luni, 20 mai 2024

Corabia cu pânze subțiri

                                                         de Gheorghe Pârja

Am intrat în campania electorală! Candidații se agită, se întrec în mesaje, spuse și cu ani în urmă, și-au pus pe străzi, în parcuri, pe ziduri portrete uriașe, pentru a ne convinge că sunt cei mai buni pentru a fi aleși. Dar doamnelor și domnilor, este un singur loc pentru primărie! Nu contează, ei insistă că doar aceasta este esența democrației electorale. Fac parte dintre acei alegători care primesc ofertele, le privesc cu interes și ce va fi voi vedea! Că mă întreabă unul, altul cu cine votez? Le răspund cu tandrețea vicleană a unui taximetrist. Care îmi mărturisea, într-o scurtă călătorie cu mașina lui înceată, că el nu este hotărât, deoarece până în ziua urnelor se pot întâmpla multe. Omul a vrut să-mi spună că acest timp al promisiunilor din partea candidaților este un bun prilej de meditație, de decantare a ofertelor, că numai așa se construiește încrederea în lideri.

Noi, jurnaliștii, care nu facem parte din anturajul sfătuitorilor candidaților, putem să facem observații la purtarea în drumul lor spre gloria fotoliului râvnit. Eu cum nu am avut har să dau sfaturi de taină, am rămas un observator al spectacolului electoral. Care, dacă ai răbdare să-l privești, este un spectacol fascinant despre putere, despre învârteli trecute și viitoare, despre sfidarea legilor, despre afaceri cumetre, despre demagogie, despre interese private pentru sprijinirea partidului din care candidatul face parte. Campania electorală a devenit și o hârtie de turnesol pentru cei care râvnesc la demnități. Personaje pe care le socoteam îngeri ai suferinței democratice se dovedesc, în viziunea opozanților, niște șmecheri care au lucrat în umbră, au adunat averi care te înspăimântă.

Am căzut și eu pradă acestor decepții. Apoi, liderii este bine să știe ce gândesc alegătorii despre faptele lor, despre proiectele lor. Dacă le pasă! Coaliția PSD-PNL s-a împotmolit serios cu candidatul unic la Primăria Capitalei, prin experimentul eșuat cu doctorul ortoped și prin rocade doar de ei știute. În politică aceste rătăciri au urmări nefericite. Care se văd, deși se caută a fi ascunse. De când au decis comasarea, alegerile europarlamentare au fost strivite de cele locale. Nu am văzut, până la această oră, dezbateri pe teme europene, nu sunt puse în discuție probleme la ordinea zilei. Reacții izolate am constatat la nefericitul atentat asupra premierului Slovaciei, dar candidații la europene nu s-au manifestat cu opinii. Ba, l-am auzit spunând ceva pe domnul Terheș.

Totul este despre alegerile locale. Care pe care! Sunt la modă scandalurile de corupție și acuzații de tot felul. Televiziunile sunt leșinate după asemenea cazuri. În măsura în care sunt adevărate hoțiile, iată, campania electorală este hârtia de turnesol de care pomeneam. Dar nu acesta este rostul alegerilor, în principal. Un lider din Prahova a fost prins cu mâța în sac, cu mită, dar el candidează, sfidând faptul că este urmărit penal. În jur, liniște și pace! Pe mine mă preocupă cum vor ieși cele două partide ale Coaliției din cursa electorală. Vedem și la televizor, dar și în teritoriu, că apele s-au despărțit în multe locuri. În Maramureș, liberalii cu oastea lor, pesediștii cu a lor. Unde sunt unii, nu sunt ceilalți.

Am citit în presă că longeviva sărbătoare a hotenarilor, anul acesta, a fost pesedistă. Este clară povestea cu apele. La mine în sat, candidatul pesedist și cel liberal au cărări separate. Înverșunarea pentru putere este o realitate. Până la un punct nu este de condamnat, de ironizat. Că aceasta este menirea unei campanii electorale, de a alege conducători pentru a gospodări comunitățile. Dar să le gospodărească! Iar alegătorii să decidă cine este cel mai bun gospodar. Un fenomen care merită toată atenția este cel al sondajelor. Sunt multe cercetări sociologice care se contrazic până la limita ridicolului. Nici măcar nu apelează la subtilități, ci aruncă pe piață, spre noi, variante convenabile.

Un fel de opinii glazurate, adică vrăjitorii la lumina zilei. Un fel de prostire populară, livrată pe post de certitudine. Sunt camuflate spectaculoase investigații care tăinuiesc abuzuri în serviciu, conflicte de interese, corupție și alte modele care nu fac cinste. Am zis cinste? Iertați-mă, este vorba de altceva. Coaliția care ne-ar fi asigurat stabilitate nu este ce pare a fi. Nu știu cum se face că din rândurile partidelor care o compun se recrutează cazuri de corupție, de obrăznicie imorală. Le cunoașteți, că sunt de notorietate. După părerea mea, dar și a altora, această campanie electorală este ca o corabie cu pânze subțiri, uneori foarte subțiri, prin care suflă vântul și nu reușește să o pună pe linia de plutire.

Campania electorală este și un poligon de încercare pentru naivi, dar și pentru învârtitori. Este și hârtia de turnesol a realității. Mă grăbesc a spune că în acest exercițiu electoral se decantează și nume devotate comunităților. Unii au demonstrat-o în legislaturi anterioare. Nu sunt multe, dar sunt! Sunt cei care dau corabiei tocmai linia de plutire. Pe această corabie cu pânze subțiri, candidații nu vorbesc despre cultură în termenii vremii actuale. Câtă cultură, atâta libertate, îi plăcea marelui scriitor Augustin Buzura să spună.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu