joi, 23 mai 2024

Învățătorul meu


Motto: „,Nu știu alții cum sunt,dar eu, când mă gândesc la locul nașterii mele, la casa părintească din Humulești,la stâlpul hornului unde lega mama o sfoară cu motocei la capăt,de crăpau mâțele jucându-se cu ei,la prichiciul vetrei cel humuit,de care mă țineam când începusem a merge copăcel,la cuptorul pe care mă ascundeam, când ne jucam noi, băieții, de-a mijoarca, și la alte jocuri și jucării pline de hazul și farmecul copilăresc, parcă-mi saltă și acum inima de bucurie! Și, Doamne, frumos era pe atunci căci și părinții, și frații, și surorile, îmi erau sănătoși, și casa ne era îndestulată, și copiii și copilele megieșilor erau de-a pururea în petrecere cu noi, și toate îmi mergeau după plac, fără leac de supărare,de parcă era toată lumea a mea!”

(Ion Creangă - „Amintiri din copilărie”).

...Ultimele seri petrecute, în tihnă și liniște, fără grija dimineții de mâine, în grămada de copii de-o seamă cu mine, în jocurile noastre pe uliță, cu laițe la poartă, cu regina nopții luminându-ne de sus, ACUM mă copleșesc aducerile aminte.

Era după Sfânta Maria și venea Ziua Crucii, reper pentru noi, căci se apropia, cu pași repezi inevitabilul 15 septembrie, prima zi de școală. O să fie mai frumos, o să fie mai bine?! Sărăcia ne dădea târcoale și trebuiau cumpărate uniformă, ghiozdan, rechizite școlare și de pus merinde în fiecare zi.

Părinții se făceau „luntre și punte” ca-n ziua festivă de 15 septembrie să fim arătoși, veseli și  frumoși, ca să pășim cu dreptul în noul an școlar!

Îmi amintesc începuturile fiecărui an școlar cu nostalgie și regrete că timpul nu s-a oprit în loc. Păstrez pe retina timpului amintirea Domnului director, înconjurat la masa dascălilor de ceilalți colegi, iar pe noii veniți prezentându-i în cuvinte calde. Așteptam, privind în dreapta și stânga, mimica fețelor lor, reacția colegilor la pronunțarea numelui dascălului nostru, un moment-monument de prezicere a viitorului nostru.

Serbarea de deschidere ne-a creat emoții, atât nouă, micii învățăcei cât, deopotrivă, și părinților prezenți în neuitata curte a școlii de la Rogoz.

Îmbujorați, cu buchete de flori în mâini, ne-am îndreptat spre prezidiul profesoral oferindu-i Domnului învățător câteva din buchetele noastre, celelalte revenindu-le colegilor dumnealui.

Îndreptându-ne cu pași sfioși spre sala de clasă parcă-l văd și acum pe Domnul învățător dirijându-ne spre locurile noastre din sala de clasă. Era înalt și ușor de observat și de către colegii mai scunzi, care erau plasați în primele bănci, să vadă bine la tablă.

A strigat catalogul. S-a făcut liniște deplină în sala mare, împodobită  „ca o mireasă”. Pe catedră trona o vază mare cu gladiole multicolore. Eram printre ultimele în catalog iar când mi s-a pronunțat numele, cu o tresărire și nod în gât, am răspuns „Prezent!”.

Ni s-a vorbit despre școală, despre menirea ei ca hrană spirituală pentru viitor, pentru întreaga viață. Avea o voce blândă, catifelată, care înclina mai mult spre cântec, spre mângâiere sufletească.

Ne-a citit orarul pentru a doua zi, după care ne-a poftit în pauză. Sportul nostru preferat pentru băieți, era fotbalul, pe care-l practicam cu o amărâtă minge din cârpe iar fetele jucau „Mi-am pierdut o batistuță”.

De câte ori suna clopoțelul de intrare, cuminți făceam rândul, ne așezam în bancă și buchiseam din Abecedar până la sosirea dragului nostru învățător.

Când mai făceam câte o trăznaie ne făcea observație molcom, rareori ne prindea de urechi. Avea și dumnealui copii și ne trata ca proprii-i copii.

Cea mai plăcută activitate școlară era după sport, ora de muzică, unde Domnul ne învăța cântece patriotice, pe care le cânt în amintire, cu respect și dragă aducere de-aminte: „Bardul de la Mircești”, Pe-al nostru steag...”, „Treceți batalioane...”,  „Românașul”, cât și cântece care proslăveau natura: „Ca o zi de primăvară”,  „Cucule, pasăre sură”,  „Somnoroase păsărele”, etc.

De fiecare dată regretam că ora se termina, că timpul zbura atât de repede!

Încet, încet, vremea își urma tăcută cursul și cu fiecare săptămână trecută deveneam, sub bagheta Domnului învățător tot mai cunoscători, mai luminați la minte, iar clipa despărțirii la sfârșit de an, inevitabilă!

Țin minte și bine țin, că de Sfintele Paști, într-un an, Domnul învățător a organizat, ad-hoc, un concurs de ciocnit ouă roșii și ne-a recitat poezia „La Paști” de George Topârceanu. Am câștigat toți, căci atmosfera a fost încântătoare, profund creștinească, motiv pentru care Domnul nostru a dat tonul la „Hristos a Înviat!”, glasurile noastre cristaline răsunând până departe.

Când ne punea pe cap coronițele la sfârșit de an școlar, la cei mai merituoși, ne felicita și îmbrățișa și ne ura vacanță plăcută, în aplauzele sălii pline a căminului cultural. Nu uita să ne spună să fim harnici, cuminți, ascultători, să ne cinstim părinții și pe cei din jur, îndemnându-ne să purtăm în suflet credința strămoșească.

În sufletul meu, chipul Luminătorului de la catedră a rămas mereu o făclie vie ce avea să-mi lumineze ca un astru strălucitor întreaga mea viață.

„Trecut-au anii ca nori lungi pe șesuri

Și niciodată n-or să vie iară,

Căci nu mă-ncântă azi cum mă mișcară

Povești și doine, ghicitori, eresuri,

 

Ce fruntea-mi de copil o-nseninară,

Abia-nțelese, pline de-nțelesuri -

Cu-a tale umbre azi în van mă-mpesuri,

O, ceas al tainei, asfințit de sară.

 

Să smulg un sunet din trecutul vieții,

Să fac, o, suflet, ca din nou să tremuri

Cu mâna mea în van pe liră lunec;

 

 

Pierdut e totu-n zarea tinereții

Și mută-i gura dulce-a altor vremuri,

Iar timpul crește-n urma mea... mă-ntunec!

(Mihai Eminescu – Trecut-au anii).

 

                                          VLĂȘAN  RALUCA

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu