marți, 10 martie 2015

Nu daţi banii pe prostii !!!

DESPRE AUXILIARE ŞCOLARE ŞI CONCURSURILE ŞCOLARE INTERZISE
SAU
S-AR INTERZICE PÂINEA DACĂ O FABRICĂ DE PÂINE AR FACE EVAZIUNE?

În ultimul an şcolar s-au înteţit luările de cuvânt ale unor persoane educate şi cu funcţii de conducere împotriva a ceea ce până acum se credea de bun simţ în educaţia tinerilor şi perfect dezirabil: culegeri de probleme, auxiliare şcolare, concursuri şcolare etc.
Unora li s-a făcut brusc milă de banii românilor daţi pe cărţi, culegeri, caiete speciale şi concursuri şcolare. Cele din urmă au fost recent interzise. Acest tip de apel împotriva cărţii şcolare şi al pregătirii elevilor folosind surse variate pare halucinant. Nu am văzut, tot de mila banilor românilor, apeluri la cumpătare sau interzicerea alcoolului şi ţigărilor. Poate că nu ar fi fost pe placul electoratului. Chiar şi interzicerea etnobotanicelor a fost decisă în urma unor îndelungi dezbateri. În schimb, concursurile şcolare au fost interzise fără măcar un simulacru de dezbatere şi fără a se pune altceva în loc. O parte din electorat a şi aplaudat măsura: ,,de să învăţăm, mă?”, ,,de ce să mai citim şi să exersăm?”.
Atacurile împotriva cărţii şi învăţării în context variat şi al ,,ghiozdanelor grele” a devenit o modă şi nu nu duce la revolte ale electoratului şi nici măcar, văd, ale intelectualilor, care, ca să ajungă unde au ajuns, au exersat ,,mâncând” culegeri peste culegeri.
Niciunul dintre actualii intelectuali nu s-a rezumat când era el la vârsta şcolară exclusiv la manuale aşa cum s-ar dori să facă noua generaţie. Dacă se bazau doar pe manuale nu ar fi ajuns sigur la actualul statut intelectual. Vedeţi câte pagini are un manual şi împărţiţi la numărul de ore dintr-un an şcolar. Uneori calculul înseamnă că trei zile lucrăm pe o pagină cu 4 probleme. Deci cam o problemă pe zi. Unde va ajunge o generaţie care ar lucra o problemă pe zi? În acest mod au exersat oare şi actualii intelectuali când erau elevi? Oare copiii acestor decidenţi se rezumă doar la manual?
În privinţa concursurilor şcolare, a competiţiei, toate tratatele de pedagogie le recomandă şi nu există aproape proiect didactic valid care să nu presupună şi o cât de mică întrecere. Emulaţiei degajate de întrecerile la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional nu îi pot fi negate valenţele pozitive.
Se pare că unul dintre organizatorii clasici de concursuri şcolare (cu aviz de la minister), Fundaţia pentru Evaluare Naţională, nu şi-a plătit taxe la stat. Am declarat televiziunii TVR că aceştia ar trebui să înfunde puşcăria, să fie sever amendaţi şi să se recupereze prejudiciul făcut statului.
Asta nu înseamnă să se interzică toate concursurile şcolare. Dacă o fabrică de pâine face evaziune se interzice pâinea?
Personal am fost totdeauna reţinut în privinţa concursurilor şcolare şi reţinerea o am şi o aveam în special din cauza taxelor şi coroborat cu faptul că nu am şi nu am avut o clasă de fiţe ci de copii cu părinţi care câştigă greu fiecare leu. Mi-am ridicat în cap una dintre responsabilele din şcoală când am refuzat să fac abonament pentru toţi elevii la gazeta matematică. Actualilor elevi nu le-am recomandat niciun concurs şi nu am participat la nicunul.
Cu foştii elevi am participat în general cu câte 2 – 3 elevi la câte 2 – 3 concursuri şcolare pe an. Recunosc că foloseam momentul pentru a intra în posesia subiectelor şi pentru a le rezolva (multiplicate) cu toată clasa. Probleme de acel tip lucram şi înainte de concurs şi după. Mă bucuram că puteam să îi motivez că învăţăm ca să ne antrenăm pentru respectivul concurs având ca bază şi alte subiecte decât cele elaborate de mine.
De mirare este faptul că Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România ni s-a respins de către minister un proiect prin care propuneam concursuri şcolare absolut gratuite, noi obligându-ne să desfăşurăm activităţile respective voluntar. Era un proiect unic şi interesant fiind prevăzut cu două paliere: ,,Performanţă” şi ,,Progres”, al doilea fiind dedicat elevilor cu rezultate mai modeste, în care ar fi fost evidenţiaţi pentru propriul progres şi aceştia din urmă.
Nu pot să nu amintesc şi recenta eroare făcută de minister când se declara că există concursuri şcolare gratuite organizate de minister pentru fiecare clasă. Cine l-o fi dezinformat pe domnul ministru? Este fals: la clasele primare nu există în nicio clasă niciun concurs organizat gratuit de minister nici la matematică, nici limba română, nici istorie, nici geografie, nici muzică, nici sport, nici educaţie plastică. Există un singură olimpiadă la ciclul primar: cea la educaţie civică. Poate singura disciplină de la ciclul primar unde putea de fapt să lipsească fiind cam pretenţioasă pentru această vârstă.
Mai amintesc că toate concursurile şcolare şi toate auxiliarele (de până acum) au avut avizul ministerului.
Sper să apucăm să prezentăm soluţiile noastre ministerului încât acţiunile acestuia să nu pară a fi împotriva cărţii şi învăţării. Până acum aşa mi-au părut aceste măsuri ca unuia care sunt partizan al efortului intelectual susţinut.
Aştept să ne fie luate în seamă propunerile prin care piaţa auxiliarelor poate cerne din cele câteva mii de titluri doar câteva titluri care să ajungă să fie aproape perfecte şi cu preţuri accesibile. Acest lucru ar fi posibil doar dacă nu am fi captivi auxiliarelor aferente fiecărui manual.
Suntem captivi de auxiliarele aferente fiecărui manual fiindcă manualele nu au aceeaşi ordine a conţinuturilor. Nu putem folosi cutare culegere fiindcă nu are aceeaşi ordine a conţinuturilor din manualul de la clasă. O ordine unică a tratării conţinuturilor în toate manualele poate fi uşor impusă de minister în caietul de sarcini fiindcă el plăteşte, el comandă . Abia atunci ar exista o competiţie reală între auxiliare fiindcă aş putea folosi la clasă orice auxiliar, de la orice editură şi nu doar auxiliarul de la editura de la care avem manualul.
Mai aştept să aud intelectuali şi miniştri care din când în când să apară pe ecran şi să spună tinerilor să înveţe mult, mult, să exerseze mult pe culegeri de probleme, să citească pe rupte, să încerce să ştie mai multe, să fie mai buni, să fie competitivi (spiritul de competiţie dezvoltându-se şi prin concursuri şcolare).
Până atunci s-a ajuns să învăţăm pe ascuns, să exersăm în clandestinitate, să pitim culegerile de probleme şi auxiliarele ca să nu ne ia careva la ochi cum că am fi mână în mână cu duşmanul de clasă –editurile. Când vine inspecţia vom avea o foaie albă în faţă pe care elevii vor scrie după dictarea noastră cam o problemă pe oră şi vom mai rezolva şi a doua problemă, cea din manual, doar dacă ne mai rămâne ceva timp. Suntem în ciclul primar şi până scriem textul problemei trece ora înainte să începem rezolvarea ei.
Vor zice unii să multiplicăm fişe cu probleme. Nu voi risca fiindcă la un calcul aş ieşi mai scump şi s-ar zice să sunt mână în mână cu furnizorii de hârtie şi copiatoare. Poate vom avea voie totuşi la calcule pe nisip, poate pe tablete electronice sau mai sigur pe tăbliţe de lemn fiindcă sunt refolosibile.
Doar bunul Dumnezeu mai ştie ce vom face, dar se pare că nici pe El nu mai avem voie să-l invocăm în şcoală fără posibile consecinţe...
                                                                                             
                                                                        VIOREL DOLHA, AGIRo

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu