Duminica dinaintea
Înălţării Cinstitei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17
Zis-a Domnul: Nimeni nu s-a suit la cer decât Cel ce S-a
coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer. Şi, după cum Moise a înălţat
şarpele în pustie, aşa trebuie să Se înalţe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în
El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. Pentru că Dumnezeu aşa a iubit lumea,
încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în El să nu piară,
ci să aibă viaţă veşnică. Fiindcă n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să
judece lumea, ci ca să se mântuiască prin El lumea.
Jertfa, lucrarea
dragostei lui Dumnezeu dăruită nouă prin Fiul Său
Tema centrală a convorbirii lui Iisus cu Nicodim este viața cea nouă la care omul are acces prin naștere duhovnicească, „nașterea de sus”, „din apă și din Duh” (vv. 3, 5), dar și dragostea lui Dumnezeu, Care nu judecă
lumea după criteriile judecăților omenești, ci care îmbrățișează omul cu măsură
dumnezeiască, după măsura pogorârii lui Dumnezeu la oameni: „Căci aşa a iubit
Dumnezeu lumea, încât a dat pe Fiul Său Unul-Născut, pentru ca oricine crede în
El, să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”. Dragostea este cea care depășește
limitele impuse de om cerului și devine
criteriu al judecății și, mai ales, forță a mântuirii, dar nu fără o participare reală a noastră, ci
prin credința noastră în Dumnezeu
Întrupat, asumată concret în timpul vieții.
Numai așa credința noastră devine lucrătoare în iubire (Galateni 5, 6), după
modelul aceleiași iubiri a lui Dumnezeu
nelimitate față de noi, prezentă în
Întrupare și Jertfă, și numai așa
putem și noi primi, urma și, în cele din urmă, slăvi Taina Crucii.
Sfânta Cruce se înalță
în pustiul acestei lumi
Există multă suferință
în lumea în care trăim. Cea mai mare parte a acesteia nu ne este cunoscută,
fiind ascunsă sub cicatricile adânci pe care păcatul le-a lăsat pe chipul
omului desfigurat de neascultare, boală și
moarte. Iar suferința pe care o știm nu o putem însă înțelege, pentru că depășește cu mult limita
imaginabilă a raportului logic dintre vină și
responsabilitate. Se suferă prea mult și
fiecare în parte rămânem cu imaginea amară a faptului că, dincolo de boli,
accidente, nedreptăți, omul își trăiește
viața departe de mângâierea acelei
bucurii pe care ne-o transmite Mântuitorul: „Bucurați-vă și vă veseliți” (Matei 5, 12). Dar câteodată, fără a urma
un oarecare scenariu gândit de oameni, o anumită suferință se ridică în mijlocul lumii. Se arată de sus ca suferință mântuitoare. Precum odinioară șarpele de aramă pus de Moise în mijlocul
pustiei pentru ca evreii care își vor
fi legat privirea și nădejdea de acela
să fie vindecați de mușcătura veninoasă a șerpilor. În fața
suferinței absurde date de acest
experiment cu iz de falsă libertate (de fapt, de autonomie față de Dumnezeu) și a disperării eșecului
evreilor de a traversa deșertul pe cont
propriu (similară eșecului omului
contemporan de a asuma suferința pe
cont propriu), șarpele ridicat în
pustie a făcut posibilă o suferință
asumată prin credință și transformată în vindecare și viață.
Șarpele înălțat în pustie este înțeles
în Sfânta Scriptură și în literatura
patristică ca chip (icoană) a Sfintei Cruci înălțate
pe Golgota. Cea din urmă, Sfânta Cruce, nu poate fi primită și înțeleasă,
în cele din urmă cinstită liturgic decât prin credință. Când omul crede și își trece suferința prin focul credinței,
transformând-o în dragoste și jertfă,
suferința lui are sens și devine mântuitoare. Chiar și la nivel fizic, dacă există credință, Dumnezeu poate lucra, după rațiunile Sale dumnezeiești, vindecarea. Niciodată vindecarea fizică
nu poate veni fără examenul minimal al credinței.
Dar și la nivel sufletesc, dacă există
credință, suferința ascunsă sau vădită ajută sufletul să
treacă prin examenul pocăinței și îl curăță,
îl luminează, îl sfințește, îl salvează. Suferința devine o șansă
pentru omul contemporan, dacă acesta o primește
cu credință și dacă, prin credință,
suferința lui devine jertfă, adică
expresie sau răspuns de dragoste față
de Jertfa lui Dumnezeu.
Credința
schimbă perspectiva asupra înțelegerii corecte a Sfintei Cruci
Biserica ne pregătește
în această duminică să ne apropiem de Sfânta Cruce nu cu criteriile unor judecăți omenești,
ci cu credință. Credința schimbă complet perspectiva asupra Sfintei
Cruci. Sfânta Cruce este, de fapt, ea însăși
semn al credinței noastre. Dacă vom
evita să unim lucrarea Sfintei Cruci de credința
în Dumnezeu Întrupat răstignit pe Cruce, vom ajunge să îngroșăm numărul celor care filosofează despre
suferință și care dau omului încă un mijloc de smintire în fața așa-zisei
nedreptăți exagerate din lume. Sau vom
vorbi despre Cruce fără să Îl recunoaștem
pe Dumnezeu răstignit pe Cruce. Mai mult despre un fenomen al istoriei decât
despre dragostea lui Dumnezeu în istorie. Versetul central al fragmentului
evanghelic de astăzi arată că Dumnezeu a iubit lumea atât de mult, încât Însuși Fiul Său a fost dat Jertfă, pentru ca noi,
prin credința în El, să nu pierim, ci
să avem viață veșnică. Realitatea atât de cuprinzătoare a dragostei lui Dumnezeu
pentru oameni se descoperă omului prin două căi, ele însele nedespărțite: Jertfa iubitoare până la moarte, „și încă moarte pe cruce” (Filipeni 2, 8), și credința
prin care noi, primind Jertfa de dragoste dată nouă de Dumnezeu prin Întrupare,
putem să câștigăm viața veșnică,
adică unirea veșnică a omului cu
Dumnezeu. Adică putem să ne eliberăm de limitările pline de suferință ale experimentelor cumplite ale vieții „libere” de Dumnezeu și pline de păcat și să fim vii cu adevărat, chiar dacă încă suferim pe acest
pământ. Prin credința în Jertfa Lui, ne
eliberăm de durerile noastre. Nu ca și
cum acestea nu ar mai exista, ci la modul în care acestea devin pline de sens și ne apropie de Dumnezeu. Prin credința în Hristos, suferința omului devine la rândul său Cruce și cale unică spre Înviere. Și
nu ca și cum am primi în mod
intelectual, printr-o credință
teoretică, Jertfa lui Dumnezeu, și
acest lucru ar fi suficient. Ci prin credința
noastră asumată concret și deplin, în
toate aspectele vieții creștine, să devenim jertfitori și jertfe, după modelul dat de Dumnezeu. Ca
un răspuns de dragoste față de
dragostea Lui dumnezeiască arătată nouă, viața
noastră devenind viață nouă, începând
de la cea de-a doua naștere, „din apă și din Duh”, spre jertfa nedespărțită de Jertfa iubitoare a lui Hristos, până
la înviere și viață veșnică.
Pr. Asist. Dr. Alexandru
Atanase Barna, 09 Septembrie 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu