autor: DAN UNGUREANU – prof. univ. Universitatea Bucureşti
(Articol scris pe marginea fostei dezbateri despre învățământul din România)
*************
Le-am
cerut studenţilor mei, anul III la Română-Engleză, să comenteze, în engleză, un
poem englez din secolul XIX, la alegere.
Trei
sferturi n-au putut numi nici un poet englez din secolul XIX şi nici o poezie
(deşi au studiat în anul II Byron, Coleridge, Wordsworth, Shelley).
Unul
a povestit un roman de Dickens. Cinci au povestit piesa de teatru “Romeo şi
Julieta” (numită alternativ“roman”,“novel”, ori “poem”).
Restul de cincisprezece
din şaizeci, care şi-au amintit totuşi o poezie, au scris totuşi în engleză. Am
corectat mai jos greşelile lor :
-
pluralul lui “viu” nu e “vi”,
ci “vii”;
– verbul “a lua” nu se scrie “i-au”;
– “Obijnuit” e incorect;
– “îi” nu se scrie despărţit, “î-i”;
– “să de-a” e incorect (corect
e “sădea”);
– nu se zice “propiu”, ci “propriu”;
– “them” nu poate înlocui “their”;
– nu se poate spune “them mother” în loc de “their mother”;
– “intitulated” nu există în engleză
(conform Merriam-Webster
Dictionary);
– “combinated” nu există în engleză;
– “to enjoy of life” e incorect (
verbul “to enjoy” e tranzitiv);
– “writted” e incorect, în loc de”wrote“;
– “poetry” nu e identic cu “poem”;
– “lirycs” nu e ortografiat
corect, şi cu siguranţă nu înseamnă textul unei poezii, ci versurile unui
cântec;
– “roman” nu există în engleză,
corect e”novel“;
– “disapointness” nu există, corect e”disappointment“;
– “beautifuly thing” e incorect;
– “tryed” e incorect;
– “gaves” nu există (corect “gives” sau”gave“);
– “tooked place” e incorect;
– tabloul “Gioconda” nu e de Picasso,
ci de Leonardo da Vinci;
– “Romeo and Juliet” nu e un roman;
– “Romeo and Juliet” nu e un poem;
– Shackspear nu se scrie astfel.
***********************
Dacă se dădea admitere la facultate, ei ar fi căzut la
admitere. Toţi aceşti tinerivor deveni profesori de limba engleză şi română peste
trei luni.
Îmi este inexplicabil
cum asemenea studenţi pot deveni profesori, când în orânduirea veche,”bolşevică
şi totalitaristă”, ei n-ar fi putut nici măcar trece admiterea.
Paradoxal,
se face mai multă şcoală la liceu decât la Universitate: la liceu,
profesorii pot încă să lase repetenţi elevii care nu învaţă, fiindcă liceul e
gratuit, iar profesorii nu sunt plătiţi după numărul de elevi. Studenții sunt
mai prost pregătiţi decât elevii de liceu. Le-am cerut celor şaizeci de
studenţi ai mei referate. Din şaizeci, mi-au dat referate vreo 20. Din ele, zece erau transcrise (copy – paste) de pe
un sit de internet,http://www.referat.ro/.
O
vină pentru această situaţie o are aşa-numitul “învățământ axat pe competenţe“. În noul sistem,
elevii, vezi Doamne, “nu mai tocesc date seci, ci dobândesc competenţe“.
Mare
este confuzia din capetele pedagogilor de şcoală nouă! Există materii axate pe
competenţe (a învăţa engleză, franceză ori muzică, înseamnă să ştii a vorbi
engleză, franceză, respectiv să cânți, să fluieri sau să fredonezi
melodii).
Există
materii bazate pe cunoştinţe (istoria, geografia, anatomia şi zoologia, de
pildă).
Există
materii intermediare, ca biologia şi chimia, în care competenţele şi
cunoștințele sunt complementare.Cultura
generală e alcătuită doar din cunoştinţe.
Educaţia “axată pe competenţe” naşte monştri, fiindcă
a şti cine a pictat Gioconda e o cunoştinţă, nu o competenţă!!!
O altă studentă, tot de
anul III la Litere, mă înştiinţează că “poetul ei preferat e Macedonski,
autorul frumosului poem Mistreţul cu colţi de argint“. Pe vremea
mea, a numi pe cineva “autorul meu preferat” presupunea măcar să-i poţi
identifica poeziile. Se presupune că un absolvent de engleză ştie, după trei
ani că în engleză, “romanul” se numeşte “novel”.
Universitatea zulusă
Conform cu situl QS (Quacquarelli Symonds)
World University Rankings =Clasificarea mondială a universităţilor conform
criteriului Quacquarelli Symonds):
- Israelul, o ţară mică,
cu suprafaţa cât a Moldovei, are trei universităţi pe locurile 102, 114 şi 132
din lume;
- Carolina din Praga e
pe locul 230 în lume;
- Universitatea Eotvos
Lorand din Budapesta e pe locul 400;
- Universitatea Bucureşti
era pe locul 500,
lângă Universitatea din Szeged (cu o populaţie de 166.000 locuitori),
Universitatea Kwazulu din Africa de Sud, din Bangladesh, Kazahstan şi
Sri-Lanka;
- Universitatea din
Liubliana e pe locul 400;
- Universitatea Iagelona
din Polonia e pe locul 302;
- Universitatea Ben
Gurion, din deşertul Neghev, e pe locul 323;
- Universitatea
Babeş-Bolyai este după locul 600, lângă nişte universităţi saudite, sri-lankeze
şi kazahe (după principiul: “nisip, junglă, nisip”). Situl ARWU (Academic
Ranking of World Universities)
Clasificarea academică a
universităţilor din întreaga lume, a Institutului de Pedagogie al Universităţii
Jiao Tong se opreşte la primele 500 de universităţi din lume, unde pe la coadă
se află Universitatea Kwazulu Natal, cea din Liubliana şi cea din Wellington,
Noua Zeelandă. Universitatea din Bucureşti are de ajuns din urmă universitatea
zulusă din Durban, cea slovenă (Liubliana, 280.000 locuitori) şi cea din
Wellington (386.000 locuitori, la capătul lumii, în largul Pacificului).
Învățământul românesc e
prăbuşit cu totul. Predau profesori care fac greşeli de clasa a şasea. Absolvă
cu diplomă, studenţi care acum 15 ani ar fi căzut la admitere. Conduc doctorate
oameni total necalificaţi. Comisia centrală de acreditare a titlurilor
universitare face conducători de doctorat în glumă. Sunt un excelent prooroc.
Nu se mai miră nimeni că n-avem universităţi remarcabile cu cercetători
remarcabili, când înşişi conducătorii de doctorat se fac din carton lipit cu
aracet.
Codă
Problema universităţilor
din România nu e să ajungă din urmă cine ştie ce universităţi vestice. Problema
universităţilor noastre e să ajungă din urmă nivelul liceelor româneşti
din 1988. Şi atunci mai vorbim! Educaţia e singurul domeniu în care nu se
vorbeşte de “greaua moştenire a comunismului”. Regimul de debandadă,
numit “democraţie”, şi miniştrii incapabili
şi iresponsabili au transformat învățământul românesc într-un haos. Din toţi
olimpicii internaţionali români de anul trecut, unul singur s-a înscris de
nevoie (!!!) la Universitatea din Bucureşti, fiindcă nu ştia engleză, ca să
devină bursier la o Universitate străină.
Fac încă patru profeţii
:
1. Peste cinci ani nici un licean olimpic nu se va înscrie student în vreo
universitate română.
2. Peste zece ani,
nivelul de analfabetism (!!!) al studenţilor
români va fi acelaşi ca cel pe care l-am pomenit mai sus.
3. Peste zece ani nici o
universitate românească nu va intra în lista primelor 500 de universităţi din
lume, iar kazahii, saudiţii, sri-lankezii şi zuluşii ne vor privi ca şi acum,
de sus.
4. Nici peste zece ani
Ministerul Educaţiei nu-şi va decupa din presă un articol despre starea
învățământului românesc, ca să-l aibă la îndemână.
Cine e de vină?
Problema
nu este doar a învățământului. Ci este mult mai gravă: ține de economie si de
decăderea pieței muncii din România. Iar vinovatul e cel care a produs toate
astea:
Statul (mai
precis miniștrii învățământului), care a luat șpagă ca sa recunoască diplomele.
Iar șpaga a ajuns in final la partide (de aia, mulți dintre profesorii din
universitățile private sunt tot politruci).
Statul,
care după absolvire, a angajat in masa analfabeții si le-a dat si salarii
babane: bugetarii care freacă dosare pline de greșeli, au salariu dublu față de
privat! In ultimii 7 ani, numărul angajaților de stat s-a dublat, salariile
s-au triplat (mai ales in învățământ), deși nivelul angajaților de stat s-a
prăbușit.
Statul,
care a mărit in permanență nivelul salariului minim si a forțat si firmele
private sa-i “răsplătească” pe imbecili.
Socialiștii
au făcut “protecția sociala” a incompetenților, ocazie cu care s-au îmbogățit
si ei din greu (ca orice socialist respectabil).
Pe
scurt, statul social a creat o piață de desfacere pentru
idioțenie: păi atunci, de ce va mirați ca a ajuns sa fie condus de idioți?
*************************
Concluzie: E bou? Lasă-l să moară de foame!
Daca
statul n-ar mai fi avut nici un angajat (zero funcționari, externalizare totală
a serviciilor), toți absolvenții ar fi fost obligați sa cerșească o pâine la
ușa firmelor private. Iar firmele private nu dau o ceapa degerată pe diploma
ta: ci doar pe câți bani poți să produci!
Daca
statul n-ar fi garantat un salariu minim pentru orice bou cu diploma, boii
respectivi ar fi primit in loc de bani…paie. Adică exact ce merita.
Moartea e cel mai bun judecător; foamea e cel
mai bun profesor.
Iată
de ce, eu sunt optimist. Pentru ca statul român e in stare de faliment. A
început sa concedieze profesori, polițiști, mineri, postași, avocați din oficiu
(după ce, ani de zile, i-a angajat cu găleata si i-a plătit cu lopata). Jaful
de bani al socialiștilor a ajuns la final.
De
acum înainte lucrurile vor fi simple: ai o diplomă? Am! Ți-o recunoaște statul?
Sigur! Păi atunci, sa-ti dea statul salariu! Hahaha…Aaaa, stați, ca statul
concediază, nu angajează: vroiam sa mă angajați dumneavoastră… Zău? Pai eu nu
dau doi bani pe diploma ta, analfabetule! Daca te pun sa scrii o ofertă, nu
ești capabil: nici in română, nici in engleză! Așa ca, hai, marș afară! Du-te
si îngroașă coada șomerilor!
România
o sa fie mai puternică după ce o sa mori tu de foame!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu