Unirea Banatului cu România a fost proclamată la Marea
Adunare de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918, însă preluarea administrației Banatului de către autoritățile românești
s-a desfășurat cu întârziere și cu multe obstacole, datorită ocupației sârbe și
franceze.
Revendicat în granițele
sale naturale, până la Tisa și până la
Dunăre, Banatul a sfârșit prin a fi
împărțit între România și Regatul sârbilor, croaților și
slovenilor, în proporție de circa 2/3
României și 1/3 Regatului sârb.
Administrația
românească s-a instalat abia în vara anului 1919, unirea fiind consfințită prin intrarea armatei și administrației
române în Timișoara la 3 august 1919.
Tratatul de alianță
secret încheiat la 4/17 august 1916 la București, între guvernul român și
guvernele țărilor membre ale Antantei
avea ca obiect condițiile intrării
României în război, iar principalele sale prevederi stipulau recunoașterea de către Antantă a drepturilor României asupra
teritoriilor locuite de români din Transilvania, Crișana, Maramureș,
Bucovina și Banat În schimb România se
obliga să declare război Imperiului Austro-Ungar în termen de două săptămâni.
Tratatul era însoțit de o convenție militară. Franța, Marea Britanie, Italia și
Rusia recunoșteau României dreptul de a
se uni cu teritoriile Monarhiei austro-ungare stipulate și delimitate la Articolul IV al Convenției care specifica :
„Linia de demarcație
va începe pe Prut, la un punct al hotarului de acum între România și Rusia, aproape de Novoselița și
va urca acest fluviu până la hotarul Galiției
la confluența Prutului cu Ceremușul. Apoi ea va urma frontiera Galiției și
Bucovinei și aceea a Galiției, și
a Ungariei până la punctul Stog (cota 1655). De acolo ea va urma linia de
separație a apelor între Tisa și Vița,
pentru a atinge Tisa la satul Trebușa
deasupra locului care se unește cu Vișa. Din punctul acesta ea va coborî pe
talvegul Tisei până la 4 km în josul confluenței
sale cu Someșul, lăsând satul
Văsăros-Nameny României.
Ea va urma apoi direcția
sud-sud-vest până la un punct de 6 km. La răsărit de orașul Debrecen. Din acest punct ea va atinge Crișul la 3 km, din jos de unirea celor doi
afluenți ai săi, Crișul Alb și
Crișul Repede. Ea va trece apoi pe Tisa
la înălțimea satului Alde, la nord de
Szeged trecând la Apus de satele Orosháza și
Békéssámson, la 3 km, de care va face o mică curbă.
De la Algye linia va coborî talvegul Tisei până la confluența sa cu Dunărea și apoiva urma talvegul Dunării până la granița actuală a României.”
Tot în Convenție se
prevedea angajamentul României de a nu ridica fortificații în fața Belgradului
după unirea cu Banatul.
„România se îndatorează să nu ridice fortificații în fața
Belgradului într-o zonă ce se va determina ulterior, și să nu ție în această
zonă decât forțe necesare serviciului
de poliție. Guvernul Regal Român se
îndatorează a indemniza pe sârbii din regiunea Banatului, care părăsind
proprietățile lor ar voi să emigreze,
în timp de doi ani de la încheierea păcii.”
La încheierea Tratatului de Pace problema a fost că Serbia
ridica nejustificat pretenții asupra
întregului Banat și că aceste
revendicări nu se făceau în temeiul vreunui drept istoric, ci a invocării poziției
geografice a capitalei Belgrad și a
existenței a cca. 250.000 de sârbi în
partea vestică a acestui ținut istoric
românesc.
Primul ministru român, I. C. Brătianu, i-a propus regentului
sârb Alexandru I ca frontiera să fie
trasată la 10 kilometri de Belgrad și
obligația asumată de statul român de a
nu ataca niciodată statul sârb, însă acest demers nu a fost acceptat.
La 3 februarie, au fost desemnați opt experți pentru
analizarea problemelor teritoriale legate de România și revendicările Serbiei: Sir Ere Crowe, Allen Leeper (Marea
Britanie), Andre Tardieu și Jules
Laroche (Franța), Giacomo de Martino,
Contele Vannutelli-Rey (Italia), Clive Day și
Charles Seymour (SUA).
Experții americani
au propus împărțirea zonei, britanicii
au fost de acord, francezii au insistat ca România să fie recompensată pentru
împărțire prin recunoașterea de către Aliați a Unirii Basarabiei. Italienii au opinat la început pentru
atribuirea întregului Banat României, dar apoi au fost de acord cu împărțirea regiunii, dacă România primește în compensație
Basarabia.
Timp îndelungat românii și
sârbii nu voiau să audă de o împărțire,
susținând că Banatul nu poate funcționa ca un întreg, dacă este rupt.
Au început atacurile grele. Sârbii pretindeau că românii au
venit în Banat în secolul al XVIII-lea, odată cu coloniștii maghiari și
germani, iar românii bănățeni erau
prezentați ca o populație fără importanță numerică, nejucând niciun rol în civilizația locală.
În sprijinul acestei teorii, ei aduceau argumentul apartenenței românilor din Banat la Arhiepiscopatul
sârb din Carloviț și că după despărțirea de biserica sârbă, nu au obținut
decât dioceza Caransebeș, în timp ce
sârbii au păstrat Timișoara și Vârșeț.
Etnograful Jovan Cvijici a afirmat că hărțile prezentate de România sunt contrafăcute
pentru a ascunde adevăratul caracter etnic al Banatului. Sârbii au insistat că
România trebuie tratată altfel pentru că își
trădase loialitatea și a semnat o pace
separată cu Puterile Centrale la Buftea- București
în 1918.
La 19 februarie,
Goedwin și Davison ajung la Timișoara și se întâlnesc cu generalul
francez Farret, cu generalul sârb Gruici, cu episcopul sârb Letici și
poartă discuții cu reprezentanții tuturor naționalităților.
Într-o telegramă expediată de delegația americană se arăta că: „Autoritățile militare sârbe au început să trateze Banatul ca un teritoriu
ocupat, refuzând să recunoască Consiliul Național
Român, au numit un comisar guvernamental al Banatului, pe care însă primarul
Timișoarei refuză să-l recunoască.
Consiliul Național Sârb și-a impus controlul complet asupra
comitatului Torontal și a unei părți din Timiș
și continuă să-și extindă autoritatea asupra întregii provincii bănățene. Patrulele militare sârbești au comis mai multe infracțiuni asupra locuitorilor, deposedându-i
ilegal de bunurile materiale, fără ca autoritățile
lor să pedepsească excesele soldaților.
Din aceste motive, există o stare de nemulțumire
în Timișoara.
Sunt semnalate agitații
și frământări datorită trupelor de
ocupație. Din Anina au fost luate de
sârbi toate stocurile de cărbune. Lipsa de hrană și
prețuri mari accentuează starea de
spirit de nemulțumire a populației. În Timișoara,
din 15.000 de muncitori, 4.000 sunt șomeri.
Pe acest fond s-au derulat și
unele acțiuni ale lui Otto Roth de
socializare a orașului. Acest Otto Roth
joacă două roluri: de comisar maghiar și
de comisar al poporului, încercând să facă din Banat o republică
independentă”.
În peisajul politic internațional
intră regina Maria a României, care susținuse
neîncetat cauzele Aliaților, si care a
purtat discuții cu George Clemenceau,
George al V-lea și cu ministrul de
Război al Marii Britanii, Winston Churchill. Apoi cu președintele SUA, Woodrow Wilson.
La 23 mai se reiau discuțiile
la Comisia Teritorială. Șeful comisiei
l-a întrebat pe Brătianu:
„Care ar fi în Banat o frontieră potrivită pentru România,
în cazul în care comisia ar fi de părere că o parte va trebui cedată Serbiei?”
Brătianu a răspuns că niciodată nu va semna un tratat care
n-ar atribui României în întregime Banatul.
Hotărârea Consiliului Suprem, din 21 iunie, privind
divizarea Banatului a fost primită cu indignare.
Au avut loc mitinguri în Transilvania și Vechiul regat.
La sfârșitul lunii
aprilie, generalul Charles De Tournadre, primește
ordinul cu privire la sprijinirea acțiunii
militare române și de înlocuire a administrației maghiare cu cea românească, în partea de
est a Banatului, conform hotărârilor Conferinței
de Pace.
În ce mod a fost
trasată granița româno-sârbă în 1919-1920
În cazul Banatului, profitând și
de intransigența lui Ionel Brătianu,
care nu dorea să discute nicio variantă a împărțirii
acestuia între România și Serbia,
puterile occidentale au trasat o graniță
extrem de dureroasă prin mijlocul acestei regiuni, până atunci perfect unitară
din punct de vedere economic, social sau cultural.
Marile puteri învingătoare în primul război mondial, care la
Conferința de pace din 1919-1920 și-au asumat răspunderea de a trasa noile
granițe dintre statele Europei centrale
și răsăritene, au luat unele decizii
care la prima vedere pot părea cel puțin
bizare.
S-a motivat această decizie prin criteriul etnic, adică
acele zone și localități ale mozaicului bănățean care aveau mai mulți
sârbi au fost date Serbiei și cele care
aveau mai mulți români au trecut la
România (celelalte naționalități bănățene
nu au fost luate în calcul).
De pildă, dacă o localitate avea 90% populație germană, 5% români și 4% sârbi, era dată României. Dacă sârbii
aveau 5% și românii 4%, era dată
Serbiei. Aparent în aceasta a constat toată filosofia.
Însă la o privire mai atentă putem constata că nici acest
principiu etnic nu a fost respectat de-a lungul întregii granițe. Românii, de pildă, erau nemulțumiți,
pe bună dreptate, că nu primiseră cercurile (plasele) Vârșeț și Alibunar, unde dețineau majoritatea absolută a populației, și nici Banloc și Jimbolia, unde predominau șvabii, dar elementul românesc era superior
numeric celui sârbesc. (Constantin Kirițescu,
Istoria războiului pentru întregirea României, vol. II, București, 1989, p. 480.)
Ulterior, prin acorduri bilaterale, s-au făcut unele
schimburi de localități, astfel încât
Banloc și Jimbolia au trecut totuși în posesia României.
Dar și sârbii ar fi
avut motive să fie nemulțumiți, întrucât și
astăzi zonele Clisurii de sus, între Baziaș
și Moldova Veche, și Poliadia (cursul inferior al Nerei) sunt
net majoritar sârbești, însă au fost
atribuite României.
Mereu ne-a mirat această decizie a Conferinței de pace, întrucât acest teritoriu (colțul de sud-vest al județului Caraș-Severin),
deși separat de Serbia la sud prin
Dunăre, ceea ce ar putea justifica argumentul găsirii unei frontiere naturale,
se află însă într-o perfectă continuitate către vest cu teritoriul sârbesc,
fiind uneori despărțite doar de râul
Nera.
Vizitele la fața
locului din ultimii ani ne-au lămurit oarecum lucrurile pentru înțelegerea luării unei asemenea decizii
bizare. Chiar în apropierea graniței se
află patru mânăstiri sârbești
străvechi, întemeiate după tradiție de
Sfântul Sava în secolul al XIII-lea: Baziaș,
Zlatița, Cusici și Kalugerovo.
În ultimele două cazuri, mânăstirile sunt despărțite prin frontieră de localitățile cu același
nume. Credem că aceste mânăstiri, care ar fi putut deveni centre de
spiritualitate și de patriotism sârbesc
și obiect al unor ample pelerinaje
religioase, au fost trecute în mod forțat
pe teritoriul românesc, împreună cu toate satele sârbești din spatele lor.
Ele ar fi putut reprezenta pentru sârbi, la fel ca și mânăstirile din Kosovo sau din Fruška
Gora, un nucleu spiritual ortodox foarte puternic.
Rămase izolate chiar pe graniță,
ele au devenit inutilizabile, degradându-se și
chiar ruinându-se în timp.
Probabil ca o monedă de schimb pentru pierderea acestei
regiuni, Serbia a fost recompensată cu cercurile românești Vârșeț și
Alibunar.
Firește, este numai
o concluzie trasă pe teren și fără o
bază documentară din încâlcitele negocieri de pace din 1919-1920.
Însă este o încercare de lămurire a unei situații care altminteri pare complet
inexplicabilă.
Multe generații de
români din Serbia și de sârbi din
România au devenit victimele acestei decizii, cu tot ce a urmat în cei aproape
100 de ani de atunci.
Creionul celor mari poate marca profund viața unor întregi comunități.
Surse:
Granita a fost corectata in 1924. Dar Baziasul si caiile ferate a lui au inceput sa se stearga de pe lume.
RăspundețiȘtergere