Apel adresat către președintele României, primul ministru, și
către toate instituțiile implicate în politica de securitate să
creeze în Parlament Grupul informal parlamentar pe probleme de securitate şi
apărare din România.
"Stimate doamne, stimaţi domni, în lumina recentelor
evenimente petrecute din ce în ce mai aproape de graniţele Ţării, lansez acest
document prin care sper să găsesc înţelegere şi responsabilitate istorică
pentru construirea de către factorii îndrituiţii a unei strategii de apărare
unitare, viabile şi transparente, cu aprobarea cetăţenilor români.Este limpede
că securitatea unei ţări este prioritară pentru ridicarea şi asigurarea
bunăstării oamenilor. Acest lucru nu poate şi nu trebuie realizat altfel decât
ţinându-se seama de opiniile cetăţenilor, opinii care trebuie să-şi găsească
expresia şi în politica naţională de securitate. Un stat fără control
parlamentar în sectorul de securitate şi cel militar nu poate fi considerat ca
o democraţie cu adevărat viabilă.Politica de securitate a statului român,
relativ la riscurile pe care le prezintă escaladarea războiului în Ucraina,
fenomenului corupţiei, relaţionat cu crima organizată şi explozia
nemulţumirilor sociale, toate din ce în ce mai greu de gestionat, reprezintă o
problemă şi o preocupare de maximă şi permanentă actualitate. Abordarea
pros¬pectivă şi elabo¬rarea concepţiei integrate privind combaterea acestor
fenomene ţin cont de mutaţiile din perioada ime-diat următoare a unei crize de
pace între U.E. si Rusia, şi urmăresc valorificarea şi conso¬lidarea poziţiei
de factor de stabilitate pe care România o are în zona ei de existenţă şi
acţiune.De asemenea, este la fel de limpede că nu toţi parlamentarii au
cunoştinţele şi competenţa necesară pentru a trata aceste probleme în mod
eficient. Evident, competenţa parlamentară este cheia asigurării unui control
parlamentar adecvat al sectorului de securitate şi apărare.Coroborând conştient
şi responsabil aceste două chestiuni, mă simt dator să fac un apel pentru
crearea unui efort concertat în vederea construirii vectorilor autentici ai
interesului naţional, însărcinaţi cu abordarea specifică a importantei
problematici a securităţii naţionale.Elaborarea unei Concepţii integrate
privind securitatea şi apărarea în cadrul Strategiei militare a României,
presupune, în principal: cunoaşterea situaţiei operative în cadrul Sistemului
Naţional de Apărare şi a noilor misiuni pe care acestea le execută în situaţii
de criză, stabilirea acţi¬unilor acesteia pentru asigurarea ordinii
constituţionale în caz de război; evaluarea factorilor ce determină realizarea
sistemului de elemente mobile necesar la intervenţie şi, în plus, care sunt
cerinţele minime ale asigurări unei riposte graduale în raport de cerinţele
impuse pentru securizarea fron¬tierei de est şi contracararea dinspre cele două
mari direcţii: Rusia, Ucraina.Acum, de la aceasta tribună, lansez invitaţia
tuturor membrilor Parlamentului, Preşedintelui Senatului, Preşedintelui Camerei
Deputaţilor, şefilor de grupuri parlamentare, şefilor de partide parlamentare,
Preşedintelui Republicii, Primului Ministru, mass media, societaţii civile şi
tuturor instituţiilor statului să iniţieze şi să sprijine înfiinţarea unui grup
parlamentar cu rolul de forum informal şi de reflecţii pe probleme de
securitate şi de apărare care să reprezinte toate partidele, dar şi ambele
camere parlamentare. Propun ca acest laborator de idei să fie intitulat:
"Grupul informal parlamentar pe probleme de securitate
şi apărare din România"
Propun ca acest grup să aibă ca principale atribuţii
următoarele:
1) rezolvarea problemei mobilizării, a pregătirii trupelor si
rezervelor pentru o luna de război
2) studierea situaţiei actuale, şi elaborarea unei noi
politici naţionale de securitate flexibile şi imediat aplicabile
3) dezvoltarea de mecanisme parlamentare eficiente şi
implementabile rapid şi solid în sectorul de securitate
4) iniţierea de dezbateri parlamentare pe probleme de
securitate
5) reexaminarea periodică a strategiei de apărare naţională,
cu elaborarea si prezentarea imediata a documentelor majore legate de
securitatea şi apărarea naţională
6) lansarea de anchete parlamentare speciale destinate
problemelor de securitate
7) identificarea şi anunţarea fără întârziere a problemelor
specifice ce solicită dezbateri parlamentare, precum scandaluri ce pot
periclitata stabilitatea naţională, suspiciuni grave legate de securitate sau
dezastre naturale ce ameninţă populaţia şi dezvoltarea firească a societăţii
noastre
8) obligativitatea de a-şi aduce contribuţia, a asigura
participarea şi urmărirea dezbaterilor şi deciziilor semnificative din arena
internaţională
9) iniţierea şi întreţinerea unui dialog permanent bazat pe
încredere, implementarea unor linii de comunicare deschise şi implicarea
transparentă alături de oficiali din securitate şi de apărare
10) identificarea şi controlul resurselor necesare în ceea
ce priveşte dezvoltarea, aplicarea şi revizuirea permanentă a politicii de
securitate şi de apărare
11) adaptarea politicii naţionale de securitate la noile
ameninţări globale sau regionale precum şi supravegherea terorismului şi crimei
organizate
12) studierea şi stabilirea implicaţiilor financiare şi
economice necesare dar şi elaborarea datelor corespunzătoare la ceea ce se
poate numi contribuţia efectivă a naţiunii la efortul de asigurare pe termen
lung a nivelului de securitate necesar
13) analizarea impactului politicii de securitate şi
efectele aplicării ei în sfera relaţiilor externe şi stabilităţii regionale
14) definirea cu precizie a politicilor publice privind
securitatea şi apărarea (elaborare, proces decizional, aplicare şi evaluare)
15 ) asigurarea sprijinului public şi a legitimităţii
politicii adoptate prin transparenţa dezbaterilor parlamentare legate de
problemele de securitate
16) identificarea şi apoi apelarea la consultanţi externi
pentru a realiza audituri speciale în domeniul de securitate şi apărare
17) implicarea democratică şi responsabilă în procesul de
dezvoltare, de luare a deciziilor, de aplicare şi de evaluare a politicii
naţionale de securitate,
18) crearea unor bănci de date şi informaţii specifice despre
diverse aspecte ale procesului de decizie in domeniul securităţii în vederea
solicitării de informaţii pertinente pentru supravegherea şi verificarea
deciziilor
19) aplanarea tensiunilor prin negocieri politice
20) întărirea permanentă a competenţelor şi capacitaţilor
Parlamentului prin cursuri şi seminarii de pregătire de specialitate
21) asigurarea publicării întrebărilor şi răspunsurilor, a
chestiunilor esenţiale şi cu impact social în documente oricând accesibile
publicului larg
Sper ca aceste propuneri, care vin în această etapă de haos
planetar, declanşat după spargerea bipolarităţii şi reconfigurarea politică şi
strategică a lumii, când se înfruntă şi se confruntă cel puţin două tendinţe,
considerate, câteodată, ireconciliabile,- cea a globalizării şi cea a
fragmentării, aproape toate conceptele şi chiar şi realităţile directe se
reconstruiesc, după arhitecturi holistice, fractale sau bizare, spun ca sper sa
avem puterea de a ne pregătii serios si acolo unde avem probleme să cerem
ajutor, cu ocazia asta vom vedea si cine ne sunt prieteni cu adevărat. Cred ca
relaţia trebuie să înceapă cu Polonia, in rest aştept punctele dv. de
vedere", spune parlamentarul Peia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu