un dig de larg în Portul
Constanța cu bani europeni degeaba, acesta mai având nevoie de încă o ramură de
dig pentru ca Portul Constanța să devină utilizabil la o dimensiune mult mai
mare. Mai avem nevoie de multe alte
investiții în sectorul naval care este, poate, cel mai slab valorificat față de
potențialul pe care îl arată. Spre exemplu, azi pierdem 50% din fluxul de
mărfuri venit din Asia și Orient. La momentul actual acest procent de mărfuri
intră în Europa și în România prin alte porturi decât Portul Constanța, sau
alte căi de transport decât cea navală, deci implicit acest volum de mărfuri nu
este transportat din port prin România pe calea ferată sau drumuri”, a declarat
deputatul.
Cabinetul
deputatului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu