joi, 22 martie 2018

Doi preşedinţi pitoreşti, Sarkozy şi Băsescu


 Un fost preşedinte a fost reţinut de poliţie. De remarcat că nu de DNA. Dar nu acesta este motivul pentru care presa din întreaga lume nu a explodat la ştirea că Nicolas Sarkozy a fost reţinut. Pur şi simplu  pentru că este vorba despre un  fost preşedinte al unei ţări care nu-şi face un titlu de glorie din lupta anti-corupţie.

Nicolas Sarkozy, fostul preşedinte al Franţei, a fost un personaj pitoresc.

Asemeni unui Berlusconi, de aceeaşi factură cu un Traian Băsescu, cu ieşiri necontrolate, cu un mod de manifestare deloc diplomatic, preşedintele francez şi-a pus amprenta pe o perioadă istorică dificilă.
A luat decizii importante pentru că lumea era în schimbare. Şi ca mulţi dintre liderii lumii a fost şi corupt.
Nu ştim cum vor rămâne în istorie aceşti oameni de stat, figuri colerice, cu o viaţă controversată, însă perioada lor  s-a caracterizat printr-o schimbare fundamentală în politica internaţională.
Cel ce şi-a clădit campania electorală, în anii 2006-2007, pe promisiunea că va stopa corupţia şi nepotismul printr-o politică morală ireproşabilă a ajuns să fie acuzat de corupţie.
Acuzat că şi-a finanţat campania electorală cu bani de la dictatorul libian Muammar Gaddafi, el este cel ce a bombardat Libia în 2011. Dar iată că Justiţia franceză nu se lasă înşelată de aparenţe. Merge pe fapte şi îl reţine pe fostul preşedinte pentru 48 de ore. Fără cătuşe, totuşi.
Episodul prin care trece fostul preşedinte pare foarte familiar. România a trecut prin acelaşi gen de experienţă. Nu la nivel de preşedinte. Un fost premier, Adrian Năstase, a fost închis pentru corupţie. Sumele vehiculate au fost mari, însă  în cazul lui Năstase s-au dovedit doar prejudicii minore.
România a urmat modelul francez doar pe jumătate. În Franţa preşedintele are puteri mai mari decât în România. Are şi mai multe responsabilităţi executive. Cu toate acestea, fostul preşedinte Traian Băsescu a fost un politician puternic şi foarte influent. Cu atât mai mult mandatele lui au lăsat o moştenire controversată. Abaterile de la democraţie ies abia acum la iveală. Nu la fel s-a întâmplat după mandatul lui Sarkozy. Orice ar fi făcut ca preşedintele, ca ministru de interne, nu a afectat sistemul democratic, şi mai cu seamă Justiţia.
După Băsescu s-a instalat haosul. El însuşi vorbea despre un stat de tip mafiot. Fostul preşedinte nu încetează să critice persoanele care i-au fost cei mai apropiaţi colaboratori.
Paradoxal este că Băsescu era considerat un preşedinte autoritar, dar zi de zi ies la iveală fapte care demonstrează că de fapt scăpase lucrurile de sub control. În timpul mandatelor sale s-au întărit serviciile secrete astfel încât SRI a devenit o instituţie care dicta mersul lucrurilor, de la politică la justiţie. Să fi fost Băsescu un preşedinte de paie? George Maior se pare să fi condus România din umbră. Nu este cazul Franţei.
    România, după Băsescu, are de dezlegat o serie de iţe atât de încurcate încât întreaga societate stă pe un butoi de pulbere. Cu toate acestea Sarkozy este reţinut, iar Băsescu dă în continare sentinţe. Diferenţa de tratament este uriaşă. Se pare că doar ne-am imaginat că România a adoptat sistemul francez. În realitate ne-am creat un sistem original care pe măsură ce încercăm să-l perfecţionăm este tot mai distructiv. În Franţa, justiţia luptă împotriva corupţiei, cazul Sarkozy fiind edificator, în vreme ce în România corupţia luptă împotriva justiţiei.

Autor: Dumitru Păcuraru

Sursa: Informaţia zilei de Maramureş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu