Raliul Monte Carlo este unul dintre cele mai cunoscute si
mai vechi evenimente sportive din lume, fiind inclus in "careul de
asi" alaturi de cursa de 24 de ore de la Le Mans, Marele Premiu de Formula
1 al statului Monaco si cursa de 500 de mile de la Indianapolis. In ciuda
numelui pe care il poarta, Raliul Monte Carlo nu a fost creat in scopuri
sportive. Nemultumit de numarul scazut de turisti care veneau la Monaco,
printul Albert I si-a propus sa revitalizeze acest sector si sa reduca
prestigiul de care se bucura in domeniu statiunile de coasta vecine, precum
Nisa si Saint Tropez. Luand in calcul expansiunea industriei auto din acea
perioada, Gabriel Vialon, unul dintre apropiatii lui Albert I, a venit cu ideea
unui eveniment sportiv care sa le ofere constructorilor auto posibilitatea de a
testa fiabilitatea masinilor. De-a lungul anilor, Raliul Monte Carlo a definit
nu doar istoria acestei discipline, ci a intregului motorsport. Cuvantul
"rally" in sine provine de la ceea ce se obisnuia sa se intample la
Monte Carlo: competitorii porneau din colturi diferite ale Europei si
"rally", cu alte cuvinte se intalneau, la Monaco pentru a sarbatori
finalul unui eveniment unic. Cu timpul, competitia si-a castigat renumele de
testul suprem pentru versatilitatea si performantele unei masini. Victoria in
Raliul Monte Carlo aduce expunere in mass-media, deci notorietate si vanzari,
asa ca producatorii de automobile au devenit tot mai implicati in incercarea de
a castiga raliul monegasc. In anii '60, la competitie au inceput sa participe
echipe de uzina si piloti straini binecunoscuti, asa cum a fost Erik Carlsson,
care a obtinut prima sa victorie la Monte Carlo (in total a avut doua succese)
cu Saab 96, un automobil firav fata de adversari mai puternici precum
Mercedes-Benz. O mare parte din farmecul intrecerii era dat de accentul pus pe
aptitudinile de pilot si pe ingeniozitatea tehnica in defavoarea cailor-putere
si a bugetelor.
Ionut
Iuliu DRAGOS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu