4.Concepții cosmogonice indiene, chinezești și
grecești
Funcție de forța
lor spirituală, toate popoarele antice, chiar și cele mai puțin civilizate, au fost intens preocupate de marile
probleme ale filosofiei (existență-nonexistență, viu-neviu, materie-spirit, macrounivers-microunivers,
absolut-efemer, mișcare-repaus,
temporal-atemporal, spațial-nespațial, haos-cosmos, moarte-nemurire), încercând să răspundă
în manieră proprie la etern sâcâitoarele întrebări umane privind începutul și sfârșitul
lumii, apariția viului și condiția
umană, necontenita metamorfoză a materialului/corporalului (care pentru viu se
cheamă moarte) și posibila
nemoarte a sufletului sau eului omenesc, fie în sensul răsplății creștine
pentru exemplaritatea scurtei vieți pe Pământ, fie în sensul metempsihozei indiene.
De
pildă, toți bibliștii onești și echilibrați (a se citi nefanatizați ba de ideile creaționiste, ba de cele evoluționiste), admit că – taman ca la indieni – admirabila Genesă provine din tradiție, fiind așezată de Moise în fruntea Pentateuhului (primele cinci cărți ale Vechiului
Testament), pe care tot tradiția i le atribuie acestui prim reformator și organizator al seminției iudaice.
Mai
exact, așa cum rezultă din inscripțiile cuneiforme mesopotamiene, concepția cosmogonică a evreilor antici prezintă frapante
asemănări cu legendele babiloniene, întrucât primii patriarhi ai lui Israel (în
primul rând Avraam) au împrumutat-o de la chaldeeni și au adus-o cu ei în Palestina. De altminteri, ne face
cunoscut Petre P. Negulescu în tratatul Geneza
formelor culturii (BPT, Editura Minerva, București, 1993), numele simbolic Abram/Abraham înseamnă în
prima lui formă „tatăl cel mare sau cel înalt”, în a două formă înseamnă „tatăl
mulțimii”, iar populațiile locale mai vechi le-au spus acestor imigranți „ibrim”, adică „cei de dincolo” (de peste Eufrat). Cu
timpul, acest „ibrim” („întrebuințat mai mult de străini decât de ei înșiși” - P.P.
Negulescu) a devenit „ebrei” și,
în pronunția grecească de mai
târziu, „evrei”...
În
opinia lui Theofil Simenschy, speculațiile filosofice din sistemele cosmologice și ontologice ale indienilor, chinezilor (adaug eu, G.P.) și grecilor despre nașterea și
alcătuirea Universului, „au de asemenea o mare vechime și reprezintă cele dintâi încercări de gândire la aceste
popoare”.
Dar, ne
atenționează ilustrul nostru
indianist în tratatul Cultură și filosofie indiană în texte și studii
(Bibliotheca Orientalis, Editura Științifică
și Enciclopedică, București, 1978), spre deosebire de cosmogonia indică, însușirea fundamentală a cosmogoniei grecești este aceea că „lumea nu s-a născut dintr-odată, adică
n-a fost creată, ci a evoluat, pornind de la începuturi obscure și elementare, dezvoltându-se și organizându-se, până a căpătat aspectul final al lumii
perfecte de azi (Cosmos)”. Altfel
spus, „filosofii greci nu se ocupă de creațiune, ci de alcătuirea universului și de elementele primitive din care s-a format, singur,
fără intervenția vreunei divinități, concepție
cosmogonică – ne lămurește același Simenschy – care „își găsește
suprema expresie în atomismul lui lui Democrit” (de reținut că această teorie atomistică, la fel ca doctrina lui
Epicur, ce ne este înfățișată de Lucrețiu în poemul De
rerum natura, prezintă izbitoare asemănări cu concepțiile atomistice ale sistemelor upanișadice Nyāya și Vaiseșika) și că acest colosal proces cosmic poate fi pătruns/înțeles doar dacă este urmată metoda aristotelică sau calea
plotiniană (de jos în sus): de la ceea ce e prim pentru noi (sensibilul) la ceea ce e ultim pentru noi (suprasensibilul).
În
episoadele anterioare arătam excepționala valoare a celor 1028 de imnuri în versuri ce
alcătuiesc Rig-Veda: cu ele începe
literatura indiană, așa încât
tot ele „constituie cel mai vechi document literar al grupului de popoare
indoeuropene” (T. Simenschy). Nu doar atât, căci unele dintre aceste imnuri au un conținut filosofic (se ocupă de originile lumii), cel mai
celebru între ele fiind Imnul creațiunii. Din următoarele
motive:
a)Conține in nuce sau
„în sâmbure” (sugestiva expresie simenschyană) „întreaga concepție cosmogonică de mai târziu a indienilor”;
b)Împreună
cu comentariile făcute pe marginea lui, de-a lungul timpului, de diverși învățați și filosofi
hinduși (cel mai vestit la acest
capitol este Sāyana din secolul al XIV-lea e.n., ale cărui comentarii „explică
textul rigvedic cuvânt cu cuvânt”), are – precizează Simenschy – „o mare
însemnătate pentru studiul teoriilor cosmogonice la indieni și chiar la greci”
(subl. mea, G.P.).
Din
referențiala traducere a marelui
indianist român aflăm că atunci,
adică în starea primordială sau înainte de creațiune, „nu era nici neființă, nici ființă; nu era văzduhul, nici cerul cel depărtat”, stare
redată/interpretată în Brāhmane prin
lipsa diferitelor părți ale
lumii („Lumea aceasta nu era nimic la început; nu era nici cerul, nici
pământul, nici văzduhul”), iar în
transpunerea eminesciană din Scrisoarea
I prin „La-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă”.
Nota
1: Așa este, la început n-a
fost nimic, însă prin excepționala
redare lirică a cestui „nimic” rigvedic de către Eminescu, cultura română s-a
îmbogățit cu două dintre cele mai
consistente concepte filosofice: ființa (sāt în sanscrită și Sein în germană), respectiv neființa (āsat în sanscrită și Nichtsein în germană).
Dar iată
trei memorabile tălmăciri pentru succesiunea profundelor interogații ce alcătuiesc al doilea vers rigvedic („Ce acoperea?
unde? sub a cui ocrotire erau apele? era oare un adânc fără fund?”):
a)La
Mihai Eminescu: „Fu prăpastie? genune? Fu noian întins de apă?”;
b)În Brāhmane (după autorizata opinie a lui
T. Simenschy, cea mai veche interpretare dată părții introductive a Imnului):
„Lumea aceasta a fost la început și reală, și
nereală; ea a existat și n-a
existat; ea a fost pe atunci numai gândire. De aceea, înțelepții
spun despre ea: «Atunci nu era nici neființă, nici ființă; pentru că gândirea nu era nici ceva real, nici ceva
nereal. Această gândire a dorit să se manifeste ca ceva creat, mai pronunțat și mai
concret; ea își dori o personalitate
(ātman), se înfiebântă și se condensă»”;
c)În Codul lui Manu (acesta are 2685 de
versuri în cele 12 cărți ce au
fost scrise în perioada cuprinsă între sec. II î.e.n.-sec.II e.n. și, după Vede,
este considerată de indieni cea mai sfântă operă a lor, cu un meritat loc de
frunte în literatura universală) la fel se spune cât se poate de clar că „atât
ceea ce încă nu s-a desfăcut, cât și gândirea sau substanța gânditoare pe care Brahmā a produs-o cea dintâi din
sine, sunt în același timp și reale, și
nereale”.
Fiorii
existentului și bornele timpului nu
apar nici în cel de-al treilea vers al Imnului:
„Atunci nu era moarte, nici nemurire; semnul nopții și al zilei
(încă) nu era”. De-abia al patrulea vers introduce în scena creațiunii Unul, adică Brahmā sau substanța/entitatea primordială („Liber sufla fără suflare acest
Unu; mai presus de el nu mai era nimic altceva”), despre care ni se spune în
prima parte (a versului) că era doar spirit și inteligență, pentru ca în cea de-a doua parte să se precizeze că nu
era nimic mai presus, implicit mai prejos sau diferit de el (Brahmā), stare
demiurgică astfel înfățișată în Scrisoarea I:
„Când pătruns de sine însuși
odihnea cel nepătruns”, un Unu care mai apoi devine Totul, atât în Rig-Veda („Unul e stăpân peste tot ce mișcă și tot ce
stă; el a devenit tot ce merge și
tot ce zboară”), cât și în creația eminesciană („Unul
e în toți, tot astfel precum una e în toate”).
Dar
chiar dacă Unul devine Tot, versul al cincilea ne înștiințează
că „acest Tot era o întindere nedeslușită de ape”. Da, căci încă suntem „la început”, acel
„moment” atemporal despre care Imnul
afirmă că „era întuneric învăluit de întuneric” și pe care comentatorii indieni îl plasează „înainte de
creațiune”, adică în acel metalogic
netimp, când „nu era cine să vadă, nu era vedere și nici obiect care să fie văzut”. Versurile „Căci era un
întuneric ca o mare făr-o rază,/Dar nici de văzut nu fuse și nici ochi care s-o vază” ne încredințează că Eminescu cunoștea dintr-o foarte bună traducere în germană nu numai Imnul creațiunii, ci și comentariile înțelepților
indieni pe marginea acestuia...
Dincolo
de frapantele asemănări dintre Unul indian, principiile fundamentale din
filosofia chineză (Dao, Unul, perechea de principii creatoare Yin-Yang) și faimosul Unu plotinian, T. Simenschy are grijă să ne
pună sub ochi asemănarea până la identitate dintre versurile 4-5 ale Imnului și versetul 2 din primul capitol al Genesei biblice: „ (...) peste fața adâncului de ape era întuneric și Duhul lui Dumnezeu se mișca pe deasupra apelor”.
Și iată că începe prima fază a creațiunii rigvedice („Germenul care era ascuns în haos, acel
Unu care s-a născut prin puterea căldurii”, conceptul de „căldură” sau „asceză”
în sanscrită, desemnând fierbintea năzuință lăuntrică din care purcede actul zămislirii), precum și al celei eminesciene: „Dar deodat-un punct se mișcă...cel întâi și singur. Iată-l/ Cum din chaos face mumă, iară el devine
Tatăl!...”
La
începutul creațiunii primitive, ne
face cunoscut Imnul, „s-a ivit
deasupra acestuia (a Unului, nota mea,
G.P.) dorința, care a fost cea dintâi emanație a spiritului”. Vasăzică, lumea materială a rezultat
din „ființa primordială
spirituală”, printr-o emanație
nematerială a Ființei, mai
bine spus printr-o succesivă separare/desfacere a acesteia, urmată de
materializarea ei.
De unde
provine lumina rațională
asupra întregului act al creațiunii?
De-acolo, ne spune versul următor („Legătura cu ființa au găsit-o înțelepții
în neființă, cercetând cu înțelepciune în inima lor”), că „Ochiul spiritual al celor
ce văd (al înțelepților) a pătruns cu raza sa de lumină de-a curmezișul, adică prin mijlocul întunericului acelei epoci
premergătoare” (T. Simenschy).
Nota
2: Sintagma de-a curmezișul, ne atenționează comentatorii, nu doar că îndreptățește Imnul să se întrebe dacă în acea stare
primordială a lumii exista un spațiu cu dimensiuni („a fost oare un dedesubt? a fost oare
un deasupra?), dar chiar legitimează mult mai dificila întrebare filosofică
dacă acel Unu a fost dedesubt sau deasupra...
Însă cu
toate că deja există condițiile
rigvedice prielnice creației
(„Puterile creatoare erau; puterile primitoare erau”) și este prezentă perechea principiilor creatoare („puterea
pasivă era dedesubt, puterea activă era deasupra”) în sensul aluziilor din
vechile sisteme cosmogonice indiene la împreunarea cerului cu pământul pentru
nașterea zeilor, oamenilor și a tuturor viețuitoarelor, totuși, îndoiala și întrebările persistă în Imn („Cine știe
într-adevăr, cine ar putea spune, aici pe pământ, de unde s-a născut, de unde-i
această creațiune?”), îndoială ce
cu necesitate purcede din limitele minții umane și
pe care poetul nostru național a
infuzat-o cu universal în memorabilul vers „N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă”.
Nota
3: Pentru corectitudinea și completitudinea expunerii, consider că trebuie făcute
următoarele două precizări:
a)Fără
putința de-a ști vreodată dacă este vorba de interinfluențe ori de un miraculos sincronism cultural al lumii
antice, în sistemele cosmogonice ale vechilor chinezi, îndeosebi în cele
daoiste (de exemplu, în celebra carte Dao
De Jing sau Cartea despre Dao și Putere) se susține că nenăscutul Dao l-a născut pe Unu, Unu a născut pe
Doi, Doi a născut pe Trei, iar Trei naște cele zece mii de ființe și lucruri.
Ce vrea să spună această exprimare eliptică, specifică tuturor textelor antice
chinezești și indiene, dar îndeosebi lui Lao Zi (în traducere „Copil
bătrân”), presupusul autor al cărții și
legendarul întemeietor al daoismului (în limba chineză „d” se citește „t”)? Că Dao este arhetipul arhetipurilor, temeiul
tuturor lucrurilor și
principiul primordial care stă la obârșia lui Unu; că Unul este suflul unic (Qi), prin a cărui diviziune au apărut Yin și Yang, cele două principii (sufluri) creatoare (în
perspectivă cosmogonică, prin Doi se înțelege Cerul și Pământul); că Doi este obârșia lui Trei (Yin sau principiul feminin, Yang sau
principiul masculin și suflul
îngemănat He Qi sau urmarea unirii dintre Yin și Yang), triada
cosmică fiind formată din Cer, Pământ și Suveran (umanitate); că Trei zămislește cele „zece mii de ființe și lucruri”
sau mulțimea nenumărabilă a creațiilor. Fără să insist prea mult, deoarece am detaliat în
ampla lucrare Umanismul confucianist și misticismul daoist, cei doi poli între care a oscilat
îndelung filosofia chineză, socot că trebuie menționate cele cinci
elemente din cugetarea chinezilor antici (apa, focul, lemnul, metalul,
pământul) și că acestea, în
pofida faptului că li s-au atribuit ba numere (1 pentru apă, 2 pentru foc, 3
pentru lemn, 4 pentru metal, 5 pentru pământ), ba culori, gusturi, alimente,
măruntaie, activități umane
sau virtuți, nu sunt numai
substanțe sau elemente chimice, ci
„implică o repartizare spațială
și temporală” (Max
Kaltenmark în Filozofia chineză; Editura Humanitas, București, 1995).
b)Cum
spuneam mai sus, filosofii antici greci nu s-au ocupat de creațiune, ci de elementele primordiale din care s-a format
lumea, fără intervenția vreunei
divinități: apa, aerul, pământul și focul la gânditorii ionieni, numărul la Pitagora, Unul
sau zeul unic la Xenophan, Ființa
sferică (fără început și fără
sfârșit) a lui Parmenide, Rațiunea ordonatoare a lui Anaxagora, Demiurgul sau zeul
suprem (plus lumea Ideilor și
lumea materială) la Platon, Inteligența cosmică la Aristotel, Unul la neoplatonicieni.
Întrucât
cărturarii moderni (și nu
numai) ai Apusului, iar pe urmele lor ai întregii Europe, de regulă s-au
raportat/se raportează la filosofia necreaționistă a grecilor antici, o cugetare preocupată în cel
mai înalt grad de estetism și
de Cosmos (termenul îi aparține
lui Pitagora) sau ordinea universală, iată – zic eu – principalul motiv pentru
care evoluționismul s-a
constituit în sfidătoarea modă a ateilor și a tot mai scepticilor științifici
din zilele noastre!
De
pildă, eminentul profesor italian Giovanni Reale (1931-2014) și-a intitulat una dintre opere Istoria filosofiei antice (la noi a apărut în 10 volume la Editura
Galaxia Gutenberg din Târgu-Lăpuș). Mă rog, foarte bine c-a apărut în limba română. Este cartea
unui erudit, care izbutește să
capteze atenția cititorului avizat
atât prin coerența ideilor și bogăția
deloc ostentativă a argumentației,
cât și prin fluența expunerii. Atâta doar că, ocupându-se numai și numai de gândirea greco-romană (de la presocratici și până la neoplatonicieni, ultimele două volume
cuprinzând lexicul și
bibliografia filosofilor analizați), se subînțelege că titlul mult mai potrivit pentru această carte
era Istoria filosofiei antice
greco-romane sau, mai simplu, Istoria
filosofiei greco-romane...
Revenind
la cosmogonia rigvedică, aflăm în antepenultimul vers al Imnului că „Zeii s-au ivit după crearea acestei lumi” (la rândul
său, Demiurgul platonician creează în primul rând zeii ce primesc sarcina de-a
crea celelalte ființe!), după
care vine seria de întrebări derutante, aparent fără posibilitatea de-a primi
vreodată, de la rațiunea
umană, un răspuns mulțumitor
(evident, cu excepția
răspunsurilor liniștitoare pe
care le dă creștinismul
nedistorsionat prin modernizarea sa): „ (...) atunci cine știe de unde s-a născut?/De unde s-a născut această lume,
dacă a făcut-o sau nu”.
Așadar, Imnul creațiunii nu numai că nu face
afirmații tranșante privind nașterea existentului, iar prin aceasta se deosebește net de Genesa biblică
(dimpotrivă, el avansează întrebări care îngroașă neînțelesul
și întăresc îndoiala), dar
în penultimul vers, prin acel „dacă a făcut-o sau nu”, poetul nu ezită să-și exprime neîncrederea că lumea, într-adevăr, a fost
făcută de principiul creator Unul (el însuși ivit prin „puterea căldurii”, un proces asemănător cu clocirea) sau s-a născut într-un alt
mod, un mod lăsat cu totul la cheremul fanteziei noastre.
În
ultimul vers al Imnului, îndoiala
poetului se învecinează cu impietatea („Cel care-i stăpânul ei în cerul cel mai
înalt, numai acela o știe, - sau
nu știe nici el”), acuzație pentru care inegalabilul Socrate a fost condamnat la
moarte de către judecătorii atenieni.
Dincolo
de toate elementele controversabile ale Imnului,
important este faptul că „în imnurile din Rig-Veda
găsim marea idee despre Unitate,
ideea că tot ceea ce vedem în natură și pe care credința populară o numește «zei» este în realitate numai o emanație a acelui Unic,
că orice pluratitate este numai aparență” (T. Simenschy).
Aceasta,
de altminteri, este ideea călăuzitoare a Brāhmanelor
și doctrina fundamentală a Upanișadelor. Brāhmanele, cu calitatea lor de tratate
teologice despre jertfe și de anexă
a Vedelor, conțin numeroase legende despre creațiune și
Prajāpati (Creator). Dacă în cele mai multe legende, Prajāpati este singurul
Creator, T. Simenschy ne face cunoscut că există pasaje în Brāhmane „unde însuși
Parajāpati e creat, iar creațiunea
începe cu apa sau cu neființa
sau cu Brahmā”.
Bunăoară,
una dintre aceste legende susține
că, aidoma ca la greci, la început era „o mare de apă”, că apele au practicat
asceza, astfel născându-se din ele „un
ou de aur”, și că, după plutirea
lui pe ape vreme de un an, din el s-a născut un om. Acest om era chiar
Prajāpati, care numai ce rosti bhuh și acest cuvânt deveni pământul, rosti bluvah și noul cuvânt deveni văzduhul, apoi rosti suvar ca să apară cerul.
Deosebit
de interesantă pentru chestiunea cosmologică indiană este legenda din Brāhmane care se deschide cu „La început
era numai neființa (āsat)”, o neființă
echivalentă în plan conceptual-filosofic cu haosul sau vidul primordial din Theogonia lui Hesiod.
Dar, ne
asigură ilustrul nostru compatriot, marele progres al gândirii hinduse se
datorează Upanișadelor sau „învățăturilor secrete” (ăsta-i sensul termenului „upanișade”) din această anexă a Brāhmanelor, respectiv din cea de-a treia subîmpărțire a Vedelor
(cele mai vechi „învățături secrete” datează din anul 800 î.e.n.), precum
și celor șase sisteme filosofice care purced din ele (Nyāya, Vaiseșika, Samkhya, Yoga, Mimamsā și Vedānta), ale căror scrieri, sub formă de aforisme
foarte concentrate și obscure,
poartă numele de Sūtra.
Pentru
desfătarea cugetului, iată doar admirabile mostre din filosofia upanișadică:
a)„Întreg
universul acesta este Brahmā; de la el purcede; în el se reîntoarce; în el
respiră”;
b)„La
început era numai Ființa, și anume ca Unul, fără al doilea. E drept că unii au spus:
«La început era numai Neființa, și anume ca Unul, fără al doilea, și din această neființă s-a născut ființa». Dar cum ar putea să fie așa? Cum ar putea să se nască ființa din neființă? Numai ființa a fost la început, și anume ca Unul, fără al doilea”.
Al
doilea splendid citat din subtila cugetare upanișadică ne duce de îndată cu gândul atât la versetul XL din
capodopera chineză Dao de Jing („Ființele aflate sub Cer se zămislesc din ființă, iar ființa se zămislește din neființă”), cât și
la neperechea spusă a lui Zhuang Zi: „Eu pot să înțeleg că neființa există, dar nu și că neființa nu există”.
Sighetu
Marmației, George PETROVAI
8-9 nov. 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu