de Gheorghe Pârja
Cel mai folosit cuvânt în campania electorală este:
sondaj! Or mai fi și alți termeni puși în circulația cursei, dar sondajul are
magnet, stârnește curiozitate, unii îi acordă credit, în jurul acestui mecanism
de sondare se petrec suficiente vrăjitorii. Că sondajele, în logica partidelor
și politicienilor, fac parte din programul de pâine și circ. Sunt necesare nu
pe post de giruetă, ci deoarece dau speranță, chiar pot coagula votanți. Că cei
nehotărâți țin seama de alarma din jurul lor. Când un lider strigă: iată
sondajul care aruncă în aer jocurile de putere!, și dacă ai fi de piatră
manifești interes pentru știre. S-a acreditat ideea că sondajele sunt un
instrument de manipulare.
Spune un vrăjitor de sondaje: nici un partid nu
publică un sondaj cu date adevărate doar de el știute. Apoi mi se par hazardate
sondajele realizate cu cinci luni înainte de data alegerilor. Fără idei
conturate, argumentând motivele pentru care unii doresc să candideze. Starea
vaporoasă a ambițiilor lor nu îndeamnă alegătorul, pus pe gânduri, să-și spună
părerea fermă până la capătul campaniei. De aceea plutirea în răzgândiri este o
dominantă a alegătorilor. Domnilor candidați, că doamne sunt puține, dacă ați
sta, sau ați fi stat la o masă întâmplătoare cu câțiva alegători, zău altfel
v-ați fi conceput sloganurile electorale. Ce văd pe micul ecran și în orașul în
care trăiesc sunt clișee electorale învechite, care nu provoacă interes și
entuziasm pentru un candidat sau altul.
Dar, se vede, nu s-a aflat altă metodă de
publicitate electorală. Că sondajele și cei care le fac, ori le comandă au
multe taine. Unele mai nimerite, altele chiar ridicole. Unele străine de pulsul
vremii electorale. De pildă, în urmă cu patru ani, aproape niciun sondaj de
epocă nu a intuit, nu a prevăzut intrarea unui partid în Parlament. Cele care au
făcut-o totuși au fost comandate de clienți politici și ținute la sertar din
motive de strategie. Cu toate tâlcurile acestor jocuri de-a gloria, sondajele
acaparează interesul mulțimilor, sunt comentate, luate în seamă. Înseamnă că au
și un dram de realitate în ele. În această campanie electorală ni s-au arătat
multe cercetări sociologice care se contrazic între ele.
După cum știm, sondajele sunt în favoarea celor care
comandă și plătesc. Fapta este acceptată de toată lumea. Jocul punctelor
procentuale a devenit o pasiune pentru cei implicați în vâltoarea cuceririi
puterii prin votul celor mulți. Mecanismul sondajelor nu îl stăpânesc
profesional, sociologic, dar și asupra mea se răsfrânge aripa grifonului. Adică
a acelei păsări, asemănătoare vulturului, care îi poate prinde în gheare pe cei
nehotărâți. Că uneori oamenii simt că lucrurile în care cred nu se potrivesc cu
ideile care domină societatea și manifestă un fel de pudoare în a le face
cunoscute. Sociologul Teodor Tiță mă ajută să depășesc subtilitățile la care
făceam referire mai sus. Specialistul crede că această campanie electorală
arată mai mult ca un afiș, decât ca o decantare a valorilor administrative care
să ne conducă.
E adevărat, fiind o țară liberă, fiecare candidat
are dreptul suveran de a câștiga, dar și de a pierde. Cred că această
alternativă face parte din farmecul democrației. Cu bucurii și lacrimi. Aproape
toate instituțiile media înțeleg că multe dintre sondaje sunt mai mult
propagandă decât cercetare. Asta nu trebuie să ne pună în situația de a ignora
sondajele cu iz politic, ci trebuie să le dăm lectură, nu neapărat și crezare,
în funcție de context. Să înțelegem aburul amăgitor și să ne situăm în lume ca
oameni informați. Greu, dar nu imposibil! Că nu putem merge la urne fără nicio convingere.
Avem și noi vrăjile noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu