Atât de întărită, cel puțin economic, o să iasă Ucraina din acest război, și atât de slăbiți vom fi noi, agro-economic și industrial (cel puțin…), că o să ne întrebăm, inutil desigur la acel moment, cine au fost, de fapt, „combatanții” în acest conflict geo-economic?… Ba, chiar „inamicii” unei operațiuni speciale, cel puțin la adresa fluxurilor economice?!… „Perdanții”, într-o denumire mai „îndulcită”… Pentru că fiecare zi (de război) aduce Ucrainei ceva ce, în timp de pace, i-ar fi fost greu să realizeze…. Noi piețe de desfacere, noi tipuri de mărfuri „la export” (și nu în… Africa!), noi oportunități, noi industrializări… O extindere masivă fără a avea cea mai mică împotrivire din partea acelora care pierd… Care rămân și fără piețele de desfacere, au și costuri suplimentare legate de încercarea de a mai acoperi (insignifiant față de costurile reale) din pierderile fermierilor și ale firmelor pe considerente ce au tot mai puțin acoperirea ca urgențe ori măcar nevoi umanitare… Pentru că are războiul are costuri „colaterale”, nu?! Dar de ce să le tot plătim noi? Prin tot ceea ce pierdem, prin tot ceea ce ne este luat, chiar de către guvernanții noștri trădători, și transferat intereselor, numai mâine fățiș colonialiste (și nu în UE, în ansamblu ei!), ale Kievului…
Și chiar dacă, în aceste vremuri de descărnare sub
pretextul ajutorării unor străini (mâine-poimâine poate doar niște alți
venetici fățiși), nimic nu ar trebui vândut, transferat, resursele țării sunt împinse
tot mai mult spre Gurile Dunării… Acolo unde, deși aveam capacitatea de a
acoperi, pentru a sprijini Ucraina, dar fără a ne afecta nouă interesele,
oportunitățile pe care tocmai războiul le-a adus (dar pare că oricui altcuiva,
dar nu nouă!), ne-am retras, am fost retrași, de pe toate circuitele și
fluxurile ce ar fi putut contribui, poate nu la înstărirea noastră, dar măcar
la compensarea pierderilor pe care le avem din cauza războiului din Ucraina.
Ave(a)m la Constanța, în Dana 108, din portul Agigea
Sud, două structuri esențiale, două puncte nodale în orice flux de export, mai
ales în contextul mișcărilor de mărfuri din și spre Ucraina, două nave
ferry-boat („Eforie” și „Mangalia”), aflate în conservare de prea mulți ani…
Două ferry-boat -uri care nu și-au croit calea în transbordarea Mării Negre
pentru că nu am reușit să ne impunem rutele pe care le puteam acoperi. Două
nave care doar la inaugurarea rutelor inițiale (Constanța-Samsun, Turcia) au
avut clipa lor de glorie… Dar poate că tocmai perspectivele de atunci au dus la
eliminarea noastră din transporturile de ferry-boat ale Mării Negre. Două
active puse apoi în conservare în așteptarea unor timpuri mai bune. Dar care nu
s-au mai împlinit… Nu din cauza vremurilor (politice, conjuncturale), căci șansele
au venit și au trecut, ci pentru că nu am fost în stare (sau nu am fost lăsați)
să ținem pasul cu ele. Două nave care, în contextul masivelor investiții în
infrastructura dedicată creșterii transportului de cereale dinspre Ucraina, ori
de felurite alte mărfuri, dar și a trimiterii de capacități militare către
Kiev, nu au fost luate în considerate, iar astăzi vedem motivul… Căci, sub
armator român, reactivarea, optimizarea și oportunizarea navelor ar fi adus
beneficii doar pentru noi, nu?!…
Ucraina are însă nevoie de cele două ferry-boat -uri
de la Constanța… Mai ales că fiecare navă poate transporta 40 de tiruri sau 40
de vagoane. Iar momentul scoaterii, din nou, la apă se apropie. Dar, tot mai
evident, nu sub operarea noastră, procedura de reactivare a navelor fiind clar
în așa fel gândită încât să ne elimine pe noi din circuitul care se poate
dezvolta. Și nu întâmplător tocmai acum se pune presiune pe CFR Marfă, în a
cărui proprietate se află cele două nave (care erau parte din sistemul specific
cfr/dană ferry-boat din Portul Constanța) pentru a returna cât mai repede
ajutorul de stat primit cu ani în urmă, în mod presupus ilegal, de la Statul
Român. Decis de alții (adică de UE!) ca fiind acordat ilegal, chiar dacă, la
acel moment (și sunt multe alte exemple!), comisia europeană nu a spus nimic.
Nu a semnalat nici presupusul abuz al autorităților române, nu a avertizat nici
asupra posibilității de a fi puși să returnăm acel ajutor de stat! O tăcere
suspectă pe care nici un jurist nu a dezvoltat-o ca posibilitate de a revedea
cât de legale (juridic) sunt aceste pretenții ale Europei vizând returnare a
ajutorului de stat (declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene din
24.02.2020).
Astăzi, acele două active își dezvăluie valoarea
prin brusca scoatere la licitație de către CFR Marfă, chipurile pentru a
returna acei bani, chiar dacă societatea a raportat, în contextul războiului
din Ucraina, ca principalul transportator de marfă din zonă, o creștere a
cifrei de afaceri cu peste o treime față de anul trecut… Și este în mod clar o
altă „operațiune specială” îndreptată împotriva noastră prin faptul că, în loc
să caute alte soluții, în loc să respingă juridic pretențiile UE, în loc să
găsească o cale de a crea o altă companie de stat care să preia cele două nave
ferry-boat, pentru a fi descărcate de eventualele presiuni de vânzare pentru
returnarea ajutorului de stat (deși în guvern a existat o inițiativă pentru
înființarea inclusiv a unei companii, „Carpatica Feroviar”, care să asigure
tocmai astfel de transporturi), CFR Marfă le vinde pe amândouă la licitație. Și
este grav că nu există nici măcar intenția de a trece această „operațiune”
(practic, de scoatere a unor active din patrimoniul național) prin CSAT. Chiar
dacă, la momentul la care navele au fost oprite la țărm (în august 2008 și mai
2009), Statul Român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării,
a decis ca cele două nave să fie păstrate în stare de funcționare, ca „dotări
strategice din punct de vedere militar”!
Doar că astăzi nu mai există interesul de a proteja
acest patrimoniu! Există doar trădare, hoție, mită, desconsiderare și, adesea,
o ură viscerală împotriva a tot ceea ce este românesc… Și poate că în ziua în
care Ucraina va opera, „de nicăieri”, rute de ferry-boat din porturile sale pe
care le dezvoltă la Gurile Dunării, vom înțelege cine a fost, de fapt,
principalul perdant (cel puțin la nivel economic) al unei operațiuni speciale
tot mai evident îndreptate împotriva oricui altcuiva, dar nu a Ucrainei!
Cezar
Adonis Mihalache – Natiunea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu