Sau Di pe la Lăpuş
de IACOB
ONIGA
Mi-a fost dat să
primesc spre lecturare de la un prieten și rudenie
dl. Ioan Fărcaș o carte deosebită care a
apărut la editura Eurotip din Baia Mare anul trecut -concepută de scriitorul
Iacob Oniga. M-a surprins imaginea copertei care mi-a amintit că acesta era
portul de la țară acum cincizeci și ceva de ani; deci am pornit bine cu o
imagine de epocă și se pare că reprezintă chiar familia scriitorului. Este o
carte de amintiri din copilărie, în același timp o monografie a satului
românesc-Lăpușul Românesc; cuprinzând o anumită perioadă de timp (timpul când
autorul era copil); este o rememorare a obiceiurilor și a tradițiilor din zonă,
o viziune a satului prin ochii unui copil isteț, dar în același timp se simte
la fiecare povestire concepția de viață a autorului ajuns matur; autorul ne
explică intenția sa și anume că a scris
această carte deoarece n-a vrut să se piardă în negura uitării imaginea satului
natal.
E o colecție de povestiri iar fiecare titlu al
povestirii este format dintr-un cuvânt arhaic- fiind aceste titluri grupate și
ordonate alfabetic. Pe parcursul povestirii se dezvăluie semnificația cuvântului
din titlu; acest cuvânt se regăsește și la sfârșitul povestirii împreună cu
alte cuvinte în majoritate arhaice folosite în zonă de către săteni alcătuind
un alfabet al cuvintelor și, care astăzi se mai folosesc arareori-iar tinerii
nici nu le-au mai auzit și nu cunosc semnificația lor; eventual le mai explică
bunicii; din acest punct de vedere cartea este o arheologie a cuvintelor apuse,
știind că limba literară s-a impus, deci este un document de epocă lingvistic.
Există două
planuri descoperite a fi paralele : unul
povestirea propriu zisă văzută de copil prin amintire și altul- cel al
interpretării acestor povestiri care apar spre final și chiar sfârșesc cu o
concluzie a omului matur de astă dată. E același personaj văzut în două
ipostaze, cel din trecut și cel din zilele noastre. Personajul
principal-copilul de șase/șapte anișori e un
„Moromete”- un Moromete al Codrului, al perioadei anilor șaizeci iar
psihologia personajelor e urmărită și prezentată de atunci până-n zilele
noastre; e un copil isteț, zburdalnic, ascultător de părinții care-l trimiteau
să lucreze ceva iar copilul înțelegea că ceea ce face e util familiei; pentru
copil locul nașterii sale se află în centrul geometric al viziunii
sentimentale.
Sunt tot mai
interesante aceste monografii sentimentale; dac-ar exista în fiecare sat un „Oniga”-atunci toți ar înțelege
și ar ști că noi vom dăinui, că suntem un popor care a trăit pe aceste
meleaguri din cele mai vechi timpuri, că aici s-a format și a continuat să
existe un popor, apoi o națiune-cea a românilor; pentru scriitor
cuvintele-„mamă, tată, limbă română, țară, rugăciune, român, sat natal”-se
completează, se confundă și se îngemănează formând un tot unitar care este
amintirea și transpunerea acesteia într-o literatură de bună calitate;„ un
roman al devenirii” a fost catalogată această carte în prefața semnată de conf. univ. dr. Delia Suiogan.
Optimismul narațiunii își are izvorul în apele limpezi
ale Lăpușului și-n izvoarele sale.
Autorul ne
comunică tuturor persoanelor care citim această carte că nu trebuie să uităm că
suntem un popor legat de glie, harnic și cinstit, că truditorul gliei e în
primul rând familia lui, cu toți cei din
casă-părinți, frați, surori, apoi unchi și mătuși- de fapt înțelegând toată
comunitatea satului; romanul fiind în acest fel o cronică de familie sau o
monografie a satului românesc din zona
Codru.
Înainte de „a se
face domn”-și fiind o persoană-„prostuț de sinceră” dar, cu frică de Dumnezeu și
cu bun simț- întorcându-se în timp, a privit în jurul lui și a cunoscut mai
întâi familia lui-o mamă grijulie, un tată care-l ducea la lucru mergând pe un
pământ adigos (pământ cu apă) împreună
cu sora mai mică Ana, cu Maria, fratele Grigore la păscut vitele, el era cu
văcuța Suraia; memorabilă e întâmplarea cu înălțarea fârciturii de fân pentru
iarnă ca hrană la animale, mergând cu întreaga familie care voia să-l
păcălească cu rămânerea în vârful stogului de fân și trezirea la realitate a
copilului care, apoi se întreabă cu nostalgie „Unde ești, tată, să mă mai săruți
o dată?” Sunt imaginile copilăriei pure, netulburate de vremurile care au
venit; povestea lelei Raveca despre arătarea din cimitir; poveștile unchiului
Grigore, cel care l-a învățat să meargă cu bicicleta și acum –„e dincolo de
nori”.
Ca o
concluzie-la finalul povestirilor observăm existența unei propoziții sau a unei
fraze care ne aduce cu gândul la prezent, cu picioarele
pe pământul actualității; aceste cugetări reflectă concepția autorului despre
viață ca fiind trecătoare, caracterul politicienilor de azi :„Amu, unde-or
fi?”;transformările ce-au apărut cu timpul: „Azi nu mai este nici cărarea și
nici lumea care atunci o bătătorea!-„Azi bătăile se duc în parlamentul României
și pierde întotdeauna cel de-al treilea, adică poporul român!”
Cartea scrisă de
Iacob Oniga relatează fapte și întâmplări autentice cu lumini și umbre pictate
în cuvinte reușind să recreeze o epocă: anii șaizeci la Lăpușul Românesc, a
cinstit astfel memoria părinților, harnici , credincioși și iubitori de țară, a
neamului și a satului românesc.
OLIMPIA MUREȘAN,
A.S., L.S.R. Maramureș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu