luni, 29 septembrie 2014

Scrisoare deschisă adresată cadrelor didactice din învăţământul primar Şomcuta Mare de către doamna inspector şcolar Natalia Fornvald

Distinşi colegi,
 Mărturisesc că mi-am dorit mult să fiu azi cu fiecare dintre dumneavoastră, dar cum acest lucru nu este omeneşte posibil, am ales această formă de a-mi împărtăşi gândurile de început de an, ca inspector şcolar pentru învăţământ primar al judeţului Maramureş.
                       Înainte de toate doresc să mulţumesc, în numele meu personal şi al fiecăruia dintre dumneavoastră distinsei doamne prof. Olimpia Borca, pentru activitatea depusă ca inspector de specialitate pentru învăţământ primar în anul şcolar trecut, activitate extrem de solicitantă, dar derulată cu mult profesionalism, dăruire şi pricepere.
                       Începând cu această toamnă vom lucra împreună. De aceea  e important să ne cunoaştem. Eu sunt absolventă a Liceului Pedagogic Sighetu Marmaţiei, promoţia 1986-1990 şi licenţiată a Universităţii Bucureşti, în urma absolvirii facultăţii de teologie didactică Baia Mare. Sunt căsătorită şi  mamă a patru copii, de aceea ca dăscăliţă sunt permanent interesată de binele elevilor.
                       Am o experienţă de 12 ani de metodistă a Liceului Pedagogic, unde am coordonat practică pedagogică şi unde consider că m-am format profesional. În ultimii 10 ani am fost director de şcoală  gimnazială în mediul rural, în localitatea mea natală, Şişeşti. Anul trecut am fost angajată ca metodistă a Casei Corpului Didactic Maramureş, unde am fost responsabilă cu formarea cadrelor didactice de la ciclul primar.
                       Abia aştept să vă cunosc şi eu.
                       Iată care ar fi obiectivele pe care mi le propun ca inspector pentru învăţământ primar :
- să-mi exercit cu prioritate funcţia de îndrumare ( nu ezitaţi să-mi cereţi ajutorul atunci când situaţia o cere . Împreună putem găsi soluţii la toate problemele cu care vă confruntaţi. Puteţi să mă contactaţi oricând pe adresa de mail nataliafornvald@yahoo.fr Vă rog să înţelegeţi că apelarea telefonică o veţi face doar în situaţii de urgenţă  0751653379);
                       Un alt obiectiv pe care mi-l propun este să eficientizăm împreună activităţile de predare-învăţare-evaluare, astfel încât procesul instructiv-educativ să asigure cadrul propice de dezvoltare intelectuală pentru fiecare elev. Ştim cu toţii că fiecare elev este special, unic, de aceea nu se poate vorbi de o abordare globală a conţinuturilor învăţării . Vă invit să vă adaptaţi nivelului fiecărui elev şi mai ales vă rog  să înţelegeţi că noi, învăţătorii, trebuie să obţinem rezultate performante cu fiecare elev, nu doar cu cei supradotaţi. Şi când spun aceasta mă înclin cu respect în faţa tuturor celor care, cunoscându-şi elevii, îşi propun să-i ajute să-şi depăşească propriile performanţe. Nu intenţionez să vă impun anumite instrumente de lucru în acest sens, dar am rugămintea ca fiecare dintre dumneavoastră să-şi exploreze creativitatea în găsirea de soluţii pentru înregistrarea nivelului fiecărui elev conform testelor de evaluare iniţială şi progresele înregistrate pe parcursul  anului şcolar.
                       Vă rog apoi să acordaţi o deosebită importanţă activităţii de proiectare didactică. Lecţiile să fie interesante pentru elevi, astfel încât ei să vină cu drag la şcoală, metodele pe care le folosiţi în procesul didactic să le selectaţi în aşa fel încât să fie cele mai potrivite pentru accesibilizarea informaţiilor .
                       Cadrelor didactice care nu au încă definitivatul  le reamintesc obligativitatea proiectelor didactice pentru fiecare activitate susţinută, iar colegilor definitivi în învăţământ le recomand schiţele de lecţii, care să cuprindă clar formulat scopul lecţiei , rezumatul etapelor lecţiilor şi formele de evaluare.
                       Dragi colegi, doresc să fiţi creativi în conceperea activităţilor didactice. Şi când afirm acestea, mă gândesc că mulţi dintre noi suntem încă dependenţi de auxiliarele curriculare, pe care le consider limitative şi nu oferă cadrelor didactice posibilitatea de a explora procentul de 25% din fiecare lecţie în scopul derulării activităţilor remediale, aprofundărilor sau extinderilor pentru elevii capabili de performanţe. Vă recomand să lucraţi cu fişe individualizate , cu conţinuturile adaptate nivelului de dezvoltare intelectuală a fiecărui elev. Numai aşa vom putea afirma că munca noastră este una eficientă, menită să sprijine traseul educaţional al fiecărui elev şi să-i asigure o ascendenţă.
                       Colegii care predau la învăţământ simultan vor trebui să-şi gândească un program decalat, activitatea la clasă pentru cadru didactic mărindu-se astfel cu două ore. ( fără pretenţii de retribuire suplimentară, aceasta constând în sporul de simultan). Solicit acest lucru pentru a oferi elevilor şansa de a studia limba si literatura romana şi matematica ( la claseleIII- IV) în clase simple.
                       Vă rog de asemenea să elaboraţi orarele  claselor, ţinând cont de curba de efort intelectual pentru elevi, orarul să fie întocmit pentru  binele elevilor, nu pentru binele cadrelor didactice. Vă reamintesc că fiecare învăţător trebuie să fie prezent în şcoală cu 15 minute înainte de începerea programului clasei la care predă şi să plece după ce elevii au terminat ultima oră de curs. Derularea activităţilor recreative pe parcursul celor 15 minute se va face sub îndrumarea cadrelor didactice. Astfel, fiecare învăţător va organiza jocuri şi va fi prezent în mijlocul elevilor, învăţându-i să se joace.
                       În relaţia cu părinţii vă invit la decenţă, respect reciproc şi o foarte bună colaborare, pentru că avem în dumnealor, pe lângă parteneri în educaţie , şi beneficiarii indirecţi ai muncii noastre. Se exclude cu desăvârşire colectarea de fonduri de la părinţi, solicitarea de sume din partea cadrului didactic, izolarea sau excluderea elevilor din colectiv pe diferite criterii, precum şi impunerea obligativităţii sub orice formă a frecventării programului Şcoala de după şcoală. Vă reamintesc că programul Şcoala de după şcoală este o alternativă aleasă de unii părinţi, dar procesul de predare –învăţare se derulează în timpul stabilit prin orar, în care toţi elevii sunt implicaţi. Aceia dintre dumneavoastră care nu vor înţelege aceste aspecte îşi asumă consecinţele.
                       Referitor la temele de casă vă rog să daţi copiilor atâtea teme câte puteţi corecta. Orice temă necorectată este o muncă pe care elevul o prestează şi rămâne neevaluată, riscând astfel ineficienţa ei.
                       Ambientul în care vă desfăşuraţi activitatea didactică este un alt aspect extrem de important pentru crearea climatului psiho-afectiv, necesar derulării în bune condiţii a lecţiilor . Renunţaţi la materialele didactice care nu mai corespund din punct de vedere estetic, evitaţi să aglomeraţi pereţii cu materiale care nu sunt în concordanţă cu specificul programelor şcolare de la clasa respectivă şi preferaţi să expuneţi activităţile elevilor, astfel încât sala de clasă să se transforme într-un loc unde elevii să fie conectaţi permanent cu rezultatele muncii lor.
                       Vă provoc să fiţi clasici şi moderni în acelaşi timp! Să fiţi severi cu voi înşivă şi blânzi cu elevii! Să fiţi modele pentru comunităţile în care vă desfăşuraţi activitatea! Să vă înarmaţi cu multă răbdare, bunădispoziţie, altruism, profesionalism, spirit de muncă în echipă  şi perseverenţă în autodepăşirea propriilor performanţe, pentru a purta cu demnitate şi onoare numele de dascăl!



Inspector pentru învăţământ primar,
prof. Natalia FORNVALD


2 comentarii:

  1. Tovarasa Fornvald, apropo ce nume e asta?! Vorbesti in dodii! Noi nu avem carti la copii, nu avem apa potabila si tu vorbesti de invatamant diferentiat si prelungirea programului la simultan! Salariile care le luam nu justifica munca la care voi, inspectorii din MM vreti sa ne puneti! Voi, puteti teoretiza ca 99% aveti gradatii de merit pe...nemunca iar noi nu avem nici macar sindicat! Ai multumit prietenei tale inspector Borca Olimpia?! Cine-i doamna sa stim si noi!!!Ce a facut pentru invatamantul maramuresean?! Doamna, du-te si te culca! Pe laurii tai falsi...

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonimule, nu credeti ca sunteti putin rautacios sau rautacioasa?! Iar expresii de genul "du-te şi te culcă" n-au ce căuta între noi, cadrele didactice! O zi bună şi sentimente, la fel!

    RăspundețiȘtergere