Viața în sine fiind o taină (celula vie, viața individului, a speciei, limbii și poporului), căci nimeni nu poate să spună cu certitudine cum și când a apărut ea (totuși, zic eu, creaționismul este mai aproape de adevărul bazat pe convingerea noastră intimă, decât evoluționismul, care continuă să rămână doar la nivelul de teorie speculativă), iată motivul pentru care în acest profund și incitant domeniu al investigației umane, avem doar presupuneri și opinii bazate pe credințe, eventual pe încăpățânări/convingeri personale, prea puțin sau chiar deloc confirmate de știință.
Ca
lucrurile să dobândească măcar o greutate filosofică, citez în continuare doi
cugetători:
a)În
tratatul Geneza formelor culturii (BPT,
Editura Minerva, București, 1993), profesorul Petre P. Negulescu ne spune,
printre altele, că „Nu există civilizații rasiale”, că „Migrațiunile popoarelor
au determinat amalgamuri de civilizații”, că „O rasă slavă unitară, ca cea pe
care și-o închipuiau panslaviștii, nu există”, că „civilizația germană a fost,
în cea mai mare parte, un produs al romanilor și, într-o oarecare măsură, și al
galilor”, că „mai toate popoarele au luat naștere prin aporturi istorice
succesive, aparținând unor rase diferite și care s-au suprapus unui amestec
preistoric foarte anevoie, dacă nu peste putință, de determinat” și că „ideea
de rasă nu este totuna - și nu trebuie confundată – cu ideea de popor sau
națiune”, deoarece prima e „o noțiune biologică”, pe când cea de-a doua este „o
noțiune psihologică și sociologică”.
b)La
rândul său, canadianul Steven Pinker, în cartea Instinctul vorbirii purcede de la premisa „Niciodată nu s-a
descoperit vreun trib mut și n-a existat nicio dovadă a faptului că a fost vreo
regiune care a servit drept «leagăn» al vorbirii, un loc de unde aceasta s-a răspândit
la grupurile care nu aveau o limbă”, pentru a ajunge la o concluzie fără
replică din partea științificilor: „Caracterul universal al vorbirii complexe
este o descoperire care îi copleșește pe lingviști și constituie primul motiv
care ne determină să ne gândim că vorbirea este...rezultatul unui instinct uman
deosebit”.
În ceea
ce mă privește, eu n-aș spune că-i vorba doar de un instinct, fie el și
„deosebit”, ci de formidabilul dar al Celui care a pus bariere de netrecut
între speciile viului, astfel ca formele de viață „să se reproducă numai conform speciei lor”! De
altminteri, iată părerea psihologului american David Premack la acest capitol,
după încercările sale nereușite de a-i învăța pe cimpanzei cel mai simplu
limbaj al semnelor: „Vorbirea umană este un obstacol în calea teoriei
evoluției, întrucât ea are un potențial mult mai mare decât poate explica
cineva”.
Sigur,
ar mai fi multe de spus despre creierul omului și zona lui Broca sau centrul vorbirii (regiunea lobului frontal unde
se stochează impulsurile și tainicele informații necesare graiului articulat,
al doilea sistem de semnalizare) sau, bunăoară, despre senzaționala axiomă: „Nu
există limbă sau limbi primitive”.
Dar cum în
acest mod m-aș îndepărta prea mult de la tema prezentului articol, invit pe cei
interesați ca, pentru mai multe informații, să-mi citească textul Creierul și misterul său tulburător.
Revenind
la ale noastre, mai exact la opinia neoficială a cărturarului Neagu Djuvara
despre rolul cumanilor în formarea poporului și a limbii române, acesta – după
ce în adorabilul manual O scurtă istorie
a românilor (Editura Humanitas, București, 1999) îl citează pe Nicolae
Iorga cu „Numele (lui Basarab, nota mea,
G.P.) e cuman...(apoi, subliniat) numai
numele?”, respectiv cu „simbioza româno-cumană” – face, încă din Cuvânt înainte, afirmații realmente
năucitoare pentru adepții constituirii poporului român din doar trei straturi
(substratul daco-moesic, stratul romanic, adstratul/superstratul slavic
meridional): „Eu mai văd și o a patra componentă însemnată, anume popoarele
zise turanice, venite din Asia
centrală în valuri succesive, cum au fost avarii, pecenegii, uzii, cumanii,
majoritatea fiind de limbă türk,
înrudită cu turca otomană. Pecenegii și cumanii, de pildă, stăpânesc spațiul
nostru la răsărit și miazăzi de Carpați, timp de 350 de ani, și tocmai pe
locurile desemnate până atunci de vecinii noștri drept «Cumania» apare, la
cumpăna veacului al XIII-lea cu veacul al XIV-lea, primul stat român organizat
- Țara Românească”.
Principalele
argumente prezentate de Djuvara în sprijinul acestei teze (firește, altele
decât cele deja înfățișate) sunt următoarele:
1)„Cumanii
iau locul pecenegilor și sunt mai statornici decât ei: ne putem imagina că
între sfârșitul secolului XI (circa 1090) și mijlocul secolului XIII (circa
1240), când fug din fața marelui val mongol, deci timp de 150 de ani, ei au
avut la noi o așezare organizată, relativ stabilă. În hărțile și scrierile
occidentale sau bizantine din vremea aceea, Muntenia noastră apare cu numele de
«Cumania»”.
2)„Pentru
prima oară, sub stăpânirea acestor barbari, se simte o participare a românilor la viața politică („simbioza
româno-cumană” la care face referire N. Iorga, nota mea, G.P.). De pildă, apare clar că de la ei au reînvățat
românii în Evul Mediu arta războiului (în special tactica atacurilor
călărimii); de la ei ne-au rămas câteva cuvinte în limbă, adesea cu sens
originar ostășesc, ca beci (la
origine „loc întărit”, de unde numele de Beci dat Vienei), bir, ceată, olat, toi, probabil și odaie;
dar mai cu seamă foarte multe toponime, dintre care cele mai vizibile sunt
Comana și Comarnic – dar și mai toate toponimele în –ui Vaslui, Covurlui etc.); am vorbit de Teleorman (câteva pagini
mai în față, în capitolul Decalogul
continuității, Neagu Djuvara precizează că „numele județului Teleorman e
tot o dovadă a unei regiuni de pădure deasă, în care se adăposteau băștinașii,
căci în limba türk – pecenegă sau cumană – deli
orman înseamnă «pădure nebună», nota
mea, G.P.). Tot așa de semnificativ e și Bărăganul”.
3)În
sfârșit sau, cum spun englezii, Last but
not least (Ultimul, dar nu cel din urmă), căci discuția pe această temă este
departe de final, Djuvara nu doar că menționează proporția „destul de mare de
nume cumane printre boierii țării” în primele documente muntenești din secolele
XIV și XV („ceea ce”, adaugă el, „nu înseamnă negreșit că toți erau la origine
cumani, dar în orice caz că influența cumană fusese profundă”), ci – câteva
pagini mai departe – ne spune următoarele: „Nu numai numele lui Basarab e
cuman, ci și al tatălui său Tocomerius (sau Thocomer), pe care regretatul
orientalist Aurel Decei l-a dovedit cuman – varianta Tihomir, pe care o găsiți
în toate cărțile, e greșită”. Și iată explicația nonconformistului Djuvara că
Basarab a fost acceptat „mare voievod” (nu pentru că i-ar fi învins pe tătari,
ci fiindcă „ar fi fost cel mai capabil de a se înțelege cu ei”): „O origine
cumană putea fi un atu la o vreme când tătarii occidentali (din Crimeea și
Bugeac) erau, majoritar, foști cumani”.
Cum
afirmațiile lui Neagu Djuvara m-au cam pus pe gânduri, am fost foarte curios să
cunosc poziția altor istorici valoroși de-ai noștri în această delicată
chestiune. Așa că am intrat în Istoria
românilor din cele mai vechi timpuri până astăzi (Editura Albatros,
București, 1975), tratat elaborat de Constantin C. Giurescu și Dinu C.
Giurescu, precum și în Istoria românilor
(Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990) a lui Petre P. Panaitescu.
Și iată
ce am aflat: autorii celor două cărți despre trecutul românilor, din simplul
motiv că nu merg prea departe cu cercetările speculative despre rolul cumanilor
în complexul proces de formare a poporului și a limbii române, nici nu confirmă
incitantele afirmații ale lui Neagu Djuvara, dar nici nu le infirmă (în mod categoric
sau în totalitate).
De
pildă, Giureștii recunosc că „De la pecenegi și de la cumani – care au stat în
ținuturile noastre circa trei secole și jumătate – ne-au rămas urme în
toponimie și în limbă”: Bărăgan, Burnaz, Teleorman, Caracal (kara-kale – cetate neagră), Caraiman,
numele terminate în –ui (Covurlui,
Vaslui, Călmățui etc.) și în –abă
(Tîncabă, de unde numele satului Tîncăbești, Toxabă, Corabă și însuși Basarabă,
„care ar însemna în vechea turcă «părinte cuceritor» sau «părinte stăpânitor»). Dar, se grăbesc ei să adauge,
numele cuman al întemeietorului Țării Românești „n-ar avea nimic extraordinar”
(se explică prin relațiile cu stăpânitorii și moda „care n-a lipsit nici
atunci”) și „nu scade întru nimic românitatea lui Basarabă , nici însemnătatea
faptelor lui”.
În ceea
ce-l privește pe Petre P. Panaitescu, el se oprește foarte puțin (aș spune
tangențial) asupra cumanilor sau polovților, despre care ne spune doar
atât: „Centrul Imperiului Cuman era în Rusia și se numea Cumania albă, iar
regiunea care ținea de dânșii în țările noastre o numiră Cumania neagră.
Cumanii au avut mai multe lupte cu ungurii și o mare parte a lor s-a așezat mai
târziu în Ungaria, unde au avut un rol politic însemnat. De la cumani au rămas
în țara noastră mai multe numiri de localități”.
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
24 oct. 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu