De ce sunt elevii
indisciplinati? Etapele prin care trec acestia si solutii pentru
profesoriIndisciplina unora dintre elevi nu doar ca le da de furca profesorilor,
dar poate produce dezechilibre mari in sala de clasa. Motivele pentru care se
comporta asa pot fi diverse: nu ii atrage materia respectiva, nu rezoneaza cu
profesorul, au parinti neimplicati, insa pe langa acestea, exista un motiv care
primeaza, conform psihologilor.
Psihologul Rudolf Dreikurs sustine ca orice om isi doreste o
apartenenta pozitiva, isi doreste status si recunoastere. Toti elevii vin la
scoala cu aceasta nevoie si nu toti pot sa si-o indeplineasca asa cum trebuie.
Unii dintre cursanti au performante scolare mai bune si ei primesc din partea
scolii respectivul status si recunoasterea pe care si-o doresc. Dar cu ceilalti
nu se intampla acest lucru si astfel comportamentul lor se schimba.
Cautarea atentiei
Atunci cand elevul nu primeste atentia pe care si-o doreste
el poate sa incerce sa o obtina prin indisciplina. Un comportament nepotrivit,
punerea unor intrebari irelevante, cererea unor favoruri speciale…toate acestea
sunt in masura sa intrerupa ora si sa focalizeze atentia asupra lui. Un alt
autor, Fredric Jones, observa ca dascalul pierde aproximatv 50% din timp
deoarece elevii sunt in afara sarcinii sau disturba in diferite moduri pe
profesor sau pe alti colegi, conform performante.ro.
Dreikurs sustine ca elevul cauta atentie atunci cand are un
comportament nepotrivit, se opreste cand i se face observatie, ca apoi sa
repete comportamentul mai tarziu. Dar daca nu se mai opreste atunci cand i se
face observatie, inseamna ca elevul a trecut in cea de-a doua etapa: cautarea
puterii.
Cautarea puterii
In cautarea puterii, elevul isi sfideaza profesorul. Nevoia
de putere se caracterizeaza prin argumentare puternica, contraziceri, aparitia
minciunii si a ostilitatii indreptate spre profesor. Simplul fapt de a-l face
pe profesor sa intre intr-o batalie cu ei ii face pe elevii ajunsi in acest
stadiu sa simta ca au castigat, deoarece tot ce conteaza este sa simta ca l-au
suparat pe profesor.
Cautarea revansei
Daca elevul nu a reusit in stadiile cautarii atentiei sau
puterii o sa ajunga si in stadiul cautarii revansei. Acum singurul lucru care
ii face placere este sa simta ca are puterea de a le provoca altora neplacere.
Prin aceasta actiune ei sunt pregatiti sa fie pedepsiti de catre adult ceea ce
o sa le alimenteze nevoia de revansa. Considera o victorie faptul ca sunt
neplacuti de catre cei din jur si cuvantul de ordine este violenta.
Aratarea inadecvarii
Este ultimul stadiu prezentat de catre Dreikurs: elevii se
simt fara putere si se vad pe ei insisi drept niste ratati. Au o stima de sine
scazuta, refuza sa participe la activitatile clasei, nu mai interactioneaza cu
ceilalti.
Insa elevul indisciplinat nu este de la inceput asa. Pentru
Dreikurs disciplina in clasa presupune libertate si posibilitatea alegerii,
insa cu intelegerea consecintelor care deriva din comportamentul respectiv. De
multe ori cand sunt pedepsiti, copiii nu vad motivatia din spatele pedepsei, in
consecinta devin ostili si se razvratesc impotriva ordinii impuse.
Atunci cand unii
copii nu reusesc sa obtina atentia in modul in care scoala o cere, ei aleg sa
incerce prin comportamente nepotrivite sa ajunga la rezultatul dorit. Indicat
este ca profesorul sa ignore aceste reactii, dar sa ii ofere atentia atunci
cand copilul nu se asteapta, in momente in care comportamentele nepotrivite nu
se produc. Astfel, foarte repede copilul o sa invete ca poate sa obtina atentia
cadrului didactic doar atunci cand nu are comportamente nepotrivite.
Desigur, indisciplina
nu va disparea din sala de clasa, dar va fi mai redusa si mai usor de
gestionat.
Autor: portalInvatamant.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu