Joi, 19
martie 2015, la Biblioteca Judeţeană „Petre Dulfu” din Baia Mare a continuat
cursul 6, „Zestrea
strămoşească a Maramureşului”, coordonat de lect. univ. dr.
Delia-Anamaria RĂCHIŞAN. S-a discutat despre pecetare, pornindu-se de la
premisa că sunt comori de artă, aflate sub oblăduirea sacrului. Pecetarul,
prescurnicerul, pristornicul sau pristolnicul, clasificat în mai multe categorii:
1. cruciform din care derivă pecetarul cruce-arbore; 2. stâlp, obelisc,
coloană; 3. ştampilă; 4. antropomorf poate fi folosit de o văduvă „curată”, de
o femeie „iertată”, adică de o văduvă de o probitate morală, un adevărat model
de conduită în cadrul comunităţii tradiţionale. Preotul Ioan TÎMBUŞ de la
Biserica „Sfânta Cruce” din Baia Mare a furnizat informaţii esenţiale despre
pecetea agneţului, rolul, funcţia pecetarului, subliniind sacralitatea,
importanţa acestuia. Coordonatorul cursului şi preotul invitat au oferit
detalii despre prescură, despre cele două colecţii de pecetare: 1.Colecţia
preotului Mircea ANTAL din Breb, expusă la Muzeul Judeţean de Etnografie din
Baia Mare; 2. Colecţia dr. Victor POP, expusă la Muzeul Etnografic din Sighetul
Marmaţiei. S-a potenţat rolul însemnelor sacre, vasului în care se frământă
aluatul, simbolurilor regăsite pe pecetarele maramureşene. S-a argumentat de ce
pecetarul este un obiect aflat sub oblăduirea sacrului. Fotografiile şi
documentarul realizat de d-na lector univ. dr. au scos la iveală pecetare
realizate cu migală de creatorii populari maramureşeni contemporani: Pop Petru
(Niţă); Moş Pupăză (Petru Godja); Şerban Nicolae; Buda Cătălin etc. S-a
vizionat documentarul etnologic Arta lemnului în Breb, Ţara Maramureşului.
S-a sesizat că meşteşugarii din documentar ‒ Pop Petru Niţă, 83 de ani, Pop
Gheorghe, 56 de ani, Pop Petru, 22 de ani ‒ pun accent pe comunicarea şi
transmiterea intergeneraţională. Cursul fiind interactiv, cursanţii au avut
ocazia să pună întrebări.
D-na
instructor Pălăguţa BÂRLEA de la Şcoala de Artă „Gheorghe Chivu” din Sighetul
Marmaţiei, invitată a doua oară la curs, la solicitarea cursantelor, le-a
învăţat pe participante o altă tehnică de a realiza zgărdane.
Au fost
expuse şi câteva sculpturi ornamentale, în lemn, inserate în sticlă pentru a
sugera graniţa laxă dintre tradiţie şi inovaţie, ingeniozitatea meşteşugarilor
maramureşeni.
Numărul
mare de participanţi la curs, interesul maramureşenilor manifestat faţă de
valorile strămoşeşti dezvăluie, de fapt, zestrea de suflet a românilor de
pretutindeni (atât din ţară, indiferent de zona etnografică, cât şi din
străinătate); nevoia impetuoasă de a revitaliza rădăcinile neamului românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu