Ca orice creștin
modest practicant am participat în prima duminică din Postul Crăciunului la
Liturghie, așteptând cu înfrigurare să
ascult predica despre ”Pilda bogatului care i-a rodit țarina”. Sunt genul de credincios care nu gust conferințele teologice în care se fac glume cu
Hristos, foarte la modă mai recent, și
nici nu cred în îndemnul părintelui Necula foarte ”cool” pentru atei:
(parafrazez) ”dacă nu puteți posti de
mâncare, atunci încercați să nu mâncați din ceilalți”.
Eu sunt de modă mai veche, patrisică, și
la astfel de sfaturi pe gustul publicului contemporan replic, astfel: ”cine nu
renunță la lăcomia pântecului, nu poate
renunța nici la celelalte păcate și ispite: bârfa, cleveteala sau preacurvia”.
Cine postește știe foarte bine de ce e importantă renunțarea la mâncarea ”de dulce”, ca premisă a smereniei și zborului sufletului spre Lumina
mântuitoare. Cred că și părintele
Necula știe asta, dar lui, se pare că-i
place să scrie presa laudativ. Ar trebui împreună, toți creștinii români, să
mai lucrăm la păcatul mândriei. În această duminică de anunțare a începutului postului Crăciunului s-a
citit o Pastorală trimisă de Patriarhie, destul de lungă, bine scrisă de
altfel, dar din păcate pe lângă subiectul Evangheliei de astăzi și doar cu o frază despre începutul postului
Crăciunului. S-a vorbit de satul românesc, fiind anul jubiliar dedicat tradiției noastre țărănești cum s-a vorbit și în alte pastorale, despre doi patriarhi destoinici și mai nimic despre ceea ce era cel mai
important în duminica ”Pildei bogatului care i-a rodit țarina”. Tinerii din biesrică au aflat despre ”primarul
gospodar” de la sat, despre șeful de
post și învățător, care conlucrează pentru binele comunei, dar niciun cuvânt
de îmbărbătare despre începutul postului, despre renunțarea de la cele lumești
și de la pofta pântecului. Poate ar
trebui funcționarii de la Patriarhie să
fie mai atenți la început de post cu
sfaturi pentru renunțare la ”bunătățile” lumești
pentru a obține pe cele cerești. Nu cred că e cazul să vorbim prea mult
de politicenii care ne dezbină ca popor într-o pastorală ce trebuia dedicată
postului. Sigur nu sunt eu în măsură să critic, un păcătos neînsemnat ca mine,
dar pentru tinerii din biserică, doritori de sfaturi duhovnicești la începutul căii aspre a postului, ar fi
fost mai ziditor un cuvânt despre începutul acestui drum al curățirii sufletești
înaintea zilei Nașterii Domnului. Să nu
strângem averi pe pământ și să ne
pierdem apoi sufletul pentru lăcomia pântecului, ca să nu pățim asemenea bogatului din pilda duminicală:
”Suflete, ai multe bunătăți strânse
pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Însă Dumnezeu i-a zis: Nebune! În
această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și
cele ce ai pregătit ale cui vor fi? Așa
se întâmplă cu cel ce-și adună comori
pentru sine însuși și nu se îmbogățește în Dumnezeu”.
Până la urmă postul este trecerea omului de la verbul ”a
avea” la cel de ”a fi” spre cel ”a se mântui”. Renunțarea la lumesc este cheia curățirii
și înălțării
omului spre mântuire. Postul este ”sine qua non” trecerii pe Calea, Adevărul și Viața.
Românii trebuie îndemnați de Biserică
să postească, cu râvnă și jertfă pentru
mântuirea neamului la Judecata de Apoi, pentru că mântuirea nu este doar
singulară sau individuală, ci colectivă, împreună ziditoare cu neamul. Să lăsăm
”primarul gospodar” în seama Cezarului și
Biserica să îndemne la postul și
rugăciunea mântuitoare. Ce adevărat și
frumos ne îndeamnă Sfântul Paisie Aghioritul „Războiul trupesc firesc se
retrage cu postul, privegherea, rugăciunea, dar numai atunci când nu există
mândrie.” Iar pentru noi românii mucenicul, cuviosul și martirul închisorilor, Valeriu Gafencu, ne-a lăsat testamentar
o poezie care sintetizează bucuria mântuitoare a postului:
Trăiesc flămând, trăiesc o bucurie,
Frumoasă ca un crin din Paradis,
Potirul florii e mereu deschis
Şi-i plin cu lacrimi şi cu apă vie;
Potirul florii e o-mpărăţie.
Când răii mă defaimă şi mă-njură
Şi-n clocot de mânie ura-şi varsă,
Potirul lacrimilor se revarsă
Şi-mi primeneste sufletul de zgură,
Atunci Iisus de mine mult Se-ndură.
Sub crucea grea ce mă apasă sânger
Cu trupu-ncovoiat de neputinţă,
Din când în când din cer coboar-un înger
Şi sufletul mi-l umple cu credinţă;
M-apropii tot mai mult de biruinţă.
Să mergem la Biserică în prima duminică a Postului
Crăciunului și să auzim despre
fericirea și bucuria mântuitoare a
renunțării la bunătățile lumești
și să primim cu dăruire doar pe cele
cerești. Să fugim de lumea
secularizată. Să ascultăm testamentul evanghelic al lui Hristos și să lăsăm ”Cezarului ce este al Cezarului” și Lui să-i dăruim jertfa noastră postitoare și nemuritoare. Să nu secularizăm și Biserica – singura care a mai rămas
românilor dintre instituții – ziditoare
și mântuitoare întru Lumină. Biserica
este vocea poporului român în fața lui
Dumnezeu.
Ionuț Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu