Ca să nu ne plictisim doar privind în chiloții unei gonflabile, în platoul cu cârnați al vreunui bulibașă, în cărțile de tarot
ale vrăjitoarelor, în copârșeul vreunei
persoane publice sau în orice altceva aducător de audiență televiziunilor și
orgasm intelectual boborului, a venit iar circul în oraș, cu turcescu pe post de
saltimbanc. Sfâșierea hainelor și expunerea stigmatului lăsat de presupusa
înrolare în armata diavolului, urmate de binecuvântata și plină de cenușă
exaltare mistic0-schizoidă, au trezit nația
la viață! Ce mai freamăt, ce mai vuiet…
Brusc, toată țara, de la coada la pâine
la studiourile tv, de la bloguri la universul democratic al feisbucului, s-a
umplut de somități în materie de
servicii secrete. Și, desigur, în scenarii
și teorii ale conspirației, atât de dragi nouă.
Ca de obicei, românilor le scapă esențialul, ca oricărei mulțimi
care, fascinată de clopoțeii de pe
tichia nebunului, nu vede că acesta e în curul gol. Problema nu e a ofițerilor, agenților,
spionilor acoperiți care ar împânzi
societatea mioritică, declanșatori de
delirum tremens securisticus redivivus într-o populație din care 50% îl regretă pe ceaușescu și 50% votează ca
să nu se-ntoarcă, vezi doamne, comuniștii!
Nu, problema e a impostorilor camuflați
în toate breslele, în toate turnurile și
în toate piețele cetății.
Și, numărul lor crește pe măsură ce trecem de la domeniile în
care trebuie să mai și faci, ca să
rămâi, la cele în care cel mai important e să pari, ca să contezi. Zone în care
aparențele țin loc de calități, iar
manipularea, de perdea de fum care să mascheze golurile personale, fie că sunt
intelectuale, caracteriale sau profesionale. Sunt mulți șarlatani și printre instalatori, zugravi și mecanici auto. Dar ”supraviețuirea” lor e un efect secundar al mentalității noastre strămoșești ”merge și așa”. Și un
rezultat al combinației dintre fascinația românilor față de ”specialiști” și obsesia pentru diplome. În schimb, incidența lor crește
exploziv în politică, mass-media, consultanță,
adică acolo unde unitățile de măsurat
performanța sunt superficiale, profund
subiective și tributare propriilor
tare.
Se spune că fiecare vede ceea ce vrea să vadă. Asta e mai
greu când te uiți la o țeavă spartă, la un ecran albastru de
computer, la o jachetă cu mâneci inegale. Dar e foarte simplu atunci când privești la spectacolul oferit de oameni politici,
de lideri de opinie, de vedete, de analiști,
de ”specialiștii-în-orice” care
campează în studiourile de televiziune. Acolo nu contează mai deloc argumentele,
logica, rațiunea. Ci cât de mult din
ceea ce spun ei seamănă cu ceea ce vrem noi să credem. Și, mai ales, cât de potrivit e modul în care o fac pentru a ne
întări senzațiile și a le transforma în convingeri. Locul
substanței e luat de dexteritatea
combinării strategiilor de manipulare. Pe care cei mai de succes le folosesc
intuitiv și nu pe baza studierii
vreunui manual.
Turcescu este un impostor. A irupt pe ecranele
televizoarelor, pozând în moderatorul intransigent, dur și neiertător cu cei care conduc destinele nației. Se spune că tonul face muzica. În
comunicare, tonul înlocuiește, de multe
ori, muzica! Atitudinea inchizitorială și
aparența că n-ar avea nici mamă, nici
tată, l-au ajutat să camufleze mult timp atât fragilitatea profesională, cât și dependențele
politico-financiare. Nu trebuia să fii un specialist în comunicare ca,
urmărindu-l cu atenție, să surprinzi
rapid falsitatea rolului jucat. Cele mai ”dure” înterogatorii aveau menirea de
a legitima răspunsurile. Cu cât un interlocutor ”se descurca” mai bine în fața acestui Torquemada improvizat din mucava,
cu atât mesajele lui căpătau greutate. Ceea ce părea a fi încercarea
realizatorului de a-și pune în
încurcătură partenerul de ”dialog”, era, deseori, de fapt, o ”ridicare la
fileu”. Modul de construire a interviului, formularea și succesiunea întrebărilor, exploatarea răspunsurilor date erau
indicii clare (nu pentru cei mulți, din
păcate) ale discrepanței dintre
realitate și imagine, dintre intenție și
aparență. Folosind tehnici relativ
străvezii de manipulare, și-a construit
un statut artificial și neîntemeiat,
dar solid, pe care l-a folosit ulterior pentru a asigura succesul propagandei
făcute în numele altora, pe foarte mulți
bani.
Să ne înțelegem,
Turcescu nu e singurul din specia lui. Dimpotrivă. Și, așa cum se întâmplă
în regnul animal, cei asemănători se simt și
încearcă să se sfâșie între ei, pentru
supremație. Trist e că cei mai mulți spectatori, în loc să arunce cu
telecomanda în ei, devin suporteri fanatici și
se împart în galerii agresive. Legitimând impostura celor din arenă, care o va
legitima, la rândul ei, pe cea a cocoțaților în fruntea țării. Ceea ce va legitima cercul acesta vicios. Și va consfinți
impostura ca bază a succesului în România.
PS. Deși am scris o
carte despre manipulare, m-am concentrat mai mult pe tehnici și mai puțin
pe motivele pentru care acestea prind. Pentru asta ar fi trebuit să fiu un
specialist în psihologia mulțimilor. De
fapt, doar să mă cred unul. Și, deși am o intuiție
mare legată de reacțiile oamenilor la
stimuli externi, nu am cunoștințele necesare de sociologie, istorie,
etnografie, pentru a-mi putea argumenta concluziile astfel încât să le servesc
celorlalți pe post de sentințe și
nu doar de păreri (de unde și numele
blogului, pentru cei care nu s-au prins deja).
radu herjeu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu