marți, 7 mai 2024

EVENIMENT CULTURAL ARTISTIC-RELIGIOS - „Din suflet de creștin” , ediția a 17 -a, Baia Mare

 

         RUGĂCIUNE ȘI CÂNTARE LA TRINITAS TV

În a doua zi de Paști a anului 2024 s-a sărbătorit 65 de ani de la înființarea „Ansamblului Folcloric Național Transilvania” la Catedrala din Baia Mare.

Această mare sărbătoare a fost transmisă și la postul TV Trinitas în cadrul secțiunii „Din suflet de creștin” la a 17 -a ediție a muzicii de pricesne și cântece religioase din Maramureș.

În prezența unui mare număr de spectatori și a Preasfințitului Episcop al Maramureșului și Sătmarului IUSTIN, a avut loc un concert de muzică religioasă cuprinzând pricesne, cor, poezii, etc.

Programul artistic începe cu interpretarea unei pricesne de către Grupul vocal din Vălenii Călineștiului:

„Era seară liniștită cu cerul senin/ Când fu cina pregătită/ Fiului Divin/ Fraților, sosit-a ceasul să ne despărțim/ Voi să nu pierdeți curajul/ Ce trebuie  să-mplinim/ Toate ce s-au scris/ Voi fi judecat la moarte/ Și pe cruce-n chin/ Dar vă spun mai dinainte/ ca să știți/ Că din voi unul mă va vinde/ Pe treizeci de arginți... Nu cunva voi fi eu, Doamne, / Fiul cel mișel/ Tu ești, Iuda/ Du-te mai curând!...”

Prima interpretă este Diana Topan: „Să plâng și eu cu lacrimi și suspine/ Căci și pentru mine-a plâns Iisus.”

Patricia Moldovan: „-De ce plânge mamă, luna-n astă seară?/ Fiul meu ea vede/ Cum cei fără de lege/ Sunt aproape/ Dau târcoale/ Pe Iisus să-l lege/  Parcă-i umbra Maicii Sfinte/ Fiul ce și-l plânge.”

Cu aceeași pasiune și credință creștină interpreta Larisa Uță cântă priceasna Într-o zi ca asta, Doamne! :

„Sus întins pe cruce sângeri

Sub ciocanul nemilos

Spre vrăjmașii săi, spre mama

Spre tâlharul cel căit

Rugăciune și căire

Și iertare-ai dăruit.../ Omul moare/ Dumnezeul strălucește plin de har/ Ne-nchinăm cu mulțumire/ Pentru marea lui iubire.”

Interpreta Rafira Bărbos cântă cu mult patos priceasna din care redau doar o parte:

-„E caldă și crucea este grea/ Sudori curg pe Fața Sa/ Și spinii-l dor amar/ Priviți-l cum se uită blând/ La cei ce-l hulesc scuipând/ Pe Sfântă Fața Sa/ El în tăcere urcă dealul/ Golindu-și singurel paharul/ Care i-a fost dat să-l bea/ -Dar pentru cine a răbdat toate?/ Gândește-te, iubite frate/ Gândește-te până ești viu/ Căci nu știi azi sau mâine poate/ Veni-va azi ori mâine, poate/ Pe val haina moarte/ Și-atunci va fi târziu.”

Calea amintirii suferințelor Mântuitorului continuă prin interpretarea pricesnei Pe Golgota de către Andreea Ghițiu:

„Gloata toată ce trecea/ De răstignirea Lui râdea/ Durerea mare-l cuprindea/ Căci trupul tot îi sângera/ -Mamă, mamă, de ce oare/ Oamenii-s ca niște fiare?/ N-au nici milă, nici rușine/ De cel ce le-a făcut bine./ -Mamă, uite Maica Sfântă/ Mâinile cum își frământă/ Cum se roagă și cum plânge/ Și de crucea Lui se strânge./ El viața pentru noi și-a dat/ Și din mormânt a înviat!/ A înviat, a înviat/ Și iadul s-a cutremurat.”

Voichița Nemeș Andreica  cântă priceasna La Tine vin, Iisuse!-„Fiecare-și are greutatea sa/ Numai Tu, Iisuse ne poți ajuta!”

Interpretul Paul Marincaș, îmbrăcat într-un frumos costum popular, ca de altfel și ceilalți artiști continuă prin cântec tradiția:

„ A venit un om cu lacrimi/ Și Iisus a tresărit/ Om departe de credință/ Cum vii astăzi la căință/ Doamne, cu recunoștință/ Pentru toate ce mi- le-a dat.”

Aurelian Filip: „Pune strajă inimii mele/ Să nu mintă/ Gândul pupurea să fie/ Sus la Sfânta Împărăție/ Eu când umblu și când stau/ Viața mea ție ți-o dau/ Cât de părăsit ești, Doamne/ Când și când doar câte unul/ De-ți înalță o rugăciune/ Și te lasă singur iar!/ Tu singur plângi și azi, Hristoase/La miez de noapte-n Ghetsimani/Îți plâng afară ucenicii/ Înconjurat ești de dușmani.”

Daniel Breban:

„Vorbea Iisus de pe colină/ Cu fața plină de lumină/ Chipul blând, smerit, duios/ Dușmanul tău în drum căzut/ Tu lasă ura la o parte/ Cu milă ajută-l pe cel căzut/ Și dacă-ți vezi dușmanu-n moarte...”

Aida Lihet cântă priceasna Blândul păstor:

„El le-a iubit cu dor nespus/ Și viața pentru ei și-a pus/ Iar cei ce mă batjocoresc/ Și cei ce crucea-mi pregătesc, Sunt la care iubitor/ Le-am fost blândul păstor.”

Gabriela Ardusătan intonează priceasna Unde să mă duc eu, Doamne?

-„Unde să mă duc eu, Doamne?/ N-am la cine să mă duc/ Numai Ție, Domnul Meu/ Pot să-ți spun necazul greu/ Cine altul decât Tine , mă mai poate ajuta?”Unde să mă duc când și cel de aproape/ E mai rece ca un zid?/ Unde, unde oare să apuc/ N-am la cine să mă duc/ Numai ție, Domnul meu/ Pot să-ți spun necazul greu!”

Spre sfârșit, corul împreună cu soliștii cântă priceasna Vreau lângă Dumnezeu:

-„Vreau lângă Dumnezeu/ Să fiu mereu/ Oricât ar fi de greu/ Necazul meu!/ Iar viața mi-o închin Domnului meu/ Când viața mi-oi sfârși aici pe  pământ/ Voios voi păși spre Domnul Sfânt/ Atunci se va-mplini al meu dor nesfârșit/ Vreau lângă Dumnezeu să fiu mereu.”

La final ia cuvântul Preasfințitul Părinte IUSTIN, Episcopul Maramureșului și Sătmarului aducând felicitări interpreților, mulțumiri televiziunii naționale, care permite ca și acest  colț de țară să aibă un cuvânt de spus creștinesc, aduce laude frumosului folclor românesc tradițional; nu în ultimul rând aduce mulțumiri și aprecieri domnului Bobârnea – conducătorul și prezentatorul spectacolului concert de muzică religioasă; se subliniază aportul deosebit la realizarea unei seri memorabile doamnei Iuliana Dragoș.

Zicea un străin care venise să viziteze Maramureșul  că aici e o lume deosebită, oamenii parcă sunt veniți din cer, mai ales cei din zona Lăpușului, iar satul pare a fi „satul primordial”, cel de la-nceputurile credinței și care păstrează cu sfințenie simplitatea, bunul simț al omului de la țară, modestia, onestitatea, loialitatea și iubirea pentru Hristos.

Felicităm organizatorii, interpreții și dorim să asistăm la cât mai multe spectacole de acest fel.

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, UZPR, ULMENI, MARAMUREȘ



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu