miercuri, 20 noiembrie 2019

Dezbaterea despre dezbatere


 Bine gândită, respectând toate regulile de comunicare, dezbaterea Iohannis-presă și-a atins scopul înainte de a avea loc. Echipa de campanie a reușit să creeze un eveniment. Dezbaterea despre dezbatere a fost mai interesantă decât dezbaterea în sine.
Interesant a fost și modul în care Viorica Dăncilă s-a învârtit în jurul evenimentului. Echipa de campanie a candidatului PSD nu a avut nicio soluție de contrabalansare. Despre contracarare nici nu putea fi vorba.
Pur și simplu Dăncilă trebuia să-și organizeze propria dezbatere cu presa. Tot într-un loc cu valoare simbolică. Așa s-a și întâmplat. A organizat propria dezbatere.
Dacă pentru Iohannis a fost aleasă Biblioteca Universitară, pentru Dăncilă potrivit era un loc ceva mai modest, pentru a scoate în evidență onestitatea candidatului.
Până la aceste alegeri PSD se manifesta plenar pe stadioane. Adversarii încercau să imite marile mitinguri pesediste, dar fără mare succes. Acum polurile s-au inversat. Pentru prima oară cel ce dă tonul este candidatul dreptei.
Nici Traian Băsescu nu a reușit să egaleze splendoarea manifestărilor publice ale candidaților PSD. Mai degrabă fostul președinte a reușit să se manifeste în spații înguste, în confruntări de unu la unu. Se speculează că dacă Adrian Năstase nu accepta o dezbatere față în față cu Traian Băsescu ar fi câștigat alegerile prezidențiale din 2004. Însuși Băsescu a recunsocut că dezbaterea cu Mircea Geoană a înclinat balanța în favoarea lui.
Despre Klaus Iohannis s-a spus că nu ar avea prezență de spirit, că îi lipsește spontaneitatea și din această cauză nu ar fi acceptat o confruntare față în față cu contracandidatul PSD. De parcă Viorica Dăncilă ar fi foarte spontană! Până de curând Viorica Dăncilă se exprima greu. În ultima vreme parcă și-a dat drumul. Are deja un discurs de candidat, simplu, pe înțelesul tuturor. A descoperit și câteva linii de atac, vulnerabilități ale contracandidatului. Prin urmare, ar fi fost posibil ca în urma unei dezbateri directe să câștige câteva puncte valoroase. Nu în așa măsură încât să câștige alegerile.
Obiectivul real al ei este obținerea unui rezultat peste PSD, în acest fel reușind să rămână la conducerea partidului și după alegerile din 24 noiembrie.
Dar să ne întoarcem la dezbaterea candidatului PNL organizată chiar de candidat. În primul rând a ieșit în evidență selecția ziariștilor, făcută chiar de Klaus Iohannis.
În al doilea rând s-a evidențiat cursivitatea dialogului. Logica întrebărilor într-o dezbatere este să pună în dificultate subiectul. A fost pus Klaus Iohannis în dificultate?
În realitate nici întrebările pe care i le transmite pe toate canalele Viorica Dăncilă nu sunt de natură să-l pună în încurcătură pe președinte.
Poate că PSD are în arsenalul de campanie întrebări secrete. De fapt, toate dezbaterile din turul doi au fost interesante doar datorită întrebărilor de final pe care candidații erau invitați să și le pună reciproc. Emil Constantinescu: „Domnule Iliescu, credeți în Dumnezeu?”. Traian Băsescu, către Mircea Geoană: ” Azi noapte v-a plăcut întâlnirea cu Vântu?” Întrebarea l-a dat peste cap pe candidatul PSD.
Dacă în campania prezidențială publicul a fost văduvit de spectacolul unei întrebări care să facă diferența dintre candidați, organizarea separată a dezbaterilor a creat o anumită atmosferă de campanie.

Autor: Dumitru Păcuraru
Sursa: Informaţia zilei de Maramureş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu