sâmbătă, 9 aprilie 2016

De la„ porţile sudului” la „porţile nordului” citire

„Omul sfinţeşte locul” spune o mai veche vorbă românească, iar sensurile ei profunde se-nfiripează şi-n lucrarea de faţă, căci fără de sprijinul Gabrielei Dobrotă această lucrare n-ar fi văzut acum lumina tiparului.
Ea a ridicat imediat mănuşa pe care i-am aruncat-o, atunci când i-am propus să sprijine realizarea acestui mai mult decât un simplu proiect, o adevărată punte de suflet între scriitori din două margini de ţară si neam, între două zone ce mustesc de istorie, cultură şi tradiţii, ambele cu atâta forţă amprentând vieţuierea românească.
Ideea de a face o ediţie specială din „eCreator” împreună cu confraţii din Mehedinţi mi se înşurubase în minte şi-n suflet de mai multă vreme, Gabriela Mimi Boroianu fiind primul confrate cu care am bătut monedă pe asta, căreia i-am împărtăşit intenţia.
N-a fost să fie anul trecut în toamnă, pentru că lucrurile se întâmplă numai când vrea Dumnezeu!
A fost să fie ACUM, iar naşterea acestei lucrări confirmă că a fost un dat în starea, în vremea şi-n vrerea lucrurilor.
Am venit cu drag şi emoţie în Drobeta Turnu Severin, împreună cu doi dintre cei mai importanţi scriitori ai Maramureşului, Vasile Muste şi Nicolae Scheianu, două din vocile cunoscute şi recunoscute ale grupării „eCreator”.
Am adus cu noi aerul cald al sufletului celor de la „porţile nordului” tuturor celor de la „porţile sudului”.
Ne-am întâlnit, am schimbat cărţi şi cunoaştere, emoţii şi trăiri, iar amintirile acelor clipe sedimentează acum prietenii ce vor dura mai mult decât fiinţele noastre plăpânde, pentru că ceea ce se petrece acum nu mai este un simplu număr special de revistă, e infinit mai mult, cel puţin o adevărată punte de suflet şi simţire.
Şi toate acestea, acum, datorită lui Gabriela Dobrotă se întâmplă.
Actele de mecenat n-au fost nicicând la îndemâna oricui.
În vechime bogaţii vremii îşi făceau însă un adevărat titlu de glorie sprijinind arta în general, astfel punând consistent umărul la adevărate explozii culturale şi împlinire sufletească, opere realizate atunci uimind şi astăzi, fiind repere de nesfidat.
Azi, din nefericire, bogaţii zilei te sfidează din limuzine de lux, din vile somptuoase, atitudinea lor având darul inhibării, pre mulţi făcându-i să spună că vremea simţirilor a trecut, că sufletelor le este sortit praful uitării, că trăim vremuri improprii visului şi poeziei.
Ei bine, într-o astfel de vreme Gabriela Dobrotă a susţinut - din prima şi necondiţionat - naşterea acestei lucrări eveniment, fără să se gândească prea mult, astfel dovedind omenie multă, simţire şi aplecare pentru creatorii zonei, respect pentru cei langă care trăieşte acum, la fel şi pentru cei lângă care a trăit o bună bucată de vreme, în Baia Mare.
E mai rar ca cineva să nu uite de unde-a plecat, dar e şi mai rar să îi ajuţi în continuare.
Prin sprijinirea apariţiei acestei lucrări, Gabriela Dobrotă pune bazele unei colaborări între două zone importante ale ţării, astfel ajutând consistent şi literatura română în general, facând dintr-un gest o temelie pentru colaborări viitoare temeinice între scriitorii din Mehedinţi şi Maramureş.
În numele tuturor celor care şi-au adunat numele între coperţile acestea eu îi mulţumesc şi am convingerea că sunt în asentimentul tuturor iubitorilor de cultură.

                                                                                     de IR Roşiianu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu