Referitor la informațiile
publicate în mediul online, se remarcă faptul că documentul postat nu este
asumat de către organele de conducere ale societății
SC Victor Construct SRL, nefiind semnat și
datat. Pe de altă parte, corespondența
transmisă de Victor Construct în numele Asocierii SC Victor Construct SRL și Antrepriza Montaj Instalații SA conține
o serie întreagă de neadevăruri, după cum urmează:
• solicitările de prelungire
a duratei contractului de lucrări de construire a depozitului ecologic de la
Sârbi nu au venit din partea Beneficiarului, ci din partea Antreprenorului și în baza revendicărilor formulate de către
Asociere.
Determinarea duratei de prelungire a contractului s-a făcut
după consultarea părților, așa cum prevede sub-clauza 3.5 ”Stabilirea
modului de soluționare”, prin
întocmirea unui Raport de către Inginer și
care a stat la baza încheierii celor 6 acte adiționale
de prelungire a duratei de execuție a
lucrărilor. Prin urmare, prelungirile de termen au fost acordate ca o dovadă de
bună credință din partea
Beneficiarului, tocmai pentru a da posibilitatea Antreprenorului să finalizeze
proiectul, dovedind incapacitatea de execuție
a acestuia;
• referitor la
faptul că ”proiectul tehnic și locația aleasă s-au dovedit a avea deficiențe majore” precizăm că, în conformitate cu
prevederile contractuale, subclauza 4.10 Informații
despre șantier, Antreprenorul ”a
inspectat și examinat Șantierul înainte de depunerea ofertei și a fost satisfăcut de toate aspectele
relevante, inclusiv următoarele (fără a se limita la acestea)
a. forma și natura Șantierului,
inclusiv condițiile subterane
b. condițiile hidrologice și climaterice
c. volumul și natura activității și Bunurilor
necesare pentru execuția și terminarea lucrărilor și remedierea oricăror defecțiuni”
Referitor la afirmația
potrivit căreia ”proiectul tehnic a fost TOTAL GREȘIT”, menționăm faptul
că acesta a fost verificat de verificatori atestați,
însușit de către Antreprenor prin
oferta depusă și semnarea contractului.
Mai mult, în perioada de mobilizare, Antreprenorul avea obligația și
dreptul de a examina proiectul tehnic și
de a face eventuale observații și/sau completări la acesta, fapt care nu s-a
produs.
Referitor la susținerea
că ”licitația privind proiectarea
lucrării a fost câștigată de o firmă de
proiectare anonimă din Italia” precizăm următoarele:
◦ Proiectul
tehnic aferent investiției Depozit
ecologic Sârbi a fost realizat de către Asocierea SC EXE COMPANY.RO SRL cu EXE
SRL acestea fiind filiale ale EXE Italia, companie ale cărei proiecte realizate
pot fi vizualizate accesând link-ul
http://www.exeitaly.it/content/view/79/145/lang,en/
◦ Proiectul
tehnic a fost elaborat în baza Contractului de servicii nr. 5104/08.08.2013 în
valoare de 210.450,32 lei inclusiv TVA, suma încasată de prestator fiind de
175.547,81 lei inclusiv TVA.
◦ Asocierea SC
EXE COMPANY.RO SRL cu EXE SRL în baza
contractului de servicii nr. 6600/19.09.2014 a asigurat serviciile de asistență tehnică din partea proiectantului pe
perioada de execuţie a lucrărilor de construcţii cu o valoare de 957.807,41 lei
la care se adaugă TVA-ul aferent, suma încasată de prestator fiind de
604.268,69 lei inclusiv TVA.
Cu privire la afirmația
că proiectantul inițial a abandonat
lucrarea, se impune să precizăm că aceasta e
eronată, întrucât SC Victor Construct SRL vorbește despre contractul de asistență
tehnică din partea proiectantului, altul decât cel de proiectare, iar
finalizarea contractului a avut loc ca urmare a ajungerii la termen a duratei
contractului. Proiectantul inițial ”nu
a abandonat proiectul”, acesta îndeplinindu-și
toate obligațiile prevăzute în Legea 10
privind calitatea în construcții.
Pe de altă parte, în conformitate cu prevederile
contractuale, Antreprenorul avea posibilitatea de a proiecta atât lucrări
temporare cât și permanente, așa că lipsa asistenței tehnice nu poate fi considerată motiv de încetinire a
ritmului de execuției a lucrărilor,
respectiv de nerespectare a graficului de execuție
ofertat de către Antreprenor
Firma de consultanță,
așa cum o numesc cei de la SC Victor
Construct SRL, respectiv Inginerul în accepțiunea
FIDIC, Asocierea Safege & Konsent s-a aflat în aceeași situație ca și asistența
tehnică din partea proiectantului, respectiv durata contractului a ajuns la
termen. Astfel, Beneficiarul a demarat o nouă procedură de achiziție pentru atribuirea contractului de
supervizare a lucrărilor de construcție,
la care au participat doi ofertanți,
Konsent S.A. fiind ofertantul câștigător.
Contractul inițial de asistență tehnică pentru supervizarea execuției lucrărilor de construcții a fost atribuit la valoarea de 773.969,54
lei fără TVA, la care se adaugă TVA în sumă de 185.752,69 lei, fiind
suplimentat cu suma de 154.054,30 lei fără TVA, fiind plătiți 928.023,84 lei fără TVA și TVA în sumă de 202.235,46 lei (total
1.130.259,30 lei). Trebuie precizat faptul că Inginerul a supervizat 4 lucrări
de construcții, în paralel, construirea
depozitului de la Sârbi nefiind singurul contract pentru care a fost remunerat.
Referitor la managerii de proiect ai Consiliului Județean Maramureș,
precizăm că a fost înregistrată doar o singură schimbare, ca urmare a încetării
raportului de muncă a primului manager.
În ceea ce privește
Liderul de echipă al Inginerului, schimbările s-au realizat în conformitate cu
prevederile contractuale.
Reiterăm faptul că Inginerul asigură supervizarea a trei
contracte de execuție lucrări, iar
singurul contract rămas de executat deci nefinalizat fiind cel încheiat cu
Asocierea SC Victor Construct SRL și
Antrepriza Montaj Instalații SA,
celelalte două fiind executate și recepționate ca atare.
Consiliul Județean
Maramureș a contractat servicii de
asistență tehnică pe perioada de execuție a lucrărilor de construcție a depozitului ecologic de la Sârbi și nicidecum un contract de proiectare. În
conformitate cu prevederile contractuale, plata serviciilor de asistență tehnică se face direct proporțional cu situațiile
de lucrări executate și prezentate spre
decontare de către Antreprenor. Atâta vreme cât ultima situație de lucrări prezentată spre decontare de
către Antreprenor a fost în luna septembrie 2017, singura plată pe contractul
de asistență tehnică s-a efectuat în
luna decembrie 2017, în sumă de 8.110,39 lei inclusiv TVA. Așadar și
această afirmație a SC Victor Construct
SRL este eronată. Deși au fost emise un număr de șase dispoziții
de șantier însușite de către Antreprenor, cu toate că au fost instructate de
către Inginer, patru dintre acestea nu au fost puse în practică, deși se refereau la măsuri de stabilizare a
amplasamentului, respectiv de continuare a lucrărilor. Refuzul constant al
Antreprenorului de a se mobiliza în mod corespunzător pentru executarea soluțiilor tehnice emise și părăsirea șantierului
au determinat rezilierea contractului de lucrări de către Consiliul Județean Maramureș.
În ceea ce privește
expertizarea amplasamentului, aceasta se realizează într-un contract distinct
care urmărește și furnizarea tuturor măsurilor necesare pentru stabilizarea
amplasamentului, punerea în siguranță a
lucrărilor realizate și continuarea
lucrărilor de construire a depozitului ecologic. Soluțiile tehnice furnizate au caracter permanent și sunt transpuse în dispoziții de șantier
ce adaptează proiectul tehnic la condițiile
actuale ale terenului.
În cadrul contractului de servicii de elaborare a expertizei
tehnice, din total contract 211.855,7 lei inclusiv TVA, a fost efectuată doar o
plată în sumă de 30.940 lei inclusiv TVA.
Pe de altă parte, în condițiile
în care, în anul 2018, SC Victor Construct SRL nu a realizat niciun fel de
lucrări, ne manifestăm surprinderea cu privire la acuzațiile potrivit cărora acest proiect ar fi contribuit la decizia
intrării în insolvență. Considerăm că
această intrare în insolvență
reprezintă, mai degrabă, o recunoaștere
a incapacității tehnice și financiare a Antreprenorului de a finaliza
contractul de lucrări, reprezentând totodată o încercare de a se pune la
adăpostul legii insolvenței, cunoscând
faptul că va trebui să acopere prejudiciile cauzate Beneficiarului ca urmare a
nerespectării prevederilor contractuale și
legale.
Din analiza modului de derulare a contractului de lucrări
nr. 5246/17.06.2015, rezultă cu evidență
că SC Victor Construct SRL nu și-a
executat în mod corespunzător obligațiile
contractuale, situație ce a determinat
rezilierea acestuia de către beneficiarul Județul
Maramureș. Decizia de executare a
scrisorii de garanție bancară de
returnare a avansului nedecontant de către SC Victor Construct SRL în cuantum
de 2.533.667,66 lei a fost o măsură pertinentă
și corectă, în apărarea interesului
public și a evitării prejudicierii
bugetului, în contextul creat de faptul că Antreprenorul nu și-a îndeplinit obligația menținerii
valabilității scrisorii de garanție bancară în termenul prevăzut prin Acordul
contractual.
În ceea ce privește
afirmația potrivit căreia Consiliul
Județean Maramureș a refuzat prelungirea duratei de execuție a lucrărilor, precizăm că au fost
organizate atât întâlniri de management cât și
de consultare a părților în cadrul
cărora Antreprenorul a condiționat
încheirea unui act adițional de
prelungire a duratei de execuție cu
majorarea prețului contractului, fapt
care se situează în afară termenilor legali și
contractuali. Cu toate că a fost transmis de către Consiliul Județean Maramureș
un draft al actului adițional de
prelungire a duratei de execuție, la
data propusă de către Antreprenor și
agreată de părți, acesta nu s-a
prezentat.
Asupra sumei pretins invocate ca fiind ”pierderi din execuție și
manoperă [...] în valoare de aproximativ 17.000.000 lei”, precizăm că Inginerul
încă nu s-a pronunțat asupra acesteia
datorită faptului că revendicarea financiară formulată de SC Victor Construct
SRL nu a fost fundamentată prin documente justificative.
In calitate de Beneficiar al Contractului de Finanțare, Consiliul Județean Maramureș a depus și depune toate diligențele pentru finalizarea proiectului ”Fazare
Proiect Sistem de Management Integrat al Deșeurilor
în Județul Maramureș”, astfel că, indiferent de circumstanțe sau partenerii contractuali, dacă se va
constata vreun prejudiciu se va acționa
în consecință.
JUDEȚUL
MARAMUREȘ
Președinte
GABRIEL VALER ZETEA
Sunt dovezi clare ca proiectul este perimat, puternic poluator si fara sa tina cont de legile tarii noastre
RăspundețiȘtergere