luni, 18 februarie 2019

Colţul specialistului. Educaţie. VALENŢELE FORMATIVE ALE ACTIVITĂŢILOR EXTRACURRICULARE – CULTURALE


 Activităţile extraşcolare se referă la acele activităţi realizate în afara mediului şcolar, în afara unităţii de învăţământ, cu participarea clasei, a mai multor clase de elevi sau a mai multor unităţi de învăţământ. Activităţile extraşcolare sunt foarte importante pentru copil. Cercetările  susţin că ele  ajută elevii la formarea unei atitudini normale faţă de învăţat, au performanţe şcolare mai ridicate, au formate abilităţi practice diversificate, dar şi strategii bune de rezolvare de probleme. Pe lângă aceasta activităţile extracurriculare acţionează şi asupra respectului şi stimei de sine, iar sentimentul de împlinire şi eficacitate este mult mai ridicat.
             Activităţile  extracurriculare vizează de regulă acele  activităţi cu rol complementar orelor clasice de predare-învăţare. Numărul  lor oferă numeroase prilejuri pentru cultivarea imaginaţiei, creativităţii.. Pot fi excursii minunate şi vizite la muzee, teatre de păpuşi şi nu numai, balet, pot fi excursii şi vizite la instituţii importante din satele sau oraşele lor, sau  alte obiective de interes local sau naţional, pot fi vizite la alte şcoli, activităţi artistice, hobby-uri, cluburi tematice şi echipe sportive sau activităţi legate de protecţia mediului.
           Activităţile  extraşcolare reprezintă un element prioritar în politicile educaţionale întrucât au un impact pozitiv asupra dezvoltării personalităţii tânărului, asupra performanţelor şcolare şi asupra integrării sociale în general:
·       performanţă şi rezultate şcolare mai bune;
·       coeficienţi de abandon şcolar mai scăzuţi;
·       o stare psihologică mai bună, incluzând un nivel de stimă de sine mai bun, mai puţine griji privind viitorul şi sentiment redus de izolare socială;
·       un nivel scăzut de comportamente delincvente.
          Activităţile extraşcolare contribuie la  satisfacerea în mare măsură a intereselor, aptitudinilor, la dezvoltarea particularităţilor psiho-individuale ale                                                                                                                                                                                                                        şcolarilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber.Având un caracter atractiv, elevii  participă cu veselie şi plăcere, cu însufleţire şi dăruire la aceste activităţi atât de necesare în formarea tinerilor..
            Potenţialul larg al activităţilor extracurriculare oferă căutări şi soluţii variate. Succesul este asigurat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase şi valoroase.
     Activitatea extraşcolară generează relaţii de prietenie şi ajutor reciproc, educă simţul responsabilităţii şi statornicesc o atitudine justă faţă de colectiv şi făţă de scopurile urmărite.
            Un bun dascăl nu-şi asumă „strălucirea” rolului principal în procesul instructiv-educativ, ci domină culisele, coordonând regia; scenariul său ar trebui să surprindă, să incite, să provoace şi mai ales să consolideze şi să dezvolte grupul de elevi, în ansamblul lui, ţinând cont de dezvoltarea personală a fiecăruia dintre ei. Creionarea de reguli, asumarea de roluri, generarea de momente de introspecţie, asigurarea feedback-ului, iată doar câteva instrumente de lucru în munca complexă a dascălului cu elevii.
            Activităţile educative nu pot fi limitate sau standardizate, după cum e greu de recuperat anumite teme care nu au fost abordate în anii precedenţi sau în secvenţele anterioare. Elevul este un receptor reflexiv, chiar dacă acest lucru nu se vede totdeauna; el va prelua mesajul educativ recent în funcţie de edificiul său moral, de cultura sa generală, creionate, la rândul lor de mediul familial şi social generative.
        Programul săptămânii „Să ştii mai multe, să fii mai bun” oferă un cadru organizat pentru activităţile educative extracurriculare şi extraşcolare, în  programul numit „Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!”. În această săptămână nu se organizează cursuri conform orarului  unităţii de învăţământ, desfăşurându-se după un orar special.
             Obiectivul acestui program este implicarea tuturor copiilor: preşcolari, elevi de toate ciclurile, a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale lor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional şi să stimuleze participarea lor la activităţi variate, în contexte nonformale.
           Activităţile extraşcolare, bine pregătite, sunt atractive la orice vârstă. Ele stârnesc interes, produc bucurie, facilitează acumularea de cunoştinţe, chiar dacă necesită un efort suplimentar. Copiilor li se dezvoltă spiritul practic, operaţional, manualitatea, dând posibilitatea fiecăruia să se afirme conform naturii sale. Copiii se autodisciplinează, prin faptul că în asemenea activităţi se supun de bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi. Dascălul are, prin acest tip de activitate posibilităţi deosebite să-şi cunoască elevii, să-i dirijeze, să le influenţeze dezvoltarea, să realizeze mai uşor şi mai frumos obiectivul principal - pregătirea copilului pentru viaţă.. Realizarea acestui obiectiv depinde în primul rând de educator, de talentul său, de dragostea sa pentru copii, de modul creator de abordare a temelor, prin punerea în valoare a posibilităţilor şi resurselor de care dispune clasa de elevi .
          Activităţile extracurriculare contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor şcolarilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, copiii  participă într-o atmosferă de voie bună şi optimism, cu însufleţire şi dăruire, la astfel de activităţi. Potenţialul larg al activităţilor extracurriculare este generator de căutări şi soluţii variate. Succesul este garantat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase şi valoroase.
       Prin activităţile extracurriculare se urmăreşte identificarea şi cultivarea aptitudinilor, talentului, adoptarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Un impact pozitiv al activităţilor extracurriculare îl are formarea şi dezvoltarea personalităţii elevilor, iniţierea, proiectarea şi implementarea de programe şi proiecte prin atragerea de fonduri extrabugetare.
      În cadrul activităţilor de tip excursii, drumeţii - elevii pot cunoaşte diferite localităţi ale ţării, pot cunoaşte realizările semenilor lor, locurile unde s-au născut diferite personalităţi naţionale, au trăit şi au creat opere de artă. De asemenea, ei îşi pot dezvolta afecţiunea faţă de natură, faţă animale şi plante. În acest sens am organizat, în anul şcolar 2016-2017 excursii la Casele memoriale ale scriitorilor George Coşbuc şi Liviu Rebreanu, iar în anul 2018 – Anul Centenarului la Alba Iulia, Cetatea Reîntregirii Neamului.


Omul deplin al culturii româneşti, Mihai Eminescu, a fost şi va rămâne poetul tuturor românilor, cinstirea Lui fiind prilej cu care se organizează multe activităţi culturale dedicate „Voievodului Stelar”. Sub acest titlu, elevii şcolii noastre, în colaborare cu Centrul de Excelenţă „Porţile Nordului” şi Liga Scriitorilor Români, filiala Maramureş au prezentat un moment artistic.
 În urma acestei manifestări, profesorul, criticul literar şi scriitoarea Virginia Paraschiv a publicat un articol în cotidianul local Graiul Maramureşului:

Voievodul Stelar

        Sala de Conferinţe  a Bibliotecii Judeţene Petre Dulfu a a  găzduit un eveniment cultural  emoţionant. Copii din Mireşu Mare, Lucăceşti şi Liceul de Artă Baia Mare, au păşit cu gingăşie în Templul Cărţilor. Au recitat  din Eminescu, şi nu oricum. Startul recitalului l-au dat şcolarii din clasa I, apoi au venit la rampă « veteranii », cei de la gimnaziu.  Solista  Emanuela  Benciu  a interpretat cu dăruire şi pasiune, din partiturile ei preferate .
      Nu se poate măsura efortul învăţătorilor şi a profesorilor de a-i iniţia pe copii în poetica lui Eminescu, numit generic,  pe înţelesul lor, Voievod Stelar… Toţi copiii prezenţi au fost audiaţi cu interes şi răbdare de publicul cu adevărat  interesat să murmure în gând, odată cu şcolarii, versurile care ne-au marcat copilăria şi adolescenţa şi care  au dat vârstei  nealterate de prejudecăţi , dreptul la visare.  Şcolarii , la îndemnul şi povaţa dascălilor lor,  au depăşit « scenariul » unei serbări convenţionale. Ţinuta lor a fost de excepţie, de la vestimentaţie până la comportament.   Copii educaţi , cuviincioşi şi manieraţi şi foarte inimoşi. Nimic artificial, nimic impus cu severitate, nimic strident şi contrafăcut.  S-a lucrat mult, îndeosebi cu dicţia la cei mici, şi cu proprietatea termenilor la “cei mari”, de gimnaziu.   Truda  şi harul învăţătorilor şi a profesorilor,  merită toată consideraţia şi recunoaşterea publică .
           Domnul director  Teodor Ardeleanu  a onorat prin prezenţa Domniei sale emoţionanta   ceremonie, şi  a grăit, la rugămintea  neviclenită a organizatorilor,  cu tact persuasiv  şi cu  remarcabilă  comprehensiune. Ideea princeps ,izvodită din dimensiunea de cărturar a a lui  Eminescu :  lumina cunoaşterii –axiomă a spiritualităţii  şi a viabilităţii fiinţei româneşti. 
     Liga Scriitorilor, Filiala Maramureş şi Centrul de Excelenţă Porţile Nordului, coordonatori şi promotori ai  manifestării, au plecat de la premisa funcţiilor  formatoare ale acestui  model tradiţional  de omagiere : EMINESCU ad USUM DELPHINI .

Prof. Virginia Paraschiv



       
  Scriitoarea Aurelia Oancă a fost prezentă la Centrul multifuncţional Lucăceşti, între elevii din ciclul primar, unde a oferit cea mai recentă carte a Domniei Sale „Două fete şi două zâne"  în cadrul Proiectului Educaţional „Poveşti la gura sobei”. Ne-au onorat cu prezenţa d-na director Lucica Mogoş, prof. doc. Nicu Oanţă şi prof. înv. primar Gelu Dragoş, fiu al satului şi mijlocitor al evenimentului. Autoarea a fost impresionată de serbarea pregătită părinţilor şi oaspeţilor de către elevii instruiţi de profesoarele Ana Dragoş, Ana Chira şi  Cristina Mateaş, profesor coordonator Claudia Chiorean! Atmosfera, aplauzele, cocuţul primit şi cartea de poveşti au făcut nişte copii fericiţi iar noi, cei maturi, am intrat în atmosfera sfântă a Crăciunului.




         Joi,   21   aprilie   2016,  în   cadrul   cursului „Zestrea   strămoşească   a Maramureşului”, ajuns   la   numărul   8,  organizat de Universitatea Tehnică Cluj Napoca, Filiala Baia Mare, coordonat   de   d-na   lect.   univ.   dr.   Delia-Anamaria Răchişan, cursanţii  au avut prilejul de a-i avea în mijlocul lor pe elevii de la  Şcoala Gimnazială „Mireşu Mare”, dir. prof. Lucica Mogoş. Copiii, coordonaţi de mai multe cadre didactice au reconstituit  şezătoarea tradiţională, specifică zonei etnografice Chioar.
       D-na lect. univ. dr. Delia-Anamaria Răchişan a precizat, încântată: „Îi felicit pe copiii din Mireşu Mare pentru prestaţie! Sper să am ocazia să îi revăd şi pe viitor.  I-au stăpânit emoţiile  dar au valorificat tradiţiile strămoşeşti din tot sufletul şi cu multă dăruire. Le mulţumesc cadrelor didactice pentru implicare, mă bucur că le-au insuflat copiilor tradiţiile,  şezătoarea de pe vremea bunicilor noştri. Le sunt recunoscătoare  şi le mulţumesc cadrelor didactice implicate: prof. Viuţa Ortensia Dorca, prof. Ana Dragoş, prof. Cristina Mateaş, prof. Gelu Dragoş, mijlocitorul acestui eveniment. Sunt încântată că am avut onoarea să o avem printre noi pe doamna rapsod Lucica Rus din Remeţi pe Someş. Are o voce deosebită, efectiv ne-a încântat sufletele! Mă bucur că alături de noi a fost  şi  părintele Vasile Dorca,  domnul  preot  de  la Parohia  Ortodoxă  Tulghieş.  Îi mulţumesc pentru cuvintele frumoase, pline de duh; mă bucur că este în asentimentul oamenilor care promovează  şi preţuiesc tradiţiile neamului românesc! Le mulţumesc părinţilor implicaţi! Sărbători pascale binecuvântate! Credinţă, iubire, nădejde  şi multă lumină în suflet!”
        La final, elevii mirişeni i-au servit pe cei prezenţi cu pancove şi sarmale cu păsat şi ciuperci. A fost o atmosferă reală de şezătoare. Mulţumim şi gazdelor amabile ca întotdeauna, de la Biblioteca Judeţeană, director dr. Teodor Ardelean.

 Acestea sunt câteva dintre activităţile desfăşurate de elevii noştri sub îndrumarea atentă a dascălilor care se implică în cunoaşterea valorilor locale şi naţionale.
              Activităţile extracurriculare sunt apreciate  atât de către copii, cât şi de factorii educaţionali în măsura în care:
·        valorifică şi dezvoltă interesele şi aptitudinile copiilor;
·        organizează într-o manieră plăcută şi  relaxantă timpul liber al copiilor contribuind la optimizarea procesului de învăţământ ;
·        formele de organizare sunt din cele mai ingenioase, cu caracter recreativ ;
·        copiii au câmp liber pentru a-şi manifesta în voie spiritul de iniţiativă;
·        participarea este liber consimţită, necondiţionată, constituind un suport puternic pentru o activitate susţinută;
·        au un efect pozitiv pentru munca desfăşurată în grup;
·        sunt caracterizate de optimism şi umor;
·        creează un sentiment de siguranţă şi încredere tuturor participanţilor;
·        urmăresc lărgirea şi adâncirea influenţelor exercitate în procesul de învăţământ;
·        contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor.


Bibliografie:

Dulama E. M. 2012, Ştiinţe şi didactica ştiinţelor pentru învăţământul primar şi preşcolar. Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca

Vlăsceanu, Gheorghe, coord., Neculau, Adrian, 2002, Şcoala la răscruce. Schimbare şi continuitate în curriculumul învăţământului obligatoriu. Studiu de impact, Editura Polirom

 Crăciunescu, Nedelea, Forme de activităţi extracurriculare desfăşurate cu elevii ciclului   primar, în  “Învăţământul primar“ nr. 2, 3 / 2000, Ed. Discipol, Bucureşti.
                                                         
                                                            Prof. Ana şi Gelu DRAGOŞ


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu