Sunt multe supoziții și presupuneri despre soartă, dar credeți-mă că unele ”planuri” făcute de-a lungul vieții se dovedește că probabil acel scenariu nu era al tău și tu, un mânat de soartă ”pe drumul vieții” constați că CINEVA a decis cu totul altfel, ce-ți schimbă viața și nu presupunerile sau visele. La ”averea” ce o poseda familia mea eram sigur că voi fi miner, deoarece era singura școală gratuită pe atunci. Nu am văzut vreo mină, dar la 14 ani cu pantaloni scurți și sandale, lăcătușul Szabo Laci m-a ”introdus pe propriu spate” în galeria Nepomuk.
Terminând
școala, am revenit la Mina Rodna, unde am făcut
mai multe profesii și am primit
în final un orizont pe care-l deserveam ca ”lăcătuș de orizont”. După doi ani,
am purces la Baia Mare, de unde am dorit să-mi scot actele că am absolvit acea școală de mineri.
S-au
întâmplat niște coincidențe și am fost
angajat chiar în zi de duminecă la E.M. Săsar, unde la fanfară s-a ivit loc exact la instrumentul
la care cântam și eu la fanfara din Rodna, apoi datorită unor schimbări,
fiindcă fluctuația era foarte mare și nu aveau lăcătuși la morile din
ceanurație, așa că până la armată am muncit aici. Nu mă plâng, dar în mori
barele erau de 300 kg și doar doi inși puteau intra în moară.
Între timp
m-am văzut și îndrăgostit, că doar nu era să plec în armată și de mine să
nu își mai aducă nimeni aminte de mine.
Cât de îndrăgostit eram pe perioada armatei i-am trimis 49- de scrisori.
Am venit
din armată, unde am avut oarece
evidențieri și ajungând aici aflu că, după nu știu câți ani, iar se
deschid Școlile Tehnice de Maiștri, dau examen și intru pentru doi ani la
Școală, Pe vremea aceea când se puneau bazele industriei grele, aveam
multe de asimilat, dar și profesori ce ne priveau ca pe proprii lor fii.
Preocupările noastre școlare aveau scopul de-a cunoaște industria ce se dezvolta și eram, după cei care au reconstruit
ȚARA după război, noi constructori ai acestei țări industrializate, așa că
cercurile școlare au devenit Sesiuni de Referate și proiectele de sfârșit de an,
era conceperea unei mașini funcționale, de către fiecare elev.
A fost
minunat să vezi o sală cu machetele unor utilaje, care nici nu se fabricau în țară, dar ele aveau circuite de lucru, de
aceea a fost solicitată Școala să le trimită la Expoziția realizărilor
naționale TIBCO-68.
Școala s-a terminat și au luat ființă Liceele
tehnologice de 5 ani care scotea tehnicieni, pe care-i doreau și foarte
deștepți, ei fiind oamenii care vor face Industria grea în țara noastră.
Cineva a
găsit un punct slab la ”graficele de
rotire de la practică” și au propus ca de astfel de rotire pe utilaje să se
facă sub coordonarea unui maistru specialist.
Ca o
minune problema s-a rezolvat de la o zi la alta. Eram deja angajatul Electricii
de două zile, când am fost convocați la școală, unde 8 dintre maiștrii au
fost desemnați în noul rol de
”Responsabil de practică”.
Dar ca să
intru în ”cămașa” unui astfel de om, mi-au trebuit să dau 53 de examene de :
politică, profesionale cu specializare în Studiul Muncii la București,
Pedagogie cu prof. Linul la Cluj Napoca, cu prof. Maghiari la Hunedoara și siguranță minieră la ICPMN-Baia Mare.
Deci anii treceau și aveam 30 de ani de muncă și
toate gradele didactice, când lucrând într-o după amiază cu elevii la niște
invenții (confirmate de Șeful de catedră mecanică dr.Iliaș de la Institutul de
mine Petroșani) vine prof de serviciu și-mi
spune că am invitație din partea directorului Fornade să particip la
acea ședință. Eram în halat, lucram cu elevii și nici nu l-am dat jos, crezând
că s-a defectat ceva, deoarece directorul
știa de ce nu-s la ședință. Cum am intrat, nu m-am așezat și directorul prezenta la ședința PCR situația dezastruoasă a unei
clase de liceu, din anul III. Eu,
practic, nu aveam nici o tangență cu acești elevi, nu-i știam deloc.
În clasă au rămas doar 23, din care 11 erau
amenințați să repete anul iar 7 să fie exmatriculați pentru absențe. Mai mult
diriginta lor era șefa catedrei de limbi, o profesoară cu grade didactice, care
preda româna. În final mi-au transferat
această ”diriginție” mie, cum se spunea, să-mi rup eu gâtul, nu profesoara de
română... Niciodată nu m-am simțit mai descumpănit ca atunci.
Vin de la
munca unor invenții că probabil trebuie să
pun o siguranță și primesc o clasă, pe care n-o cunoșteam, era peste
norma didactică și eram în luna martie...
Nimănui nu-i doresc o astfel de ”premiere” și nici ura colegilor, care
am primit-o fățiș și fără menajamente...
Dar clasa
nu trebuia desființată, deoarece doar cu 2 ani în urmă rezultatele
Liceului nostru au fost mai bune ca ale
Liceului Șincai, drept care am primit Ordinul Muncii cl. III-a.
Ce să vă
spun, nu-mi râdeau toți în față, dar îmi zâmbeau când mă întâlneau...
A doua zi,
încă înainte de ora 7, doamna șefă de catedră, cu o colegă, mă așteptau în sala profesională, să-mi facă
reeducarea, mișcare la care ele erau
vinovate și am ascultat vocabularul a două profesoare de română...Am scăpat
”salvat de clopoțel”, de dușul de ”limbă română”...
Și
matematica a avut o profesoară ca purtătoare de cuvânt, care preda la clasă și
mi-a strigat spunându-mi că :”Dacă un elev din această clasă va intra, când va
la o facultate, ea, doamna profesoară,
mănâncă cartea de matematică”...
Cei doi
ani s-au scurs greu și cu multe și mari emoții și nervi. Au intrat 9
absolvenți la universitate în primul
an și 5 în al doilea. Era o satisfacție
egoistă, dar sufletul mi s-a liniștit
când o parte dintre colegii profesori și-au cerut scuze pentru lipsa de tact.
Acum ne
duelăm noi doi, ea este poetă, eu mai scriu ceva proză... Doamne, mulțumescu-ți
că i-ai iertat pe toți !
Toma
G. Rocneanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu