După cum se vede şi din numele sub care această corală a
activat, componenţa socio-profesională a formaţiei a suferit profunde schimbări
de-a lungul celor peste o sută de ani, aşa cum însăşi localitatea a suferit
transformări majore, care au dus-o de la micuţul sătuc chiorean, care pe
vremuri se găsea în proprietatea vestiţilor voievozi maramureşeni Drag şi Balc,
la orăşelul de azi în plină dezvoltare. Cu toate schimbările de profil, de la
cor bărbătesc la cor mixt, cu toate schimburile fireşti de generaţii, de
dirijori, de împrejurări istorice în care corul şomcutean a activat, există
totuşi o evidenţă constantă, grefată pe performanţe artistice, aceea de a avea
în repertoriul permanent lucrări inspirate din trecutul şi prezentul istoric al
neamului nostru, prelucrări din folclorul local şi naţional, iar mai nou,
corul are în repertoriu şi valoroase lucrări din literatura muzicală universală.
E greu de crezut că inimosul şi vrednicul dirijor,
învăţătorul Elie Pop, cel care a pus bazele corului plugarilor şomcuteni, şi-ar
fi putut imagina în 1889 drumul atât de ascendent al formaţiei sale, care,
transformându-se în cor mixt, va ajunge să abordeze un repertoriu atât de
pretenţios ca cel pe care corul îl are azi şi, mai ales, să-şi imagineze
evidenta notorietate în plan regional şi naţional. De aceea, aş face un salt
peste timp, de la învăţătorul Elie Pop la profesorul Iustin Podăreanu, actualul
dirijor al corului din Şomcuta Mare, aducând şi un bine-meritat omagiu tuturor
dirijorilor care s-au perindat la conducerea corului în cei 130 de ani, dar insistînd
mai ales asupra muncii celui care i-a adus strălucire corului în ultimul timp,
alături de o bine conturată personalitate.
Am ascultat „Glasul Chioarului” în diverse ocazii. În
concerte proprii, reuniuni corale, concursuri locale, regionale sau naţionale.
Întotdeauna am fost plăcut surprins de culoarea timbrului, specifică fiecărei
partide corale în parte, calitate datorată lui Iustin Podăreanu, care cunoaşte
foarte bine tainele vocii umane, ştie să imprime corului şomcutean
personalitate, prin coloritul timbral al ansamblului. La aceasta trebuie
adăugată ştiinţa de a selecta în repertoriu piese de certă valoare artistică,
bine raportate la posibilităţile tehnice ale formaţiei. Într-un cuvînt, cor cu
personalitate.
În anul în care Iustin a lipsit de la pupitru, m-am străduit
şi eu, cât am putut, să menţin formaţia la parametrii care se impuneau. Am
întâmpinat greutăţi, care se manifestă evident şi azi. La corurile de amatori
mai ales, problema înlocuirii treptate a generaţiilor de corişti ridică probleme
de cele mai multe ori. De aici urmând alte şi alte inconveniente. Acest lucru
influenţează major calitatea realizărilor artistice, fapt pentru care fenomenul
trebuie să stea nu numai în atenţia dirijorului, dar şi a conducerii corului,
ba chiar a celor care conduc destinele localităţii şi ale judeţului, fiind
vorba de un cor emblematic, cu activitate centenară. Aşadar, corul „Glasul
Chioarului” din Şomcuta Mare „merită mai mult”. Ba este foarte adevărat şi
sloganul „România merită mai mult”.
Sperînd la implicarea celor chemaţi să poarte de grijă unei
formaţii valoroase, care a devenit fie şi numai prin vechime „valoare de
patrimoniu naţional”, doresc corului „Glasul Chioarului”, la cei 130 de ani de
activitate, să lupte pentru a îşi menţine aceeaşi strălucire cu care ne-a
obişnuit, aceeaşi vigoare şi aceeaşi personalitate.
Prof. Ion SĂCĂLEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu