de Gheorghe Pârja
Când se deschide fereastra spre luna februarie, îl
văd, pe unde ar fi, pe artistul care și-a marcat epoca, profundul răzvrătit
Mihai Olos. Dicționarele îl prezintă ca pe un artist plastic român, integrând în
opera sa elemente de experiment, desen, pictură, sculptură, artă digitală. A
fost perceput ca o legendă vie, o figură universalistă, cu adânci rădăcini în
spiritul Maramureșului. Universul dinamic de forme a fost numit OLOSPOLIS.
Mihai Olos este printre puținii artiști care au asimilat creator experiența
artistică a lui Brâncuși. A instituit un univers complet nou de înțelegere a
relației dintre cultura materială țărănească și cea vizuală contemporană. El a
imaginat fascinanta utopie a Orașului Universal.
Luna februarie din acest an marchează două
evenimente din biografia marelui artist. S-a născut în 26 februarie 1940, în
Ariniș, deci ar fi împlinit 85 de ani și s-a stins din viață în 22 februarie,
acum zece ani, în Germania. Sugerez spațiului Nordului, și oamenilor care-i
poartă amintirea și fascinanta expresie artistică a artei sale, să recapituleze
gesturile unice din aventura operei sale. Cei care l-am cunoscut putem depune
mărturie că el merită cu prisosință o statuie de cuvinte. Și nu numai. Avem argumente
nenumărate. Inteligent, cultivat, cu har unic în mirarea lumii, un dibaci
mânuitor al cuvintelor limbii române, el a simțit profund care este legătura
pământului cu Cerul.
Apoi ne-a învățat care-i rostul zborului. Deși
uneori putea avea soarta lui Icar, nu s-a lăsat învins. Mihai Olos a avut
intuiția să gândească la noua ordine arhitecturală a lumii, pornind de la
tradiția milenară a neamului nostru de meșteri constructori ai lemnului. El m-a
învățat uimirea și prețuirea pentru anonimii ziditori de biserici maramureșene.
Filosoful Constantin Noica, pe a cărui operă teoretică se reazimă arta lui
Olos, și-a exprimat bucuria că, după Henry Coandă, mai este un român care a
atacat construcția lumii. Rostirile lui Noica în cuvânt sunt aceleași pe care
le-a încercat Mihai în lemn, sau alte materiale.
Coandă a închipuit un megalopolis, Olos visa la
Orașul Universal. A fost arhitectul lui în miniatură. Structura plastică a
preluat-o cu inteligență din șterguri, covoare, îmbinările grinzilor de lemn,
suporturi limpezi pentru o construcție cosmică. Orașul Universal, îmi spunea
Mihai într-un interviu, l-a visat în noaptea morții lui Le Corbussier. Cetatea
ideală visată de când lumea. Exagerarea este prima lege a artei, spunea
Nichita. Mihai Olos este primul artist care a pornit în căutarea Maramureșului
interior. Îmi aduc aminte de o expoziție a artistului de la Muzeul
Maramureșului din Sighetul Marmației, unde a expus lucrările sale, nesemnate,
printre ale meșterilor țărani, pentru a dovedi de unde a pornit și unde se
poate ajunge.
Iar Mihai Olos a ajuns cu pilda artei sale până
aproape de Brâncuși, venind din misterul fusului maramureșean, cu țurgalăi.
Mihai a încercat să îmbrățișeze necuprinsul și să priceapă neînțelesul. Aici
l-am apropiat de Nichita Stănescu. Cu marele poet, Mihai a avut întâlniri
memorabile. La Sighetul Marmației și la Desești. În Baia Mare, Nichita a fost
oaspetele atelierului lui Mihai. La București, Nichita, în ultimul an al
vieții, i-a vernisat expoziția „Mătrăguna”, la Muzeul Literaturii Române,
păstorit pe atunci de bunul meu profesor, AL. Oprea, eminescolog de prestigiu.
Ca pictor, sculptor, poet, cântăreț, arhitect de
idei, Mihai Olos rămâne Omul Lumii, de jos până sus. De la horile de noapte din
casa unui gospodar din Maramureș, până la utopia Orașului Universal. Ori la
fascinantele experiențe cu artistul german Joseph Beuys. La Documenta 6, din
Kassel, a susținut, în cadrul Universității Libere, o serie de conferințe,
demonstrații despre valorile plastice și simbolice ale artei populare
maramureșene. Cu Mihai Olos nu eram atât de singuri. El ne-a deslușit multe din
înțelesurile spirituale ale lumii noastre din Nord.
În această lună astrele s-au aliniat pentru bucurii
și tristeți. Este luna februarie 2025. Se împlinesc 85 de ani de la naștere și
zece ani de la trecerea lui în Orașul Universal. Atâta să nu uitați! Că arta
lui Mihai Olos este pilda unui mare artist născut în Maramureș! Care a trezit
interesul unor înțelepți din timpul imediat trecut. Nu trebuie uitată călătoria
de cunoaștere cu Noica prin Maramureș. Când au ajuns la Desești, au fost
găzduiți de familia profesorului Andrei Făt. Colegul meu de clasă din sat și
prieten de-o viață, Andrei mi-a spus că Noica s-ar fi interesat de
posibilitatea de a-și cumpăra o casă la Desești. Așa s-ar fi scris Jurnalul de
la Desești, nu de la Păltiniș. Nu a fost să fie.
Mihai Olos regreta că nu a devenit Noica locuitor al
Maramureșului. Dar a rămas el, Mihai Olos, un om al lumii artistice. Nu uitați!
Mihai Olos este omul lunii februarie, în acest an. S-a născut în 26 februarie
și s-a mutat în Orașul Universal, în 22 februarie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu