marți, 24 septembrie 2013

Poesis - Ştefan Doru Dăncuş

Drumul întâi


Braţele-mi sunt vreascuri şi le pun pe foc
În sălbăticia ninsului primar
Cu diplomaţie caut să mă rog
Când n-ai mâini te-aude Dumnezeu mai clar

E un vuiet clasic şi din întâmplare
Prin zăpada ţării ca un înger trec
Anul Nou al vieţii în clepsidră moare
Nici cu libertatea nu mă mai aleg

E o noapte plată – e un foc pe munte
Să te rogi zadarnic – să iubeşti la fel
Să nu-ţi găseşti zona unde te-ai ascunde
Spre a-ţi fi de-a pururi unicul model

Gerul orb îmi cântă viscolul mi-e fiu
Tu nu eşti prezentă la acest concert
Dumnezeu mă ştie – eu nu-L ştiu, nu-L ştiu
Mă ning peste tine şi mă iert, mă iert

Dezamăgirea a doua

Pe urmă e ploaie, pe urmă e ceaţă
E frunza cerşind şi cafeaua amară
Sunt ochii pe urmă, apoi dimineaţă
Pe urmă o zi – apoi iadul de seară

Se spune că tu şi se tace că eu
Pe urmă se ard trandafirii pe rug
Se-nvaţă o dată – se uită mereu
Se cumpără paşi pentru cei care fug

 De altfel trăim – mai cu toţi, mai cu noi
 Nu mergem la teatru, nici cărţi nu mai vrem
 E viaţă, e ceaţă, vin câini şi vin ploi
 Cafeaua-i amară, artiştii – blestem

 Pe urmă te scriu – dacă-s unul, sunt doi
 Pe urmă alunec, apoi mă ridic
 De altfel trăim, mai cu toţi, mai cu noi
 Pe urmă şi-apoi nu mai este nimic

Iarna a treia

Ninsoarea-ncepuse deodată
Scrisorile-n silă veneau
Chemam uneori câte-o fată
Delirul lunar să-i predau

Hipnotică steaua polară
Mă tot îndemna să mă duc
Ningea ca un trup de fecioară
Pe crengi dezertoare de nuc

Treceau sărbători de zăpadă
Prin geamul odăii mascat
Iar lumea voind să ne vadă
Semna un final atentat

Deodată-ncetă să mai ningă
Iar fulgii se-opriră blocaţi
Veniseră lupii să-i lingă
Iar noi, la distanţa de-un braţ

Amanţi mai formali cu o toamnă
Mărirăm absenţa grăbiţi
Simţind cum din spate ne-ndeamnă
Gheţarii-n văzduh răstigniţi

Noi: două destine amare
Eu: cruce de drumuri pe-un deal
Tu: multaşteptată scrisoare
Să-mi ardă şomajul mental

Şi iată ce linişte gravă:
Ucis de tovarăşi îmi port
Cutia poştală bolnavă
Cu lanţuri legată de cord



A patra iarnă

M-apropii de iarnă cu tine
Murind aritmetic, tăcut
Măslinul adoarme-n ruine
Confuz din final la-nceput

De-afară ‘năuntru cresc stele
Constrânse de arme şi jar
Eşti una din axele mele
Când obligatoriu răsar

Tăcem amândoi pe-ndelete
Străini pe-un pământ cunoscut
Iar noaptea sub ochi ni se vede
Mormântul comun desfăcut

Eu ştiu că m-apropii cu jale
De ruga-ngheţată în dor
Căci toate altarele-s goale
Iar zeii din temple ne mor

Absurzi ca statui destrămate
Ilogici şi magici şi goi
Cădem cu aceeaşi cetate
În care-am luptat amândoi


A cincea femeie

Zaruri şase-şase trec înspre Golgota
Semnelor de ceaţă dându-le dolari
Incorecte faruri luminează grota
Colcăind de târfe veşnic fete mari

Între sâni au paturi de mitralieră
Se topesc nebune armele-n călduri
Tremură de silă fetele de seră
Deocamdată n-are rost să le mai furi

Deocamdată târfa a oprit războiul
Dezertând, soldaţii au iubit-o crud
Comandantul oştii joacă tontoroiul
Pe o jumătate magică de nud

Geamurile ţăndări libertăţi oferă
Muzicanţii cântă despre afonii
Se topeşte încă o mitralieră
Pe câmpia arsă-a sânilor dintâi

Am parcurs nesigur câmpul de bătaie
Armele-n rugină rătăceau deja
Pe-un morman de săbii – putrezind în ploaie
Iubea moartea târfa şi iubita mea

Zaruri şase-şase convergeau spasmodic
Fetele de seră abdicau la rol
Totul era tragic – totul era logic
Numai lângă tâmplă am simţit un gol

În imensa pace semănam ruină
Un pistol organic mai funcţiona
Şi-am murit deodată fără nici o vină

Lângă târfa lumii şi iubita mea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu