15.07.2015
COMUNICAT DE PRESĂ
Cum trebuie
să-și aleagă absolvenții de liceu specializarea la facultate și cariera?
Chiar dacă absolvenții clasei a 12-a au
trecut cu brio de examenul de bacalaureat sau nu, cu toții trebuie să-și
pregătească atent o strategie pentru viitorul apropiat și cel îndepărtat,
deoarece adolescența se apropie de final, iar viața de adult, presărată cu
multe responsabilități, se apropie cu pași repezi.
Cei care nu au luat bacalaureatul au de
ales între a se pregăti mai bine și a mai încerca înca o dată sau să înceapă
deja cariera, iar elevii care au trecut de ”examenul maturității” au de luat o
decizie foarte importantă, de care depinde o mare parte din viața lor
profesională: cum să-și aleagă specializarea la facultate, astfel încât aceasta
să îi reprezinte cel mai bine dorințele și aptitudinile? Răspunsul la aceasta
întrebare esențială pentru viața unui viitor student o dă psihologul Maria
Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.
În opinia specialistului, tânărul este
suficient de matur încât să conștientizeze ce îşi doreşte, ce îi place şi
cariera care i se potrivește cel mai bine. “Dacă părinţii impun copiilor o
facultate, iar acesta nu se regăseşte în acel domeniu, riscă să înceapă acea
facultate, s-o abandoneze pe parcurs, s-o
termine dar să nu profeseze sau, în cea mai nefericită situaţie, să lucreze în
acel domeniu, dar să trăiască eşec după eşec. Regăsim aici mulţi licenţiaţi de
facultăţi care nu lucrează sau nu evoluează în acel domeniu. Pentru a cunoaşte
succesul în carieră, este corect să lăsăm copilul să urmeze calea unde poate fi
creativ, unde învaţă şi lucrează cu plăcere ca şi cum s-ar odihni. Veţi fi
uimiţi de rezultate”, declară psihologul Maria Verdi. În același timp,
specialistul consideră că visele unui tânăr în ceea ce privește specializarea
la facultate sau, mai departe, cariera, apar de mici, iar un copil își
construiește, în tot acest timp, un întreg sistem de valori care îl îndreaptă
către o specializare sau alta. “Admirăm pe cineva
bun într-un domeniu, ne dorim să fim ca el. Fiecare copil are un personaj
preferat, un model în viaţă. Unele modele sunt preluate din relaţia parentală,
alte modele de la personaje ce şi-au pus amprenta în viaţa copilului. Aşa se
structurează scenariul personal de viaţă. Personajele preferate din primii ani
de viaţă devin modelele noastre de mai târziu. Nu întâmplător, copii urmează
cariera unui părinte sau a unei persoane influente. În alte situaţii, când
copilul nu a perceput siguranţă, iubire în relaţia parentală, nu doreşte să
continue pe aceeaşi cale. Când copilul
şi-a aşteptat părintele acasă, iar el stătea multe ore la job, în mintea lui,
locul de muncă al părintelui devine concurentul lui. Va evita acea meserie”,
afirmă Verdi.
Psiholog: “De multe ori, cei care pică la
BAC, nu o fac pentru că sunt slabi, ci pentru că din punct de vedere emoțional
nu au știut să gestioneze acel moment”
De regulă, orice eșec din viața unui
adolescent e ridicat de acesta la nivel de dramă absolută, cu atât mai mult
dacă acel eșec are legătură cu examenul de bacalaureat sau admiterea la
facultate. „Încrederea în sine dispare, nu este o situaţie fericită. Dincolo de
această realitate, ştim că pe moment nu putem face nimic. Urmează o perioadă în
care elevul are nevoie să se regăsească pe sine. Are nevoie de suport
emoţional, are nevoie de încredere, de
ascultare. Un elev bun va ajunge cu siguranţă la locul potrivit. Dacă nu a fost
acum, va fi sigur data viitoare. Alături
de cei dragi, familie, prieteni, îşi va regăsi echilibrul”, consideră psihologul Maria Verdi. Totodată, specialistul afirmă că,
de cele mai multe ori, un elev foarte bun, nu a picat examenul pentru ca are un
IQ mic, ci pentru că din punct de vedere emoţional nu a reuşit să gestioneze
acel moment. Ca o posibilă soluție de găsire a echilibrului și câștigare a
încrederii în sine, psihologul îi sfătuiește pe tinerii care nu au reușit să
treacă de “examenul maturității”, să participe la grupuri de dezvoltare
personală și terapie individuală. Totodată, pentru următorul an de examinare, ne
sfătuiește psihologul, elevul urmează să-şi stabilească o strategie de învăţare
şi control emoţional, un program bine structurat, astfel încât BAC-ul să se
încheie cu succes.
În tot acest proces de recâștigare a
încrederii în sine, părintele joacă un rol foarte important, crede psihologul.
Ei trebuie să-i ofere tot sprijinul pentru a trece peste această etapă nefastă,
nu trebuie să-l certe, nu trebuie să-i reproșeze, ci trebuie să-l
responsabilizeze. “Indiferent de
situaţie, cu examenul de bac luat sau picat, copilul este tot un copil pentru
părinte. Are nevoie încă de suţinere, de înţelegere, de acceptare, de relaxare,
de refacere. Rolul părintelui este de a fi prezent în viaţa lui, nu pentru a-l
controla. Cu cât suntem mai detaşaţi, mai obiectivi, copilul învaţă mai repede
din greşeli. Dacă privim în istorie, multe genii au greşit nenumărat înaintea
marii realizări. Dacă tânărul are nevoie de experienţe, viaţa i le va oferi. În
spatele unui eşec, poate fi o mare bogăţie, încă nedescoperită. Bacul este
primul examen, urmează multe altele. Este un început, nu un sfârşit”, conchide
psihologul Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life.
Persoană de contact
Maria Verdi
Psiholog-psihoterapeut integrativ
Master stiintele nutritiei si fitoterapie
0726310094
|
Transmite,
Dr. Tănase Tasențe
Director General
Plus Communication
0725.465.508
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu