miercuri, 29 mai 2024

Recenzie - Provincia fără provincialism

Provincia îşi trăieşte frustrările ei, oricât ne-am preface că ele nu există, oricât i-am refuza dreptul ei legitim, nu doar geografic. Soarele, şi al literaturii, tot de la Bucureşti răsare. Acolo se fac şi se desfac toate cele ale literaturii, acolo se legiferează ierarhii, acolo se dau premii, acolo se dă tonul corurilor literare.

Ce-i mai rămâne în astfel de condiţii, provinciei? Reţeta e simplă: să-şi vadă de soarta/drumul ei, fără inhibiţii, fără complexe. Cine a însemnat ceva în literatură, indiferent de cât de mult s-a aflat pe podiumuri, oricâtă agresivă vizibilitate publică a avut – reviste, radiouri, televiziuni – va însemna  prin opera lui, indiferent de domiciliu, iar gloria tot deşartă va rămâne fără valoare. Şi vine, că ne place sau nu, un moment al adevărului, al judecăţii de apoi şi pentru scriitori.

Atunci nu va mai conta nimic, decât opera, atât cât a putut să se adune între coperţi de carte.

Atunci nu va conta nici partidul, grupul, gaşca, chibuţul şi fiecare va da seamă cu propria operă.

Iar dacă acest moment nu va veni, pentru că, vedem cu toţii, posteritatea este cel mai adesea ingrată, neglijentă, uitucă, rămâne un colţ de raft în care nişte cărţi îşi vor aştepta cititorii, drepţii judecători.

Răzvan Ducan a trăit toată viaţa lui, până la cei şaizeci de ani cu care se prezintă la apel,  în provincie. Târnăveni – Iaşi – Agnita – Mediaș - Târnăveni – Târgu-Mureş ar fi reperele între care s-a mişcat definitoriu, cu inevitabilele escapade pe multe alte trasee ale vieţii literare. Pentru că Răzvan Ducan şi-a trăit viaţa de scriitor la temperaturi înalte, a ars cu flacără mare, n-a stat nicio clipă deoparte, indiferent la ceea ce se întâmplă în jurul său. A avut în toate ceva de spus.

N-a avut parte de o critică literară pe măsura valorii operei lui, pentru că a fost/este un autor incomod, nu a dorit să se facă plăcut de dragul de a fi simpatic, ba a fost adesea acid, urmând o justiţie în care valorile fundamentale sunt credinţa, neamul, limba, iritând adesea prin poziţiile lui naţionaliste, în sensul cel mai frumos al termenului. N-a fost tentat să fie european înainte de a fi român get beget!

Toată opera lui, cea scrisă şi cea de animator cultural, e a unui om al cetăţii. Şi-a servit neamul şi locurile în care a trăit, cu tot ce a avut el mai bun.

Pentru Târnăveniul lui natal, a lăsat moştenire lucruri pe care se încumetă puţini să le facă, pentru că sunt cronofage, uzează şi exced literaturii.

Niciun alt autor târnăvenean nu a făcut pentru memoria locului cât a făcut Răzvan Ducan, în toate orizonturile vieţii: a făcut cercetări monografice, a fost interesat de istoria credinţei/ bisericii, de istoria culturală, de istoria sportului... Nimeni nu va putea ignora contribuţia lui în acest domeniu, iar istoria Târnăveniului e săracă fără ceea ce a făcut Răzvan Ducan pentru ea, cu dăruire, pasiune, devotament, neostoire...

La toate acestea se adaugă opera lui literară – poezia înainte de toate, prin care şi pentru care a trăit cel mai intens clipa.

Nimeni nu-i profet în ţara lui. Nici Răzvan Ducan nu a fost altfel în Târnăveniul său, de care a trebuit să să depărteze, scârbit de ofensive fariseice, troglodite, care au văduvit până la urmă cultura târnăveneană de poate cel mai harnic scriitor şi animator cultural pe care l-a avut vreodată.

Aproape că îmi vine să afirm că nu-l merită Târnăveniul...

Am fost mereu în aceeaşi echipă, ştiu foarte bine cât, ce şi cum a făcut cultură Răzvan Ducan la Târnăveni. I-am fost aproape atunci când a avut nevoie de un prieten, fiind şi el, un prieten bun de pus pe rană.

Din multele noastre dialoguri, am extras câteva pentru acest moment aniversar, pentru un portret al scriitorului de la tinereţe, până la maturitate. Pentru că Răzvan Ducan e un scriitor care contează, care rămâne.

Nicolae Băciuț

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu