Duminica a 19-a după Rusalii (Predica de pe munte – Iubirea vrăjmaşilor) Luca 6, 31-36
„Zis-a Domnul: Precum voiți să vă facă vouă oamenii,
faceți-le și voi asemenea. Și, dacă iubiți pe cei ce vă iubesc, ce răsplată
puteți avea? Că și păcătoșii iubesc pe cei ce îi iubesc pe ei; și, dacă faceți
bine celor ce vă fac vouă bine, ce mulțumire puteți avea? Că și păcătoșii fac
același lucru; iar dacă dați împrumut celor de la care nădăjduiți să luați
înapoi, ce mulțumire puteți avea? Că și păcătoșii dau cu împrumut păcătoșilor,
ca să primească înapoi întocmai. Însă voi iubiți-i pe vrăjmașii voștri și
faceți-le bine și dați cu împrumut fără să nădăjduiți nimic în schimb, iar
răsplata voastră va fi multă și veți fi fiii Celui Preaînalt, că El este bun cu
cei nemulțumitori și răi. Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru milostiv
este.”
Sfânta Evanghelie din această duminică ne arată în
modul cel mai clar care este deosebirea între omul păcătos şi omul sfânt.
Mântuitorul Iisus Hristos ştia că în Scriptura Vechiului Testament s-a spus să
iubeşti pe cel care te iubeşte şi să urăşti pe cel care-ţi este vrăjmaş. El
însă face o schimbare radicală şi aduce o Lege Nouă, şi anume Legea iubirii
vrăjmaşului, nu a urii faţă de acesta. Astfel, Mântuitorul Iisus Hristos i-a
întrecut pe toţi legiuitorii din lumea aceasta, pentru că nici un legiuitor nu
a poruncit vreodată ca cineva să iubească pe vrăjmaşii săi.
Mântuitorul spune: „Toate câte voiţi să vă facă vouă
oamenii, asemenea şi voi faceţi lor”. Nu „ceea ce vă fac oamenii”, ci „câte
voiţi să vă facă vouă”. Adică, voi voiţi ca oamenii să vă facă bine, să se
poarte frumos, să vă ajute, să vă împrumute, să vă ierte, să vă cinstească? Aşa
trebuie să faceţi voi, de fapt, binele pe care doriţi să-l primiţi. Mai adaugă
că dacă iubim numai pe cei care ne iubesc, dacă facem bine numai celor care ne
fac binele, atunci ne asemănăm oamenilor simpli şi păcătoşilor care aşteaptă
răsplată în lumea aceasta. Ni se pare firesc să facem bine celor care ne
iubesc, dar nu ni se pare firesc să facem bine celor care ne fac rău. Nu ni se
pare firesc să iubim pe cei care ne urăsc, adică să dorim binele celor care
sunt vrăjmaşii noştri, pentru că firescul acesta al nostru nu mai este firescul
sau natura voită de Dumnezeu, ci natura căzută prin păcat, care amestecă binele
cu răul. De aceea, Mântuitorul Hristos vrea să ne arate că omul este creat după
chipul lui Dumnezeu, Cel bun în Sine şi numai bunătatea este profund umană, nu
răutatea. Chiar dacă foarte adesea oamenii sunt răi.
Iubind
vrăjmaşii, devenim fii ai lui Dumnezeu
Răutatea nu este conformă chipului lui Dumnezeu în
om, ci numai bunătatea şi sfinţenia. De aceea, Mântuitorul Iisus Hristos ne
spune că dacă vom iubi pe vrăjmaşi ne vom chema „fiii Celui Preaînalt”, pentru
că Dumnezeu este Bun şi revarsă bunătatea Sa şi peste cei răi şi nemulţumitori.
El este superior tuturor persoanelor în care se amestecă bunătatea cu răutatea
şi răsplata cu răzbunarea. De asemenea, Evanghelia are ca scop să ne arate că
omul este înfiat prin harul Sfântului Botez, deoarece prin Botez nu primim doar
iertarea păcatului strămoşesc şi a păcatelor personale, ci prin harul Sfântului
Duh primim şi înfierea, adică devenim fii ai lui Dumnezeu după har, prin
Dumnezeu Fiul, Iisus Hristos. Aceasta înseamnă posibilitatea să ne asemănăm cu
Dumnezeu Cel milostiv şi bun. În acest sens, Evanghelia de azi se încheie cu
îndemnul: „Fiţi milostivi, precum şi Tatăl vostru milostiv este”. Cu alte
cuvinte, bunătatea arătată ca iubire smerită şi darnică este starea firească a
vieţii creştinului.
Putem
iubi vrăjmaşii numai cu ajutorul harului dobândit, prin rugăciune
Sfinţii Părinţi ai Bisericii ne învaţă că Domnul
Iisus Hristos nu cere omului ceea ce el nu poate să facă. Însă omul păcătos
constată că nu poate iubi vrăjmaşul cu propriile sale forţe, ci ca să
împlinească Evanghelia lui Hristos are nevoie de ajutorul lui Hristos, de
iubirea lui Hristos care să umple sufletul şi inima celui rănit de vrăjmaş; are
nevoie de ajutorul harului milostiv al lui Hristos ca să poată scoate din inimă
spinii urii şi ai dorinţei de răzbunare. De aceea, iubirea sinceră faţă de
vrăjmaşi începe cu rugăciunea pentru vrăjmaşi. În cărţile noastre de cult
există rugăciuni pentru înmulțirea dragostei şi pentru dezrădăcinarea urii. În
„Adunarea de cereri” de la sfârşitul Liturghierului există rugăciuni care cer
oprirea sau potolirea răului şi schimbarea vrăjmaşilor în bine. În toate aceste
rugăciuni nu se cere pedepsirea vrăjmaşilor, distrugerea lor, ci schimbarea
lor. Se cere ca Dumnezeu să le schimbe modul de a gândi şi făptui; să-i
întoarcă de la răutate la bunătate, de la întuneric la lumină, de la necredinţă
la credinţă şi de la ură la iubire. Iubirea de vrăjmaşi începe cu rugăciunea
pentru schimbarea lor. Atunci când omul se umple de ură este influențat de
puterile diavoleşti, de duhurile răutăţii. De pildă, atunci când creştinii erau
persecutaţi, ne spune Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful în secolul al
II-lea, ei se rugau pentru împărat, deşi acesta îi persecuta. Sfântul Iustin
spune că „noi ne rugăm pentru împărat, deşi el ne urăşte şi ne persecută,
pentru ca Dumnezeu să-l elibereze de duhurile rele care-l stăpânesc atunci când
ne urăşte”. Deci, împăratul are nevoie de rugăciunile noastre, pentru ca
Dumnezeu să-i schimbe modul său de a gândi, ca să devină om bun. Aceasta este
atitudinea concretă privind iubirea vrăjmaşului şi schimbarea lui în bine,
pentru biruirea răutăţii prin bunătate. Cea mai mare răzbunare este atunci când
noi arătăm vrăjmaşilor că nu răspundem la răutate cu răutate. „Răzbunarea cea
mai cruntă este când duşmanul tău e silit a recunoaşte că eşti bun, iar el e
rău”, spune un proverb.
Dumnezeu
vrea să ne ridice din răutate la bunătate
Evanghelia de astăzi ne îndeamnă să nu ne asemănăm
cu oamenii căzuţi în patimi egoiste, ci cu Tatăl cel din ceruri, cu Dumnezeu
cel milostiv, care nu coboară la răutăţile noastre, ci vrea să ne ridice pe noi
la sfinţenia şi bunătatea Lui. Vor spune unii că este foarte greu ca un om care
ţi-a făcut mult rău să fie considerat încă om, pentru că oamenii răi sunt
numiţi adesea diavoli. Însă Mântuitorul Iisus Hristos vrea să ne arate că, dacă
noi manifestăm bunătatea permanent faţă de aceştia şi ne rugăm pentru ei, este
posibil ca dramul de bunătate care mai rămâne în omul rău să fie ca o scânteie
care aprinde în el focul iubirii şi al comportamentului uman. Sfinţii Părinţi
ne spun că, atunci când ne rugăm pentru vrăjmaşi, schimbarea nu vine când vrem
noi, ci unii se schimbă pentru că Dumnezeu le dăruieşte binele, deşi ei nu-l
merită, aşa cum a fost Zaheu vameşul, care s-a convertit pentru că i s-a arătat
o onoare pe care nu o merita. Alţii se schimbă însă şi prin încercări, când
simt că sunt vulnerabili şi au nevoie de ajutorul lui Dumnezeu.
†
DANIEL
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu