joi, 15 octombrie 2015

PROFESORII DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR AU PRIMIT STATUTUL DE AUTORITATE PUBLICĂ

Profesorii din invatamantul preuniversitar primesc un statut special, asemanator statutului politistilor, care le ofera mai multa protectie. Ministrul delegat pentru dialog social, Liviu Marian Pop, a anuntat investirea cadrelor didactice de predare, conducere, indrumare si control din invatamantul preuniversitar in statutul de autoritate publica.
Fiind incadrati ca autoritate publica, in momentul in care profesorii sunt agresati fizic sau verbal, organele judiciare se pot autosesiza din oficiu.
Proiectul legislativ care ofera cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar statutul de autoritate publica vine in intampinare problemelor cu care acestea se confrunta zi de zi, cu atat mai mult cu in ultimii ani s-a constatat scaderea accentuata a respectului acordat de elevi si chiar de parintii lor corpului profesoral.
Un studiu realizat de Ministerul Educatiei arata ca profesorii romani sunt jigniti, amenintati si batjocoriti de elevi sau de reprezentantii lor legali, multe astfel de secvente sunt inregistrate sau filmate si postate pe retelele de socializare.
Va prezentam in continuare proiectul legislativ in acest sens:
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege
Art. 1. (1) Personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din invatamantul preuniversitar este investit cu exercitiul autoritatii publice pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu,in limita competentelor stabilite prin Statutul personalului din invatamant.
(2) Autoritatea functiei nu poate fi exercitata in interes personal.
(3) Personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din invatamantul preuniversitar beneficiaza, in exercitarea atributiilor specifice functiei, de protectia acordata similar functiilor de autoritate publica.
Art. 2. In aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control se bucura de:
- respect si consideratie fata de persoana sa si fata de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari si tertiari ai educatiei, precum si din partea celorlalte cadre didactice;
- un climat de ordine, disciplina si respect, in timpul desfasurarii actului educational in contexte formale, nonformale si informale;
- autoritatea de a lua decizii oportune,  care sa ii permita sa mentina un mediu adecvat in timpul procesului de predare-invatare-evaluare, dar si pe parcursul desfasurarii de activitati extrascolare;
- sustinerea parintilor sau reprezentantilor legali ai beneficiarilor primari ai educatiei, in realizarea actului educational;
- dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare si functionare al unitatii de invatamant;
- protectie juridica adecvata pentru indeplinirea sarcinilor;
- sprijin si implicare din partea autoritatilor, inclusiv a celor care au atributii in domeniul invatamantului, pentru asigurarea tratamentului, consideratiei si respectului cuvenit functiei, in raport cu importanta sociala si sarcinile specifice;
- beneficiul campaniilor desfasurate la nivel national si local, de catre autoritatile administratiei publice, pentru cresterea consideratiei si prestigiului social.
Art. 3. In vederea asigurarii dreptului instituit prin art. 1, institutiile si autoritatile publice colaboreaza cu personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control.
Art. 4. In cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, in scris, de personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, in exercitarea atributiilor specifice functiei, se prezuma a fi reale, pana la momentul demonstrarii situatiei contrare.
Art. 5. (1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control, aflata in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control ori asupra bunurilor acesteia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza faptele comise in conditiile alin. (2), daca privesc un membru de familie al persoanei care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control.
 Art. 6. (1) In cazul savarsirii de infractiuni impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control, urmarirea penala se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror, in conformitate cu dispozitiile art. 56 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Directorii unitatilor /institutiilor de invatamant  precum si orice persoana ce exercita o functie de conducere, de indrumare si control care, in exercitarea atributiilor lor, au luat cunostinta de savarsirea unei infractiuni impotriva personalului didactic de predare, a personalului didactic de conducere, de indrumare si control, sunt obligate sa sesizeze de indata organul de urmarire penala si sa ia masuri pentru ca urmele infractiunii, corpurile delicte si orice alte mijloace de proba sa nu dispara.
(3) Procurorul  se sesizeaza din oficiu daca afla, pe orice alta cale decat cea prevazuta alin. (2), ca s-a savarsit o infractiune impotriva unui persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control si incheie un proces-verbal in acest sens.


                                                                    Alexandra BANU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu