Distinşi colegi,
Mărturisesc că mi-am
dorit mult să fiu azi cu fiecare dintre dumneavoastră, dar cum acest lucru nu
este omeneşte posibil, am ales această formă de a-mi împărtăşi gândurile de
început de an, ca inspector şcolar pentru învăţământ primar al judeţului
Maramureş.
Înainte de toate doresc să
mulţumesc, în numele meu personal şi al fiecăruia dintre dumneavoastră
distinsei doamne prof. Olimpia Borca, pentru activitatea depusă ca inspector de
specialitate pentru învăţământ primar în anul şcolar trecut, activitate extrem
de solicitantă, dar derulată cu mult profesionalism, dăruire şi pricepere.
Începând
cu această toamnă vom lucra împreună. De aceea
e important să ne cunoaştem. Eu sunt absolventă a Liceului Pedagogic
Sighetu Marmaţiei, promoţia 1986-1990 şi licenţiată a Universităţii Bucureşti,
în urma absolvirii facultăţii de teologie didactică Baia Mare. Sunt căsătorită
şi mamă a patru copii, de aceea ca
dăscăliţă sunt permanent interesată de binele elevilor.
Am
o experienţă de 12 ani de metodistă a Liceului Pedagogic, unde am coordonat
practică pedagogică şi unde consider că m-am format profesional. În ultimii 10
ani am fost director de şcoală
gimnazială în mediul rural, în localitatea mea natală, Şişeşti. Anul
trecut am fost angajată ca metodistă a Casei Corpului Didactic Maramureş, unde
am fost responsabilă cu formarea cadrelor didactice de la ciclul primar.
Abia
aştept să vă cunosc şi eu.
Iată
care ar fi obiectivele pe care mi le propun ca inspector pentru învăţământ
primar :
- să-mi exercit cu prioritate
funcţia de îndrumare ( nu ezitaţi să-mi cereţi ajutorul atunci când situaţia o
cere . Împreună putem găsi soluţii la toate problemele cu care vă confruntaţi.
Puteţi să mă contactaţi oricând pe adresa de mail nataliafornvald@yahoo.fr Vă rog să înţelegeţi că apelarea telefonică o veţi
face doar în situaţii de urgenţă
0751653379);
Un
alt obiectiv pe care mi-l propun este să eficientizăm împreună activităţile de
predare-învăţare-evaluare, astfel încât procesul instructiv-educativ să asigure
cadrul propice de dezvoltare intelectuală pentru fiecare elev. Ştim cu toţii că
fiecare elev este special, unic, de aceea nu se poate vorbi de o abordare
globală a conţinuturilor învăţării . Vă invit să vă adaptaţi nivelului fiecărui
elev şi mai ales vă rog să înţelegeţi că
noi, învăţătorii, trebuie să obţinem rezultate performante cu fiecare elev, nu
doar cu cei supradotaţi. Şi când spun aceasta mă înclin cu respect în faţa
tuturor celor care, cunoscându-şi elevii, îşi propun să-i ajute să-şi
depăşească propriile performanţe. Nu intenţionez să vă impun anumite
instrumente de lucru în acest sens, dar am rugămintea ca fiecare dintre
dumneavoastră să-şi exploreze creativitatea în găsirea de soluţii pentru
înregistrarea nivelului fiecărui elev conform testelor de evaluare iniţială şi
progresele înregistrate pe parcursul
anului şcolar.
Vă
rog apoi să acordaţi o deosebită importanţă activităţii de proiectare
didactică. Lecţiile să fie interesante pentru elevi, astfel încât ei să vină cu
drag la şcoală, metodele pe care le folosiţi în procesul didactic să le
selectaţi în aşa fel încât să fie cele mai potrivite pentru accesibilizarea
informaţiilor .
Cadrelor
didactice care nu au încă definitivatul
le reamintesc obligativitatea proiectelor didactice pentru fiecare
activitate susţinută, iar colegilor definitivi în învăţământ le recomand
schiţele de lecţii, care să cuprindă clar formulat scopul lecţiei , rezumatul
etapelor lecţiilor şi formele de evaluare.
Dragi
colegi, doresc să fiţi creativi în conceperea activităţilor didactice. Şi când
afirm acestea, mă gândesc că mulţi dintre noi suntem încă dependenţi de
auxiliarele curriculare, pe care le consider limitative şi nu oferă cadrelor
didactice posibilitatea de a explora procentul de 25% din fiecare lecţie în
scopul derulării activităţilor remediale, aprofundărilor sau extinderilor
pentru elevii capabili de performanţe. Vă recomand să lucraţi cu fişe
individualizate , cu conţinuturile adaptate nivelului de dezvoltare
intelectuală a fiecărui elev. Numai aşa vom putea afirma că munca noastră este
una eficientă, menită să sprijine traseul educaţional al fiecărui elev şi să-i
asigure o ascendenţă.
Colegii
care predau la învăţământ simultan vor trebui să-şi gândească un program
decalat, activitatea la clasă pentru cadru didactic mărindu-se astfel cu două
ore. ( fără pretenţii de retribuire suplimentară, aceasta constând în sporul de
simultan). Solicit acest lucru pentru a oferi elevilor şansa de a studia limba
si literatura romana şi matematica ( la claseleIII- IV) în clase simple.
Vă
rog de asemenea să elaboraţi orarele
claselor, ţinând cont de curba de efort intelectual pentru elevi, orarul
să fie întocmit pentru binele elevilor,
nu pentru binele cadrelor didactice. Vă reamintesc că fiecare învăţător trebuie
să fie prezent în şcoală cu 15 minute înainte de începerea programului clasei
la care predă şi să plece după ce elevii au terminat ultima oră de curs.
Derularea activităţilor recreative pe parcursul celor 15 minute se va face sub
îndrumarea cadrelor didactice. Astfel, fiecare învăţător va organiza jocuri şi
va fi prezent în mijlocul elevilor, învăţându-i să se joace.
În
relaţia cu părinţii vă invit la decenţă, respect reciproc şi o foarte bună
colaborare, pentru că avem în dumnealor, pe lângă parteneri în educaţie , şi
beneficiarii indirecţi ai muncii noastre. Se exclude cu desăvârşire colectarea
de fonduri de la părinţi, solicitarea de sume din partea cadrului didactic,
izolarea sau excluderea elevilor din colectiv pe diferite criterii, precum şi
impunerea obligativităţii sub orice formă a frecventării programului Şcoala de
după şcoală. Vă reamintesc că programul Şcoala de după şcoală este o
alternativă aleasă de unii părinţi, dar procesul de predare –învăţare se
derulează în timpul stabilit prin orar, în care toţi elevii sunt implicaţi.
Aceia dintre dumneavoastră care nu vor înţelege aceste aspecte îşi asumă
consecinţele.
Referitor
la temele de casă vă rog să daţi copiilor atâtea teme câte puteţi corecta.
Orice temă necorectată este o muncă pe care elevul o prestează şi rămâne
neevaluată, riscând astfel ineficienţa ei.
Ambientul
în care vă desfăşuraţi activitatea didactică este un alt aspect extrem de
important pentru crearea climatului psiho-afectiv, necesar derulării în bune
condiţii a lecţiilor . Renunţaţi la materialele didactice care nu mai corespund
din punct de vedere estetic, evitaţi să aglomeraţi pereţii cu materiale care nu
sunt în concordanţă cu specificul programelor şcolare de la clasa respectivă şi
preferaţi să expuneţi activităţile elevilor, astfel încât sala de clasă să se
transforme într-un loc unde elevii să fie conectaţi permanent cu rezultatele
muncii lor.
Vă
provoc să fiţi clasici şi moderni în acelaşi timp! Să fiţi severi cu voi înşivă
şi blânzi cu elevii! Să fiţi modele pentru comunităţile în care vă desfăşuraţi
activitatea! Să vă înarmaţi cu multă răbdare, bunădispoziţie, altruism,
profesionalism, spirit de muncă în echipă
şi perseverenţă în autodepăşirea propriilor performanţe, pentru a purta
cu demnitate şi onoare numele de dascăl!
Inspector pentru învăţământ primar,
prof. Natalia FORNVALD
Tovarasa Fornvald, apropo ce nume e asta?! Vorbesti in dodii! Noi nu avem carti la copii, nu avem apa potabila si tu vorbesti de invatamant diferentiat si prelungirea programului la simultan! Salariile care le luam nu justifica munca la care voi, inspectorii din MM vreti sa ne puneti! Voi, puteti teoretiza ca 99% aveti gradatii de merit pe...nemunca iar noi nu avem nici macar sindicat! Ai multumit prietenei tale inspector Borca Olimpia?! Cine-i doamna sa stim si noi!!!Ce a facut pentru invatamantul maramuresean?! Doamna, du-te si te culca! Pe laurii tai falsi...
RăspundețiȘtergereAnonimule, nu credeti ca sunteti putin rautacios sau rautacioasa?! Iar expresii de genul "du-te şi te culcă" n-au ce căuta între noi, cadrele didactice! O zi bună şi sentimente, la fel!
RăspundețiȘtergere