Activităţile
extraşcolare se referă la acele activităţi realizate în afara mediului şcolar,
în afara unităţii de învăţământ, cu participarea clasei, a mai multor clase de
elevi sau a mai multor unităţi de învăţământ. Activităţile extraşcolare sunt
foarte importante pentru copil. Cercetările
susţin că ele ajută elevii la
formarea unei atitudini normale faţă de învăţat, au performanţe şcolare mai
ridicate, au formate abilităţi practice diversificate, dar şi strategii bune de
rezolvare de probleme. Pe lângă aceasta activităţile extracurriculare
acţionează şi asupra respectului şi stimei de sine, iar sentimentul de
împlinire şi eficacitate este mult mai ridicat.
Activităţile
extracurriculare vizează de regulă acele
activităţi cu rol complementar orelor clasice de predare-învăţare.
Numărul lor oferă numeroase prilejuri
pentru cultivarea imaginaţiei, creativităţii.. Pot fi excursii minunate şi
vizite la muzee, teatre de păpuşi şi nu numai, balet, pot fi excursii şi vizite
la instituţii importante din satele sau oraşele lor, sau alte obiective de interes local sau naţional,
pot fi vizite la alte şcoli, activităţi artistice, hobby-uri, cluburi tematice
şi echipe sportive sau activităţi legate de protecţia mediului.
Activităţile extraşcolare reprezintă un element prioritar
în politicile educaţionale întrucât au un impact pozitiv asupra dezvoltării
personalităţii tânărului, asupra performanţelor şcolare şi asupra integrării sociale
în general:
· performanţă şi rezultate şcolare mai
bune;
· coeficienţi de abandon şcolar mai
scăzuţi;
· o stare psihologică mai bună,
incluzând un nivel de stimă de sine mai bun, mai puţine griji privind viitorul
şi sentiment redus de izolare socială;
· un nivel scăzut de comportamente
delincvente.
Activităţile extraşcolare contribuie
la satisfacerea în mare măsură a
intereselor, aptitudinilor, la dezvoltarea particularităţilor psiho-individuale
ale
şcolarilor,
la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber.Având un caracter atractiv,
elevii participă cu veselie şi plăcere,
cu însufleţire şi dăruire la aceste activităţi atât de necesare în formarea
tinerilor..
Potenţialul larg al activităţilor
extracurriculare oferă căutări şi soluţii variate. Succesul este asigurat dacă
ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea din sufletul copiilor, dar
să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase şi valoroase.
Activitatea extraşcolară generează relaţii de prietenie şi ajutor
reciproc, educă simţul responsabilităţii şi statornicesc o atitudine justă faţă
de colectiv şi făţă de scopurile urmărite.
Un
bun dascăl nu-şi asumă „strălucirea” rolului principal în procesul
instructiv-educativ, ci domină culisele, coordonând regia; scenariul său ar
trebui să surprindă, să incite, să provoace şi mai ales să consolideze şi să
dezvolte grupul de elevi, în ansamblul lui, ţinând cont de dezvoltarea
personală a fiecăruia dintre ei. Creionarea de reguli, asumarea de roluri,
generarea de momente de introspecţie, asigurarea feedback-ului, iată doar
câteva instrumente de lucru în munca complexă a dascălului cu elevii.
Activităţile
educative nu pot fi limitate sau standardizate, după cum e greu de recuperat
anumite teme care nu au fost abordate în anii precedenţi sau în secvenţele
anterioare. Elevul este un receptor reflexiv, chiar dacă acest lucru nu se vede
totdeauna; el va prelua mesajul educativ recent în funcţie de edificiul său
moral, de cultura sa generală, creionate, la rândul lor de mediul familial şi social
generative.
Programul săptămânii „Să ştii mai multe, să
fii mai bun” oferă un cadru organizat pentru activităţile educative
extracurriculare şi extraşcolare, în programul numit „Şcoala altfel: Să ştii mai
multe, să fii mai bun!”. În această săptămână nu se organizează cursuri conform
orarului unităţii de învăţământ, desfăşurându-se
după un orar special.
Obiectivul acestui program este implicarea
tuturor copiilor: preşcolari, elevi de toate ciclurile, a cadrelor didactice în
activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale lor, să
pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu
neapărat în cele prezente în curriculumul naţional şi să stimuleze participarea
lor la activităţi variate, în contexte nonformale.
Activităţile extraşcolare, bine
pregătite, sunt atractive la orice vârstă. Ele stârnesc interes, produc
bucurie, facilitează acumularea de cunoştinţe, chiar dacă necesită un efort
suplimentar. Copiilor li se dezvoltă spiritul practic, operaţional,
manualitatea, dând posibilitatea fiecăruia să se afirme conform naturii sale.
Copiii se autodisciplinează, prin faptul că în asemenea activităţi se supun de
bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi. Dascălul are, prin acest tip
de activitate posibilităţi deosebite să-şi cunoască elevii, să-i dirijeze, să
le influenţeze dezvoltarea, să realizeze mai uşor şi mai frumos obiectivul
principal - pregătirea copilului pentru viaţă.. Realizarea acestui obiectiv
depinde în primul rând de educator, de talentul său, de dragostea sa pentru
copii, de modul creator de abordare a temelor, prin punerea în valoare a
posibilităţilor şi resurselor de care dispune clasa de elevi .
Activităţile extracurriculare
contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea
înclinaţiilor şi aptitudinilor şcolarilor, la organizarea raţională şi plăcută
a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, copiii participă într-o atmosferă de voie bună şi
optimism, cu însufleţire şi dăruire, la astfel de activităţi. Potenţialul larg
al activităţilor extracurriculare este generator de căutări şi soluţii variate.
Succesul este garantat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea
din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase
şi valoroase.
Prin activităţile extracurriculare se
urmăreşte identificarea şi cultivarea aptitudinilor, talentului, adoptarea unui
stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în
diferite domenii. Un impact pozitiv al activităţilor extracurriculare îl are
formarea şi dezvoltarea personalităţii elevilor, iniţierea, proiectarea şi
implementarea de programe şi proiecte prin atragerea de fonduri extrabugetare.
În cadrul activităţilor de tip excursii, drumeţii - elevii pot
cunoaşte diferite localităţi ale ţării, pot cunoaşte realizările semenilor lor,
locurile unde s-au născut diferite personalităţi naţionale, au trăit şi au
creat opere de artă. De asemenea, ei îşi pot dezvolta afecţiunea faţă de
natură, faţă animale şi plante. În acest sens am organizat, în anul şcolar
2016-2017 excursii la Casele memoriale ale scriitorilor George Coşbuc şi Liviu
Rebreanu, iar în anul 2018 – Anul Centenarului la Alba Iulia, Cetatea
Reîntregirii Neamului.
Omul deplin al culturii româneşti, Mihai
Eminescu, a fost şi va rămâne poetul tuturor românilor, cinstirea Lui fiind prilej
cu care se organizează multe activităţi culturale dedicate „Voievodului Stelar”. Sub acest titlu, elevii şcolii noastre, în
colaborare cu Centrul de Excelenţă „Porţile Nordului” şi Liga Scriitorilor
Români, filiala Maramureş au prezentat un moment artistic.
Voievodul Stelar
Sala de
Conferinţe a Bibliotecii Judeţene Petre
Dulfu a a găzduit un eveniment
cultural emoţionant. Copii din Mireşu
Mare, Lucăceşti şi Liceul de Artă Baia Mare, au păşit cu gingăşie în Templul
Cărţilor. Au recitat din Eminescu, şi nu
oricum. Startul recitalului l-au dat şcolarii din clasa I, apoi au venit la
rampă « veteranii », cei de la gimnaziu.
Solista Emanuela Benciu
a interpretat cu dăruire şi pasiune, din partiturile ei preferate .
Nu se poate
măsura efortul învăţătorilor şi a profesorilor de a-i iniţia pe copii în
poetica lui Eminescu, numit generic, pe
înţelesul lor, Voievod Stelar… Toţi copiii prezenţi au fost audiaţi cu interes
şi răbdare de publicul cu adevărat interesat să murmure în gând, odată cu
şcolarii, versurile care ne-au marcat copilăria şi adolescenţa şi care au dat vârstei nealterate de prejudecăţi , dreptul la
visare. Şcolarii , la îndemnul şi povaţa
dascălilor lor, au depăşit « scenariul »
unei serbări convenţionale. Ţinuta lor a fost de excepţie, de la vestimentaţie
până la comportament. Copii educaţi ,
cuviincioşi şi manieraţi şi foarte inimoşi. Nimic artificial, nimic impus cu
severitate, nimic strident şi contrafăcut.
S-a lucrat mult, îndeosebi cu dicţia la cei mici, şi cu proprietatea
termenilor la “cei mari”, de gimnaziu.
Truda şi harul învăţătorilor şi a
profesorilor, merită toată consideraţia
şi recunoaşterea publică .
Domnul
director Teodor Ardeleanu a onorat prin prezenţa Domniei sale
emoţionanta ceremonie, şi a grăit, la rugămintea neviclenită a organizatorilor, cu tact persuasiv şi cu
remarcabilă comprehensiune. Ideea
princeps ,izvodită din dimensiunea de cărturar a a lui Eminescu :
lumina cunoaşterii –axiomă a spiritualităţii şi a viabilităţii fiinţei româneşti.
Liga
Scriitorilor, Filiala Maramureş şi Centrul de Excelenţă Porţile Nordului,
coordonatori şi promotori ai
manifestării, au plecat de la premisa funcţiilor formatoare ale acestui model tradiţional de omagiere : EMINESCU ad USUM DELPHINI .
Prof. Virginia Paraschiv
Scriitoarea
Aurelia Oancă a fost prezentă la Centrul multifuncţional Lucăceşti, între
elevii din ciclul primar, unde a oferit cea mai recentă carte a Domniei Sale „Două fete şi două zâne" în cadrul Proiectului Educaţional „Poveşti la gura
sobei”. Ne-au onorat cu prezenţa d-na director Lucica Mogoş, prof. doc.
Nicu Oanţă şi prof. înv. primar Gelu Dragoş, fiu al satului şi mijlocitor al
evenimentului. Autoarea a fost impresionată de serbarea pregătită părinţilor şi
oaspeţilor de către elevii instruiţi de profesoarele Ana Dragoş, Ana Chira
şi Cristina Mateaş, profesor coordonator
Claudia Chiorean! Atmosfera, aplauzele, cocuţul primit şi cartea de poveşti au
făcut nişte copii fericiţi iar noi, cei maturi, am intrat în atmosfera sfântă a
Crăciunului.
Joi, 21
aprilie 2016, în
cadrul cursului „Zestrea
strămoşească a Maramureşului”, ajuns la
numărul 8, organizat de Universitatea Tehnică Cluj
Napoca, Filiala Baia Mare, coordonat
de d-na lect.
univ. dr. Delia-Anamaria Răchişan, cursanţii au avut prilejul de a-i avea în mijlocul lor
pe elevii de la Şcoala Gimnazială
„Mireşu Mare”, dir. prof. Lucica Mogoş. Copiii, coordonaţi de mai multe cadre
didactice au reconstituit şezătoarea
tradiţională, specifică zonei etnografice Chioar.
D-na lect.
univ. dr. Delia-Anamaria Răchişan a precizat, încântată: „Îi felicit pe copiii
din Mireşu Mare pentru prestaţie! Sper să am ocazia să îi revăd şi pe
viitor. I-au stăpânit emoţiile dar au valorificat tradiţiile strămoşeşti din
tot sufletul şi cu multă dăruire. Le mulţumesc cadrelor didactice pentru
implicare, mă bucur că le-au insuflat copiilor tradiţiile, şezătoarea de pe vremea bunicilor noştri. Le
sunt recunoscătoare şi le mulţumesc
cadrelor didactice implicate: prof. Viuţa Ortensia Dorca, prof. Ana Dragoş,
prof. Cristina Mateaş, prof. Gelu Dragoş, mijlocitorul acestui eveniment. Sunt
încântată că am avut onoarea să o avem printre noi pe doamna rapsod Lucica Rus
din Remeţi pe Someş. Are o voce deosebită, efectiv ne-a încântat sufletele! Mă
bucur că alături de noi a fost şi părintele Vasile Dorca, domnul
preot de la Parohia
Ortodoxă Tulghieş. Îi mulţumesc pentru cuvintele frumoase, pline
de duh; mă bucur că este în asentimentul oamenilor care promovează şi preţuiesc tradiţiile neamului românesc! Le
mulţumesc părinţilor implicaţi! Sărbători pascale binecuvântate! Credinţă,
iubire, nădejde şi multă lumină în
suflet!”
La final,
elevii mirişeni i-au servit pe cei prezenţi cu pancove şi sarmale cu păsat şi
ciuperci. A fost o atmosferă reală de şezătoare. Mulţumim şi gazdelor amabile
ca întotdeauna, de la Biblioteca Judeţeană, director dr. Teodor Ardelean.
Activităţile extracurriculare sunt apreciate atât de către copii, cât şi de factorii
educaţionali în măsura în care:
·
valorifică şi dezvoltă interesele şi
aptitudinile copiilor;
·
organizează într-o manieră plăcută şi relaxantă timpul liber al copiilor
contribuind la optimizarea procesului de învăţământ ;
·
formele de organizare sunt din cele mai
ingenioase, cu caracter recreativ ;
·
copiii au câmp liber pentru a-şi manifesta în
voie spiritul de iniţiativă;
·
participarea este liber consimţită,
necondiţionată, constituind un suport puternic pentru o activitate susţinută;
·
au un efect pozitiv pentru munca desfăşurată în
grup;
·
sunt caracterizate de optimism şi umor;
·
creează un sentiment de siguranţă şi încredere
tuturor participanţilor;
·
urmăresc lărgirea şi adâncirea influenţelor
exercitate în procesul de învăţământ;
·
contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor.
Bibliografie:
Dulama E. M. 2012, Ştiinţe şi didactica ştiinţelor pentru
învăţământul primar şi preşcolar. Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca
Vlăsceanu, Gheorghe, coord., Neculau, Adrian, 2002, Şcoala
la răscruce. Schimbare şi continuitate în curriculumul învăţământului
obligatoriu. Studiu de impact, Editura Polirom
Crăciunescu, Nedelea,
Forme de activităţi extracurriculare desfăşurate cu elevii ciclului primar, în
“Învăţământul primar“ nr. 2, 3 / 2000, Ed. Discipol, Bucureşti.
Prof. Ana şi Gelu DRAGOŞ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu