Filosoful Andrei Marga revine în spațiul public cu o amplă analiză despre ”suveranitatea națională” în care după ce analizează conceptul ca atare îi atacă pe cei care consideră că Statele naționale și implicit Suveranitatea Națională ar fi niște noțiuni caduce pentru secolul XXI. Citând din mari gânditori politici occidentali și terminând cu de Gaulle el concluzionează Suveranitatea Națională ”nu este relicvă a unui trecut consumat, ci o condiție a vieții demne de om, spre a împiedica anumite regrese”.
Andrei Marga e de părere că ”Cine strivește statul
național, strivește democrația și, cu ea, dezvoltarea”, astfel încăt s-a ajuns
că ”Puterea politică o exercită amalgamuri de birocrați, agenți ai firmelor
multinaționale, servicii secrete și titrați ajunși. Statul este controlat de
această combinație. Populația este sub asaltul propagandei, desfășurată în
condițiile unei întinse „refeudalizări” din societate, începând cu sfera media”
și se ajunge la concluzia că azi ”Democrația devine concurs de coterii”.
”S-a cățărat la decizii o prostocrație care cultivă
confuzia valorilor. Ea nu a fost în stare să țină piept pandemiei fără furturi,
iar acum nu folosește fără hoție banii europeni…”, își încheie Andrei Marga
eseul făcând o evidentă referire subtilă la războiul din Ucraina și discuțiile
intense pe această temă în chiar chiar el a fost implicat atunci când a
susținut că ”Ucraina de azi nu se află în granițe firești”.
Suveranitatea națională este invocată frecvent. Cu
tot respectul pentru opiniile libere și oneste, sunt nevoit să spun că nu este
o chestiune doar de intuiție. Nu-i nici una de înrolare propagandistică sau de
șuetă, fie ea și „oficială”.Mai ales în acești ani, în care abundă oficiali cu
opinii oarecari.
Ca și în alte chestiuni, e nevoie de cunoștințe de
istorie. Sunt și la noi istorici sclipitori care le au, doar să nu mai fie
opriți să le enunțe. E nevoie de cunoștințe juridice – bunăoară, nimeni nu
stăpânește la noi dreptul internațional mai profesional decât Adrian Severin.
Mai trebuie cunoștințe strategice – nu sunt întrecuți azi „realiștii politici”
precum Mearsheimer, Walt, Challiand, Sandschneider, Wirsching, Masala, Braml.
Este nevoie de integritate – destui dintre concetățeni care o au sunt ținuți la
distanță, în pofida solidei lor culturi.
Un cunoscut director de revistă de cultură îmi
amintea că suveranitatea trebuie gândită pe continent nu numai pentru Ucraina.
De ce nu și pentru dosarul balcanic? Nu se poate spune că greșește.
Suveranitatea nu se referă doar la ordinea existentă a Europei, ci și, în
cazuri precise, la formarea acestei ordini.
Frontierele nu sunt, firește, singura problemă a
vieții. Toți dorim o lume relaxată, cu oportunități. Dar atunci când un stat
nu-și integrează democratic cetățenii, refuză acordurile privind minoritățile,
interzice partide, monopolizează informații și recurge la ură, fiind construit
pe încălcarea suveranității altora, discutarea frontierelor este inevitabilă.
Iar dacă discuți originile mai adânci ale
conflictului de azi, nu înseamnă, cum perorează unii, că arunci lumea în
incertitudini și haos. A trata profund aspecte delicate, inclusiv frontierele,
cu criterii istorico-demografice, este responsabil. În definitiv, necazurile
vin și din rezolvări în doi peri și lașitate.
Îmi vine mereu în minte avertismentul înțelept al
lui Helmut Schmidt (Die Mächte der Zukunft, 2006) – să nu ne amestecăm în
relația milenară dintre ruși și ucraineni, fiind vorba de aceeași istorie,
limbă, cultură. Respectul națiunilor impunea să nu se recurgă la decizii ce au
dus, cum constată istorici francezi și germani, la conflictul de azi.
Teza mea este că suveranitatea națională trebuie
luată mai în serios decât ieri. Nu ca articol de propagandă, rupt de alte
aspecte, ci ca principiu sănătos, confirmat direct și indirect de istorie. Mai
ales că ne îndreptăm spre sfârșitul ideologiei globalismului. Se poate discuta
la infinit, dar, la această oră, oricum se va evolua, sunt la îndemână exemple
concludente.
În orice caz, pentru a fi la obiect, în
reglementările internaționale actuale se prevede suveranitate națională. Care,
însă, include și securitatea vecinului. Aceste reglementări ar trebui citite în
întregime. De aceea, dubla măsură sau trecerea sub tăcere a faptelor nu sunt
rezolvări, iar înlocuirea argumentelor cu ura doar amplifică conflictele. Și,
în definitiv, ce frontiere apărăm?
Pilotați de prejudecăți, clișee și tot felul de
servicii, sunt indivizi care nu se mai informează, dar vor să dea lecții
altora. Mai grav, unii nu știu decât penibila deviză „sau ești de acord cu
improvizațiile noastre, sau ești cu rivalii”. Cu această deviză s-a și ajuns
ca, în loc de analiză matură, să se spună că cei cu păreri proprii ar fi
automat aserviți cuiva.
Desigur că mediatizarea superficială falsifică și
creează ceea ce nu există. Să ne amintim că însuși Heidegger, care nu se putea
plânge că nu ar fi avut notorietate mondială, a trebuit să pună pe
frontispiciul scrierii sale finale precizarea: cine mă cunoaște doar din ceea
ce este publicat, nu mă cunoaște. De altminteri, ziariști de azi de cea mai
mare anvergură și probitate au stat ani de zile în arhive pentru a da
monografii lămuritoare, care sunt azi referințe.
Sunt și diverși oameni neinformați și de rea
credință care își închipuie că și pe alții îi mișcă motivațiile lor meschine.
În anii cincizeci, erau propagandiști care cultivau pe aceste meleaguri
anti-americanismul. Acum, în virtutea aceluiași mecanism păgubos, copiii lor
fac anti-rusism. Jalnice și una și alta, ca orice anti- orb la fapte! Mai ales
că românii ar trebui să-și vadă, precum multe comunități de azi, de viața lor,
de dezvoltarea și bunăstarea propriei țări.
Mulți am făcut în suișul vieții ceea ce ne-a stat în
putere pentru schimbare și o societate liberă și dreaptă. Nu intru acum în
detaliile faptului că, intrat pe mâini nepotrivite, proiectul anilor nouăzeci a
fost desfigurat în România. S-a ajuns la degradarea economică, instituțională
și culturală de azi, sub propagandiști care, atunci când mulți am făcut reforme
de compatibilizare spre a intra în Uniunea Europeană și Alianța Atlantică, erau
preocupați de propria aranjare și fraudau. Sunt fapte.
Dar proiectul asigurării în România a unei
democrații cu libertăți și drepturi, în solidaritate cu lumea civilizată, nu cu
fraude și nedreptăți, trebuie reluat. Nu este alternativă. Desigur, reluat cu
pricepere, competență și devoțiune, din capul locului fără segregarea
cetățenilor.
Un director de publicație este admonestat acum de
către un individ abuziv că ar fi „antioccidental, antiamerican, antieuropean,
putinist”. Este astfel cazul să ne întrebăm: prooccidentalismul,
proatlantismul, proeuropenismul au intrat oare în proprietatea cuiva? Din câte
știm, SUA și UE nu au arendat afilierea la valori cuiva. Principial, contează
cetățenii. Iar despre oameni de stat și opțiunile lor, pe care monografii
americane și engleze temeinice le-au semnalat la timp, ar trebui citit. În
fond, a dat respectivul ins vreo analiză? Să o arate!
Ai oare dreptul să pretinzi „prooccidentalism”, când
tu stai pe abuz, fraudă și meschinărie? Mă tem că asemenea propagandiști nu
cunosc nici America, nici Europa, nici Occidentul, nici lumea. Ei le invocă la
ocazii dar nu fac bine românilor. La urma urmelor, de ce valorile lumii libere
să nu intre în viețile oamenilor fără intermediari corupți? Din fericire,
nimeni nu are monopolul valorilor.
Faptul că, dincolo de împrejurările vieții, păstrezi
cooperări mutual avantajoase cu orice țară, nu înseamnă că te căsătorești cu
ea. Este mai bună criza în care a fost aruncată Europa – cu sancțiuni
comerciale, cu oprirea nechibzuită de cooperări, cu înarmări când se vrea pace?
Poți să nu fii de acord cu unul sau altul, dar poți replica argumentat.
Firește, nici suveranitatea nu este ceva simplu.
Sănătos înțeleasă, ea nu înseamnă că se închide ceva și fiecare face ce-l taie
capul. Nu se poate însă funcționa fără suveranitatea statelor naționale decât
intrând în crize.
Desigur că este importantă respectarea
reglementărilor internaționale bine înțelese. Că trebuie distins între „națiune
civică”, bazată pe instituții democratice de formare a voinței politice, și
„națiune etnică”, prezentă în societățile în care trăim. Că reprezentanța
națională (parlamentul), stabilită în condiții de pluralism politic și
legitimitate democratică, este subiectul de drept al suveranității naționale –
persoanele, organizațiile, etc. având alte roluri. Suveranitate fără democrație
curată eșuează, vedem bine.
De prin anii nouăzeci, se trăiește, cum se știe, în
era globalizării. Dar cu confuzii costisitoare.
O confuzie, despre care am mai vorbit, este între
„globalitate”, care este realitatea vieții, în care depindem de ceea ce se
petrece pe glob, „globalizare”, care este o politică economică de reducere a
barierelor dintre țări, și „globalism” (detaliat în A. Marga, După globalizare,
Meteor Press, București, 2018). Globalismul este o ideologie – ideologia
potrivit căreia pe lume ar fi un centru de comandă pentru deciziile statelor
naționale, dincolo de interese proprii și circumstanțe istorice.
Este de asumat că trăim și vom trăi în globalitate,
că se va putea recurge la globalizare, dar ideologia globalismului nu dă
rezultate. O spun analiștii cei mai responsabili.
O altă confuzie ține de preluarea de către
„democrați” a unor feluri de a face politică condamnate de istorie. Scurt spus,
bolșevismul și nazismul revin pe nesimțite tocmai la nepoții celor care le-au
combătut cu prețul vieții. Malformarea și interzicerea de partide, limbajul
anatomo-fiziologic al decidenților, exaltarea de decizii unipersonale ale unor
nulități sunt din arsenalul cunoscut al nazismului. Disciplinarea cetățenilor
de la amvonul unor funcții, cecitatea decizională sunt din cel al
bolșevismului. Ignorarea legitimării democratice vine din ambele.
Citez mult, cum s-a remarcat. În definitiv, căutarea
adevărului s-ar cuveni să prevaleze. Citez experiențe, autori și lucrări ca să
consolidez evaluările propuse, să arăt că sunt oameni cu o autoritate mai mare
decât a mea în sprijinul a ceea ce susțin și, normal, pentru o informare la zi
a concetățenilor.
Fiindcă subiectul articolului de față este
suveranitatea națională, să ne amintim de reacția lui de Gaulle. El știa ce
lume vine, dar a cerut să nu se distrugă suveranitatea națională. Ea nu este
relicvă a unui trecut consumat, ci o condiție a vieții demne de om, spre a
împiedica anumite regrese.
Titularul de azi al studiilor politice de la Sorbona
ne aduce din nou pe pământ. El ne spune că nu este posibilă democrația fără
suveranitate națională și acuză faptul că „îmbrățișând valorile democratice,
noi am uitat sensul democrației, sensul ei politic, care este guvernarea de
sine” (Pierre Mannent, La raison des nations. Reflexions sur la democratie en
Europe, Gallimard, Paris, 2006, p.58). Un italian prestigios a spus-o și mai
net: „problema majoră acum este aceea de a salva democrația când parlamentele
și guvernele au pierdut progresiv instrumentele de putere și se prezintă, în
cele mai bune dintre cazuri, ca executori de politici decise în altă parte sau
puternic conditionate de evenimente pe care nu le pot controla” (Sergio Romano,
Morire di democrazia. Tra derive autoritarie e populismo, Longanesi, Milano,
2013, p.97). Îi poți contrazice?
Pledoaria pentru suveranitate națională nu este
lozincă. Și nu are nicio importanță cine se reclamă din ea. Două argumente din
viața actuală sunt hotărâtoare.
Primul este argumentul consecințelor. Un analist
american notoriu a spus-o categoric: „democrația pe care noi o promovăm în
multe părți ale lumii este parte integrantă a transformării spre noi forme de
autoritarism” (Robert Kaplan, „Was Democracy Just a Momentum?”, în The Atlantic,
dec., 1997, p.55 și urm.). Se poate contesta?
Prin „promovarea democrației din exterior”,
întreținută de globalism, ne spune o analiză autorizată de armata americană,
s-a ajuns la susținerea de clici corupte și „guvernanțe cleptocratice” care aruncă
cetățenii în disperare (Sarah Chayes, Thieves of State. Why Corruption
Threatens Global Security, W.W.Norton & Company, New York, London, 2015,
p.6). Metropolele întrețin contacte cu simpli politruci, aceștia le spun ceea
ce vor să audă, iar populația suferă. Serviciile secrete și misiunile externe
închid ochii la realități. Nu este de mirare că populațiile întorc spatele
falsei „democrații” ce li se oferă.
„Promovarea externă a democrației” are la fel de
multe lacune ca și exaltarea „promovării doar interne” (Dorothea Gädeke,
Politik der Beherschung. Ein kritische Theorie externer Demokratieförderung,
Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2017, p.55). Ambele au nevoie de o reanaliză din
perspectiva „autodeterminării” comunităților naționale. Titularul de la Harvard
al studiilor de democrație trage concluzia directă: „dacă vrem să păstrăm
democrația, fără a renunța la potențialul emancipator al globalizării, trebuie
să permitem statelor naționale să-și ia din nou în mâinile proprii destinul”
(Yasha Mounk, The People vs. Democracy: Why Our Freedom Is in Danger and How to
Save It, Harvard University Press, 2018, p.27). Altfel, se cultivă o
„democrație fără drepturi”, care distruge viața publică. Se poate glumi pe
această temă?
Al doilea este argumentul ineficacității. Se observă
ușor că democrația există, cât este, în cadrul național (Pierre Mannent,
op.cit.). Legitimarea este posibilă începând cu statul național, iar asistența
socială o face doar statul național (Jürgen Habermas, Discursul de la Louvain,
2013). Am argumentat, la rândul meu, că „a fi european nu este ceva de natura
bătutului cu pumnul în piept, ci are de a face cu luciditatea constatării și cu
răspunderea acțiunii. Mai cu seamă astăzi, când este hotărâtor nu atât ceea ce
se decide într-un centru de comandă, cât ceea ce rezolvă statele naționale
însele. Nu dezarmarea statului național, ci profilarea sa prin rezolvarea
problemelor cetățenilor săi este la ordinea zilei“ (A. Marga, Identitate
națională și modernitate, Libris, Brașov, 2018, p.336). Cine strivește statul
național, strivește democrația și, cu ea, dezvoltarea.
Mulți decidenți, ignorând realități și surzi la
opiniile cetățenilor, cred că societatea nu s-a schimbat din 1990. Nu-i deloc
adevărat! În toate țările s-a învățat din anii 1980-1990 și s-au făcut
schimbări. Nimeni nu stă pe loc. Tehnologiile, ştiinţa modernă, orientările
religioase, „marea politică”, de care vorbea Nietzsche, și, desigur, presiunile
cetățenilor au alimentat schimbările.
Expun detaliat în alt loc analiza, aici constatând
doar că sunt nenumărate probe că s-a ieșit din taxonomia moștenită (capitalism,
socialism, corporatism etc.) a societăților. De exemplu, capitalul financiar
conduce economia, iar statul intervine când sunt periclitate marile interese.
Proprietatea, oricare ar fi, nu mai decide singură politica. Inegalitățile din
societate se agravează. Partidele clasice dispar. Carierele le decid nu doar
calificarea, ci și corupția, nepotismul, rețelele cleptocratice. Puterea politică
o exercită amalgamuri de birocrați, agenți ai firmelor multinaționale, servicii
secrete și titrați ajunși. Statul este controlat de această combinație.
Populația este sub asaltul propagandei, desfășurată în condițiile unei întinse
„refeudalizări” din societate, începând cu sfera media.
S-a trecut astfel la o societate în care individul
se bucură de libertăți, dar i se pretinde conformism cu regulile unei
competiții cu margini vagi. Presiunea este la depolitizare, începând cu
partidele, care devin, din exponenți ai valorilor, agenți de influență.
Coerența societății suferă, sciziunile se adâncesc. Democrația devine concurs
de coterii. Se petrece un fenomen nou ca amploare – îl vedem în repetarea de
clișee pe scară mai mare ca oricând. Gândirea, cugetarea cu mintea proprie sunt
de fapt sub asediu. Se caută aducerea la unitate nu a oamenilor, ci a cugetării
– ceea ce este primejdios. Dezbaterea cetățenească fiind redusă, nemulțumirile
iau din nou calea radicalismului.
Sunt de părere că vorbirea despre libertăți,
democrație, justiție, tipul de societate are de plecat de la asemenea realități
incomode. În definitiv, este gândire doar acolo unde realitatea este asumată
integru, nu escamotată. De aici are de plecat un proiect de societate adus la
zi.
România de azi este un exemplu a ceea ce înseamnă
renunțarea la suveranitate – căci, să fim lucizi, nu i-a luat-o cineva, ci
decidenți ai ei, debusolați și lacomi, o oferă mereu pe tavă. Trec în revistă
pe scurt doar câteva dintre urmările certe. Căutând investitori, dar cu
disponibilitatea la orice a decidenților efectivi și slabul lor profesionalism,
cum ne spun economiștii, țara și-a destrămat o industrie semnificativă. Iar
acum, plesnesc lipsurile – în energie, medicamente, alimente și altele. Țara nu
mai atinge justiția ca justiție, cât timp este sub vătafi care, depășiți, caută
aprobări ale legilor țării pe la diferite porți. S-a cățărat la decizii o
prostocrație care cultivă confuzia valorilor. Ea nu a fost în stare să țină
piept pandemiei fără furturi, iar acum nu folosește fără hoție banii europeni.
Proliferează oportunismul, care reînvie în fapt adevărul unic, gestionat de
sus. Sub un amatorism organizat, politica externă s-a descompus în excursii.
Exponenții României actuale o înarmează, fără să știe, precum alte țări, de
simetrie. Efectul sintetic al renunțării la suveranitate și al nepriceperii
decidenților este sărăcirea perseverentă a țării în condițiile cele mai
prielnice pentru dezvoltare de sine.
Democrația și civilizația se apără cu adevăruri. Nu
vreau să nedreptățesc pe nimeni, dar viitorul României ar trebui să preocupe.
Ce înseamnă de fapt să ai vecini înarmați, până la urmă cu arme atomice (să fim
realiști: se comercializează deja încărcături nucleare!), fără tradiție
democratică și democratizare, atrăgători geopolitic, intrați în alianțe?
România va deveni și mai nesemnificativă decât au făcut-o decidenții de azi și
trimisă în voia sorții. Se reconfirmă, din toate direcțiile, că reaua credință
și judecata pripită sunt răi sfătuitori.”,scrie Andrei Marga.
Sursa:
NN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu