Se înmulţesc
sondajele. Se înmulţesc atacurile între partide şi în interiorul partidelor.
Creşte tensiunea în cazanul politicii. Toate acestea sunt semne că se apropie
alegerile. Este cumva vorba despre confruntări pe programe, pe propuneri, este
un concurs de idei? Nici vorbă.
Este o luptă când surdă, când foarte zgomotoasă pentru
locurile eligibile pe liste. Iar fiecare loc înseamnă nu doar o funcţie, un
statut special, ci şi posibilitatea de a oferi şi altora funcţii de la
administraţia locală la administraţia centrală, de la consilieri şi directori
până la miniştri.
Acesta este în linii mari tabloul din spatele alegerilor. Un
fel de nuntă cu daruri. Dacă un simplu loc eligibil pe o listă aduce cu sine
atâtea beneficii, cum să nu fie o mare înghesuială la porţile partidelor? În
preajma alegerilor se întâmplă multe lucruri care dau impresia unor lupte crunte
pentru putere. Impresia se transformă în realitate palpabilă. Da, este
adevărat, politicienii au devenit o castă privilegiată. Nu văd decât propriile
interese.
Şi se mai întâmplă un fenomen. Populaţia simte că lucrurile
nu sunt în ordine în ceea ce priveşte partidele şi răspunde pe măsură: nu se
prezintă la vot. Aşa se explică prezenţa slabă la referendum. Populaţia de rând
nu s-a lăsat impresionată nici măcar de o problemă care părea foarte serioasă,
cea a familiei. Indiferent de prezenţă, în cazul alegerilor nu există
posibilitatea invalidării.
Dacă la europarlamentare se prezintă zece persoane alegerile
sunt valide. Din această cauză un europarlamentar propune obligativitatea
prezenţei la vot. Le-ar plăcea loc, politicienilor. Acest lucru le-ar rezolva
problema reprezentativităţii. Le place mult să afirme că sunt aleşi de milioane
de cetăţeni.
Indiferent de programele partidelor, indiferent de calitatea
candidaţilor, o anumită parte a populaţiei se prezintă la vot. Este ceea ce
sociologii numesc electoratul captiv. Un partid devine important în funcţie de
mărimea electoratului captiv. PSD se poate lăuda că a reuşit să-şi atragă un
număr uriaş de cetăţeni care-l votează în orice condiţii. Acest electorat în
cazul PSD este undeva între 20 şi 30%.
Partidului Social Democrat nu-i rămâne de făcut în
campaniile electorale decât să mai muncească pentru a atrage încă 10-15
procente. Aşa ajunge PSD, care are pe frunte eticheta de cel mai corupt partid
din România, să câştige 35-40-45% din voturi, în funcţie de promisiunile pe
care le face, dar şi în funcţie de prestaţia celorlalte partide.
În orice democraţie autentică există două forţe politice
mari, care alternează la guvernare. La noi doar stânga a reuşit să se coaguleze
şi să formeze un partid mare. Dreapta a fost în continuă criză încă din 1990.
CDR a eşuat, dar nu i se poate contesta importanţa în evoluţia Românie spre
democraţie şi economie de piaţă. Alianţa DA, ca şi CDR, a dat un preşedinte,
dar a ratat şansa de a moderniza România.
Criza a fost provocată de doi factori umani, preşedintele
Traian Băsescu şi premierul Călin Popescu Tăriceanu.
Ceea ce a urmat după Alianţa DA a fost o găselniţă. USL a
avut un singur scop: să scape de Băsescu. A reuşit pe jumătate. În sensul că a
făcut un guvern anti-Băsescu. La ce a folosit? La creşterea rolului „statului
paralel”. Pentru a-şi conserva puterea, preşedintele Băsescu a apelat la
instituţii de forţă, servicii secrete şi procuratură.
Aceeaşi situaţie a moştenit-o Klaus Iohannis. Având parte de
un guvern ostil, preşedintele nu-şi poate prezerva puterea decât apelând la
artificii, la instituţii de forţă. Dacă preşedintele ar avea în spate o forţă
politică puternică, scena politică românească ar arăta cu totul altfel.
Ratând după fuziunea cu PDL să devină „marele PNL”,
vinovatul se vede cu ochiul liber: PNL. Şi toate partiduleţele care nici nu
apucă să iasă din coajă că se pretind de dreapta.
Ca o concluzie improvizată, situaţia confuză de pe scena
politică se datorează calităţii slabe a oamenilor politici şi fragilităţii
formaţiunilor politice.
Autor: Mihai Sălceanu
Sursa: Informaţia
zilei de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu