Profesorii din
invatamantul preuniversitar primesc un statut special, asemanator statutului
politistilor, care le ofera mai multa protectie. Ministrul delegat pentru
dialog social, Liviu Marian Pop, a anuntat investirea cadrelor didactice de
predare, conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar in
statutul de autoritate publica.
Fiind incadrati
ca autoritate publica, in momentul in care profesorii sunt agresati fizic sau
verbal, organele judiciare se pot autosesiza din oficiu.
Proiectul
legislativ care ofera cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar
statutul de autoritate publica vine in intampinare problemelor cu care acestea
se confrunta zi de zi, cu atat mai mult cu in ultimii ani s-a constatat
scaderea accentuata a respectului acordat de elevi si chiar de parintii lor
corpului profesoral.
Un studiu
realizat de Ministerul Educatiei arata ca profesorii romani sunt jigniti, amenintati
si batjocoriti de elevi sau de reprezentantii lor legali, multe astfel de
secvente sunt inregistrate sau filmate si postate pe retelele de socializare.
Va prezentam in
continuare proiectul legislativ in acest sens:
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Art. 1. (1)
Personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din
invatamantul preuniversitar este investit cu exercitiul autoritatii publice pe
timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu,in limita
competentelor stabilite prin Statutul personalului din invatamant.
(2) Autoritatea
functiei nu poate fi exercitata in interes personal.
(3) Personalul
didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din invatamantul
preuniversitar beneficiaza, in exercitarea atributiilor specifice functiei, de
protectia acordata similar functiilor de autoritate publica.
Art. 2. In aplicarea prevederilor
art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control
se bucura de:
- respect si
consideratie fata de persoana sa si fata de profesie din partea beneficiarilor
primari, secundari si tertiari ai educatiei, precum si din partea celorlalte
cadre didactice;
- un climat de
ordine, disciplina si respect, in timpul desfasurarii actului educational in
contexte formale, nonformale si informale;
- autoritatea de
a lua decizii oportune, care sa ii
permita sa mentina un mediu adecvat in timpul procesului de
predare-invatare-evaluare, dar si pe parcursul desfasurarii de activitati
extrascolare;
- sustinerea parintilor
sau reprezentantilor legali ai beneficiarilor primari ai educatiei, in
realizarea actului educational;
- dreptul de a
aplica sanctiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de
organizare si functionare al unitatii de invatamant;
- protectie
juridica adecvata pentru indeplinirea sarcinilor;
- sprijin si
implicare din partea autoritatilor, inclusiv a celor care au atributii in
domeniul invatamantului, pentru asigurarea tratamentului, consideratiei si
respectului cuvenit functiei, in raport cu importanta sociala si sarcinile
specifice;
- beneficiul
campaniilor desfasurate la nivel national si local, de catre autoritatile
administratiei publice, pentru cresterea consideratiei si prestigiului social.
Art. 3. In vederea asigurarii dreptului
instituit prin art. 1, institutiile si autoritatile publice colaboreaza cu
personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control.
Art. 4. In cursul procedurii
legale aplicabile, faptele sesizate, in scris, de personalul didactic de predare,
de conducere, de indrumare si control, in exercitarea atributiilor specifice
functiei, se prezuma a fi reale, pana la momentul demonstrarii situatiei
contrare.
Art. 5. (1)
Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea
sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de
moarte ori omorul savarsite impotriva unui persoane care ocupa o functie
didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control, aflata in
exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor
atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea
infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(2) Savarsirea
unei infractiuni impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de
predare, de conducere sau de indrumare si control ori asupra bunurilor
acesteia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea
atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru
acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(3) Cu aceeasi
pedeapsa se sanctioneaza faptele comise in conditiile alin. (2), daca privesc
un membru de familie al persoanei care ocupa o functie didactica de predare, de
conducere sau de indrumare si control.
Art. 6. (1) In cazul savarsirii de infractiuni
impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere
sau de indrumare si control, urmarirea penala se efectueaza in mod obligatoriu
de catre procuror, in conformitate cu dispozitiile art. 56 alin. (3) lit. b)
din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(2) Directorii
unitatilor /institutiilor de invatamant
precum si orice persoana ce exercita o functie de conducere, de
indrumare si control care, in exercitarea atributiilor lor, au luat cunostinta
de savarsirea unei infractiuni impotriva personalului didactic de predare, a
personalului didactic de conducere, de indrumare si control, sunt obligate sa
sesizeze de indata organul de urmarire penala si sa ia masuri pentru ca urmele
infractiunii, corpurile delicte si orice alte mijloace de proba sa nu dispara.
(3)
Procurorul se sesizeaza din oficiu daca
afla, pe orice alta cale decat cea prevazuta alin. (2), ca s-a savarsit o
infractiune impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare,
de conducere sau de indrumare si control si incheie un proces-verbal in acest
sens.
Alexandra BANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu