Mânia, Dragostea și... Dumnezeu
1. „DRAGOSTEA DE DUMNEZEU la fel ca DRAGOSTEA DE APROAPELE, prieten sau vrăjmaș, nu are limite. Omul care
iubește pe Dumnezeu se unește cu El, după cum Dumnezeu se unește cu omul
îndumnezeindu-l și păstrându-l în Sine, iar omul care iubește în adevăr pe
semenul său se unește cu el, făcându-se amândoi un singur om și împăcați între
ei se unesc laolaltă cu Dumnezeu. În libertatea sa, omul, ridicându-se din
domeniul dreptății în sfera dragostei, subordonează binelui aproapelui binele
său. El lasă aproapelui nu numai ce i se cuvine lui, ci îi dăruiește și ceva
din al său; uneori îi dă totul și, la nevoie, însăși viața sa. Astfel se
realizează PACEA ÎNTRE OAMENI și PACEA
OMULUI CU DUMNEZEU. O asemenea dragoste este temelie a vieții
religioase și a vieții sociale potrivit cu învățătura creștină”.
Iustin
Moisescu (1910-1986),
Se naște într-o familie de intelectuali din
Câmpulung-Muscel, tatăl fiind ofițer și mai tîrziu devenind erou pe câmpul de
luptă. Se înscrie la Seminarul orfanilor de război din Câmpulung-Muscel în
perioada 1922-1930, pe care l-a terminat ca premiant. Este ales de patriarhul Miron
Cristea dintre absolvenții tuturor Seminariilor din anul acela, 1930, și trimis
cu o bursă să-și facă licența în Teologie la Universitatea din Atena.
În anul 1934 se întoarce licențiat cu „arista” (magna cum laudae).
Apoi, a fost trimis de același patriarah, la îndemnul Universității din Atena
și a Ambasadei române din Grecia, să-și continue studuile la Facultatea de Teologie romano-catolică din Strasbourg
(Franța), pentru încă doi ani. În anul 1937 își ia doctoratul cu teza „Evagrie
din Pont”. Susține examene de echivalare la Facultatea de Teologie
București. A urmat cavalcada profesoratelor, cu opriri și promovări rapide:
Profesor de Limba Latină la Seminarul „Nifon” din București, profesor de Noul
Testament la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității din Varșovia. Este numit prin concurs profesor titular la Exegeza
Noului Testament la Facultatea de Teologie din Cernăuți-Suceava în 1942, iar în
1946 este transferat ca profesor la aceeași catedră la Facultatea de Teologie
din București, perioadă când a publicat mai multe lucrări de specialitate.
În anul 1956 Adunarea Națională Bisericească, îl alege arhiepiscop al Sibiului
și mitropolit al Ardealului, în locul marelui predecesor trecut la Domnul,
Nicolae Bălan. În scurta trecere prin Sibiu a înființat revista teologică „Mitropolia
Ardealului” în 1956. În anul 1957 este ales mitropolit al
Moldovei, pe scaunul care a stat odinioară Dosoftei, Veniamin Costache,
Varlaam. Este ales pentru patru ani în Marea Adunare Națională, în
circumscripția Hârlău. Ca mitropolit al Moldovei au fost restaurate
multe mănăstiri și biserici, monumente istorice, Centrul mitropolitan și
Catedrala. S-au construit clădiri noi la Seminarul Teologic din Mănăstirea Neamț,
iar cele vechi au fost modernizate. A condus câteva delegații ortodoxe române
în vizitele făcute în: Anglia, Danemarca, India, Elveția, Grecia, Germania și
alte multe țări. A publicat numeroase articole, pastorale, dări de seamă, în
revista „Mitropolia Moldovei”; a edidat și alte lucrări printre care „Psaltirea
în versuri a lui Dosoftei ediție critică”, monografia „Catedrala
Mitropolitană din Iași”, „Mănăstirea Cetățuia”, broșuri-albume și cărți
de rugăciune.
La 12 iunie 1977 este ales ca arhiepiscop al
Bucureștilor, mitropolit al Ungrovlahiei și patriarh al Bisericii Ortodoxe
Române, find în acest scaun până la moarte în anul 1986. Ca
patriarh a condus câteva delegații sinodale care au vizitat multe țări ale
lumii. A acordat o atenție deosebită activității editoriale, a inițiat marea
colecție intitulată „Părinți și scriitori bisericești” proiectată
în 90 de volume, precum și colecția „Arta creștină în România” în 6 volume.
S-a tipărit o nouă ediție sinodală a Sfintei Scripturi, o nouă ediție a
Noului Testament, manuale pentru școlile teologice, teze de doctorat și
cărți de cult. A contribuit la restaurarea marilor noastre monumente
bisericești, mănăstirilor, bisericilor, caselor parohiale concomitent cu multe
construcții din temelie. A fost recompensat cu multiple
distincții, diplome, premii, titluri pentru întreaga activitate de ierarh al
Bisericii Ortodoxe Române.
***
2. „DIN CAUZA FAPTULUI CĂ NU
ÎL VEZI, DUMNEZEU ESTE PRETUTINDENI PESTE TOT".
Yasunarii Kawabata (1899-1972),
a fost un prozator japonez, fiu
de medic, a cărui operă, scrisă într-un stil plin de lirism şi subtilitate i-a
adus PREMIUL
NOBEL pentru LITERATURĂ în anul 1968. A fost primul japonez şi al
treilea asiatic (după Rabindranath Tagore
şi Şemuel Iosef Agnon), care a câştigat acest premiu. A fost reporter în Osaka şi Tokio. Al doilea război mondial a
avut o mare influenţă asupra sa, egalată poate de moartea celor dragi din
copilărie, iar la încheierea lui a
declarat că de atunci înainte nu va putea scrie decât elegii. S-a sinucis în anul
1972, otrăvindu-se cu gaz, dar unele ipoteze susţin că totul a fost o greşeală
la deconectarea robinetului de gaz.
***
3. „DOAMNE”,
/ îndepărtează de la mine / Dihania
duhurilor rele, / Spaima și turma de umbre, / Și sloboade tăria cerului / Peste
faptele mele. // Când sunt îndepărtat și lovit, / Călcat în picioare de jivine
/ Și lovit de mânia dușmanului, / DOAMNE, / îndepărtează de la mine mânia”.
Petre
Jichici,
poet, „Agora
Literară” - Publicația Ligii Scriitorilor din România
P.S. De unde
vine omul şi unde merge? Această întrebare a lui Pascal arată clar stăpânirea grijii. S-ar părea că Domnul a auzit
această întrebare şi a dat un răspuns minunat de precis: „Eu vin de la Tatăl Meu şi mă duc la Tatăl Meu.” (Ioan 16, 28).
„1001 CUGETĂRI” vol. XII,
Prof. Olimpia Mureșan L.S.R. Maramureș
Preot Ortodox Român Ilie
Bucur Sărmășanul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu