"Rolul constitutional si specificul atributiilor
prim-ministrului presupun ca acesta sa isi exercite atributiile permanent si
neintrerupt oriunde s-ar afla, inclusiv in vacanta. Insa, ori de cate ori
acesta ar aprecia ca se afla intr-o imposibilitate de a-si exercita
atributiile, chiar si cu acest prilej, devin incidente prevederile constitutionale
referitoare la interimatul functiei de prim-ministru.
Prin omisiunea prim-ministrului Romaniei de a aduce la
cunostinta presedintelui Romaniei imposibilitatea de a-si exercita atributiile
in perioada 6-13 august 2018 si actiunea acestuia de a desemna un alt membru al
Guvernului sa exercite, cu caracter temporar, atributiile de prim-ministru prin
emiterea unui act (Decizia nr. 247/2018) cu depasirea competentelor stabilite
de Legea fundamentala, s-a ivit un conflict juridic de natura constitutionala
intre cele doua autoritati, pentru motivele expuse in cele ce urmeaza.
Procedand in acest mod, prim-ministrul Romaniei se situeaza
in afara cadrului constitutional prevazut de art. 107 alin. (3) din
Constitutie. Totodata, prin aceasta conduita, prim-ministrul a incalcat si
prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentala in componenta sa
referitoare la suprematia Constitutiei, precum si principiul colaborarii
loiale, astfel cum a fost dezvoltat in jurisprudenta Curtii
Constitutionale", se arata in comunicatul postat pe site-ul Administratiei
Prezidentiale.
Conform art. 107 din Constitutia României:
" (3) Daca primul-ministru se afla in una dintre
situatiile prevazute la articolul 106, cu exceptia revocarii, sau este in
imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele Romaniei va desemna
un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a indeplini
atributiile primului ministru, pana la formarea noului Guvern. Interimatul, pe
perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca
primul-ministru isi reia activitatea in Guvern".
Prin urmare, premierul interimar isi preia atributiile doar
in baza unui decret semnat de presedintele Romaniei. Asa s-a intamplat, de
exemplu, si in 2015, cand vicepremierul Gabriel Oprea i-a tinut locul
premierului Victor Ponta.
In schimb, Viorica Dancila si-a delegat atributiile pe
perioada vacantei prin Decizia 247/2018, publicata in Monitorul Oficial si
intrata in vigoare de la data de 31 iulie, care prevede urmatoarele:
"Articol unic. - In perioada 6-13 august 2018, domnul
Paul Stanescu, viceprim-ministru, ministrul dezvoltarii regionale si
administratiei publice, exercita atributiile prim-ministrului privind
conducerea operativa a activitatii Guvernului Romaniei".
Decizia este semnata de premierul Viorica Dancila si de
secretarul general al Guvernului, Andreea Lambru.
In sesizarea adresata astazi de presedintele Iohannis Curtii
Constitutionale se subliniaza, printre altele:
"In absenta unei definitii legale a sintagmei
'conducerea operativa a activitatii Guvernului Romaniei' cuprinsa la articolul
unic al Deciziei nr. 247/2018, nu se poate stabili daca prim-ministrul a avut
in vedere ansamblul atributiile sale sau doar o parte a acestora, in aceasta
ultima situatie neputandu-se stabili care dintre ele. Aceasta intrucat, dupa
cum se poate constata din intelesul comun al termenului operativ, aceasta
notiune nu se suprapune cu ideea de atributii partiale sau cu cea de atributii
necesar a fi exercitate intr-o activitate curenta.
In conditiile neclaritatii ce planeaza asupra atributiilor
de prim-ministru cedate, conduita celui care le-a primit va fi la randul ei
neclara, aspect ce afecteaza functionarea Guvernului in ansamblul lui. Astfel,
in masura in care conducerea operativa ar presupune conducerea sedintelor
Guvernului, ori semnarea actelor adoptate de Guvern si, mai ales, adoptarea
acelor masuri impuse de gestionarea unor situatii de urgenta, aceasta ar veni
in contradictie cu dispozitiile art. 24 si art. 27 din Legea nr. 90/2001,
atributii ce revin in mod exclusiv prim-ministrului investit de Parlament sau a
prim-ministrului interimar desemnat prin decret al Presedintelui
României".
Un alt argument invocat de Klaus Iohannis se refera
raspunderea politica si juridica a membrilor Guvernului.
"Mai mult, statutul constitutional al prim-ministrului
de a conduce Guvernul si de a coordona activitatea membrilor acestuia ii
confera o autoritate de necontestat in interiorul Guvernului, legiuitorul
stabilind ca atunci cand in Cabinet nu se poate ajunge la consens, deciziile
sunt luate de catre prim-ministru (art. 27 din Legea 90/2001) . Aceasta
prerogativa are consecinte in planul raspunderii politice si juridice a
membrilor Guvernului.
Decizia prim-ministrului de a renunta temporar la
exercitarea atributiilor de conducere a Guvernului, fie ele si operative -
notiune incerta sub aspect juridic - poate duce si la situatii conflictuale
intre prim-ministru si membrii propriului Cabinet, in ceea ce priveste
functionarea Guvernului si legalitatea actelor sau masurilor promovate.
Totodata, conduita prim-ministrului generatoare de conflict
juridic de natura constitutionala afecteaza si raporturile Guvernului cu
celelalte autoritati sau institutii publice confruntate cu necesitatea punerii
in executare a masurilor si actelor adoptate de Guvern, din perspectiva
valabilitatii acestora", se arata in document.
La final, presedintele Iohannis cere Curtii Constitutionale
sa constate existenta unui conflict juridic de natura constitutionala dintre
prim-ministrul Romaniei si presedintele Romaniei si sa stabileasca in continuare "conduita de urmat de catre
prim-ministru in vederea reinstaurarii ordinii constitutionale". ZIARE.COM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu