Sistemul încearcă să-i constrîngă pe elevi şi pe studenţi să
înveţe, în loc să-i convingă că educaţia pe care o primesc de la catedră le
este necesară nu doar ca gimnastică a minţii, ci şi în viaţă. Pentru cadrele
didactice fără vocaţie, este mai uşor să aplice Legea, Statutul, Regulamentul,
milităreşte, decît să acţioneze persuasiv, cu tact pedagogic. Sub ministrul
Liviu Pop, reforma învăţămîntului continuă în direcţia întăririi sistemului
prin metode bazate pe autoritate artificială şi exacerbarea competiţiei, ceea
ce ucide curiozitatea tinerilor. Opriţi-vă, domnule ministru!
Ministerul Educaţiei a emis un ordin de schimbare a
Regulamentului din unităţile preuniversitare, printre noile prevederi fiind
interzicerea folosirii telefoanelor mobile în timpul cursurilor, fără acordul
profesorului. Elevii nu pot fi pedepsiţi prin note. Se elimină orice ingerinţe
religioase. Apare posibilitatea ca directorul şcolii să fie demis la propunerea
a 2/3 dintre membrii Consiliului de administraţie sau a 2/3 dintre membrii
Consiliului profesoral. Părinţii care nu-şi trimit copiii la şcoală pot fi
amendaţi cu 100-1.000 lei. Apoi sînt obligaţi să meargă la şcoală o dată pe
lună şi să se intereseze de situaţia fiului. Fumatul în şcoli – interzis pentru
toată lumea.
De ce să fie adunate telefoanele mobile, setate pe
silenţios, într-o cutie, cine va răspunde de aceste obiecte de valoare ale
elevilor şi de ce profesorul poate permite folosirea telefoanelor? Nu vor mai
fi pedepsiţi elevii prin note – o recunoaştere a acestei practici profesorale
negative. Religia nu este scoasă din programă, deşi regulamentul prevede că
orice ingerinţă religioasă trebuie să fie eliminată. Cum? Cea mai “serioasă”
este introducerea posibilităţii ca directorii să fie demişi cu 2/3, deci
primesc putere CA şi CP să-l dea afară pe directorul exigent, care cere
calitate. Sindicatul obţine puterea de a-i demite pe managerii dedicaţi şi
eficienţi. Amendarea părinţilor este o altă măsură neinspirată, n-are nici un
fel de noimă!
Altele sînt problemele: performanţa cadrelor didactice şi
lipsa de control. Chiar dacă profesorul este alcoolic, deviază psihic, nu-şi
face datoria, elevii săi au rezultate slabe, nu va fi eliminat din sistem. Pur
şi simplu, legile le protejează, în exces, pe cadrele didactice, deci şcoala nu
este pentru elevi.
Planul cadru al învăţămîntului gimnazial se află în
consultare publică: introducem discipline noi, fie menţinem actualele materii,
care să includă şi capitole cu noţiuni de educaţie pentru sănătate (inclusiv
sexuală), educaţie juridică (inclusiv drepturile copilului), educaţie
financiară (inclusiv antreprenorială), educaţie civică? N-avem competenţe nici
pentru cele fundamentale, care formează cultura generală!
Pentru o educaţie şi o şcoală acceptabile, care să producă
elevi alfabetizaţi, statul, cadrele didactice şi părinţii/elevii trebuie să
coopereze. Dispunem de infrastructură, resursă umană, bugetul alocă fonduri,
însă legile sînt stufoase peste poate şi se contrazic, nu e clar cine ce face
şi de cine este verificat şi supracontrolat. Scopul ar fi să cunoaştem limba
română, istoria şi geografia localităţii, ţării şi a Europei, ştiinţele
fundamentale şi inginereşti, muzica şi desenul, dar să nu ţinem la numărul de
ore, ci la calitatea lecţiei.
Cele mai importante sînt însă reprizele de sport şi educaţie
fizică, deoarece astăzi un sfert dintre elevi sînt supraponderali. Mişcarea
sistematică în aer liber (30 de minute pe zi) şi sportul pe terenurile şcolilor
sînt cele mai bune medicamente. Sălile de sport ale unităţilor de învăţămînt ar
trebui să fie folosite doar de către elevi şi profesori, inclusiv după-amiaza
şi în zilele libere. Tot mai mulţi oameni lucrează cu mintea, inclusiv elevii
şi studenţii, deci au nevoie de alternative fizice, zi de zi. Pentru a fi
educatori, profesorii trebuie să fie în acest stil educaţi ei înşişi, domnule
ministru!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu