În această zi, 2
februarie, Biserica ortodoxă
sărbătoreşte un eveniment important din viaţa pământească a Domnului Nostru
Iisus Hristos (Luca 2:22-40). După patruzeci de zile de la naşterea Sa, Pruncul
Sfânt a fost dus la Templul Ierusalimului, centrul vieţii religioase a
naţiunii. După Legea lui Moise (Lev. 12:2-8), femeia care a născut un prunc de
parte bărbătească nu avea voie să intre în Templul Domnului timp de patruzeci
de zile. La împlinirea acestora, mama venea cu fiul la Templu şi aducea jertfă
Domnului un miel sau un porumbel pentru sacrificiul purificării. Preasfânta
Fecioară, Maica Domnului, nu avea nevoie de purificare deoarece ea a născut
fără stricăciune pe Izvorul Curăţiei şi Sfinţeniei. Cu toate acestea, ea s-a
supus cu smerenie Legii timpului.
În acea vreme, Părintele şi dreptul Simeon (prăznuit pe 3
februarie) trăia în Ierusalim. Lui i s-a proorocit că nu va muri până nu va
vedea pe Mesia cel promis. Prin har de sus, Sf. Simeon s-a dus la Templu chiar
când Sfânta Fecioară Maria şi Sf. Iosif veneau cu Pruncul Iisus să împlinească
Legea.
Simeon Iubitorul de Dumnezeu l-a luat pe prunc în braţe şi
mulţumind Domnului, a rostit cuvintele pe care le auzim repetate la fiecare
slujbă a vecerniei: "Acum slobozeşte pe robul Tău, după cuvântul Tău, în
pace, Că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei
tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău
Israel." (Luca 2:29-32). Sf. Simeon i-a spus Sfintei Fecioare: "Iată,
Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn
care va stârni împotriviri. Şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se
descopere gândurile din multe inimi." (Luca 2:34-35).
La Templu se afla şi proorociţa Ana, o văduvă de 84 de ani,
fiica lui Fanuel (3 februarie)" şi nu se depărta de templu, slujind
noaptea şi ziua în post şi în rugăciuni. Şi venind ea în acel ceas, lăuda pe
Dumnezeu şi vorbea despre Prunc tuturor celor ce aşteptau mântuire în
Ierusalim." (Luca 2:37-38).
În icoana care reprezintă această sărbătoare proorociţa Ana
ţine un pergament în mână pe care scrie: "Acest prunc a adus cerul şi
pământul." Înainte de naşterea lui Hristos, bărbaţii şi femeile drepte în
credinţă trăiau cu speranţa venirii lui Mesia cel promis. Drepţii Simeon şi
Ana, ultimii credincioşi din Legea Veche, au fost consideraţi vrednici de a-L
întâmpina pe Mântuitorul în Templu.
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului este una din cele mai
vechi sărbători religioase creştine. Noi avem slujbe închinate acestei
sărbători, întocmite de sfinţii episcopi Metodie din Patara (+ 312), Chiril al
Ierusalimului (+ 360), Grigorie Teologul (+ 389), Amfilohie din Iconium (+
394), Grigore de Nyssa (+ 400) şi Ioan Hrisostom (+ 407). În ciuda originilor
sale antice, această sărbătoare nu a fost prăznuită atât de fastuos decât din
sec. al VI-lea.
În anul 528, în timpul împăratului Iustinian, un cutremur mare
a ucis mulţi oameni în Antiohia. După această nenorocire au mai venit şi
altele: în 541 a izbucnit o epidemie de ciumă groaznică în Constantinopol,
omorînd mii de oameni în fiecare zi. În această perioadă de mari suferinţe au
început să se facă slujbe speciale (litii) de izbăvire de rău, mai ales în
timpul sărbătorii Întâmpinarea Domnului şi ciuma a încetat. Astfel, pentru a da
slavă lui Dumnezeu, biserica a ridicat la un rang mai înalt această sărbătoare.
Mai mulţi imnografi ai bisericii au împodobit această sărbătoare cu imnurile
lor: Sf. Andrei Criteanul în sec. al VII-lea, Sf. Cosma Episcopul Maiumei, Sf.
Ioan Damaschin, Sf. Gherman Patriarhul Constantinopolului în sec. al VIII-lea
şi Sf. Iosif Arhiepiscopul Tesalonicului în sec. al IX-lea.
Tot în această zi cinstim icoana Maicii Domnului numită
"Îmblânzirea inimilor împietrite" sau "Profeţia lui
Simeon".
Aici Maica Domnului apare fără Pruncul Iisus şi cu şapte
săbii care-i străpung pieptul: trei din partea stângă, trei din dreapta şi una
de jos. O icoană asemănătoare numită "Cele şapte săbii" (sărbătorită
în 13 august) înfăţişează trei săbii din stânga şi patru din dreapta.
Icoana "Profeţia lui Simeon" simbolizează
împlinirea profeţiei de către dreptul Simeon şi anume: "şi prin sufletul
tău va trece sabie ." (Luca 2:35).
Tot în această zi,
pomenirea sfântului mucenic Agatador!
Acest sfânt, pe când era tânăr, a fost dus la stăpânitorul
cetăţii Tiana, unde, prin mărturisirea lui Hristos, a fost chinuit în multe
chipuri. În timpul chinuirilor, sfântul şi-a dat sufletul în mâna lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea sfântului noului mucenic Iordan
din Trapezunt, care a suferit mucenicia în Constantinopol, la anul 1650, când
de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfântului noului mucenic Gavriil,
care a suferit mucenicia în Constantinopol, la anul 1676, când de sabie s-a
săvârşit.
GDL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu