de Gheorghe Pârja
Aparent cele două concepte nu ar avea legături
comune. Ele însă cred că se condiționează reciproc, iar celui care le
stăpânește îi configurează un profil care poate duce valorile pe drumul cel
bun. Patriotismul, în ultima vreme, este folosit cu insistență ca vector
politic, iar dimensiunea care ține neamul împreună s-a diluat. Cine îi cunoaște
rostul în istoria noastră nu va cădea în capcana ipocriziei. Cu care acest
sentiment salvator pentru țară nu are nicio legătură. Sentimentul de țară nu
poate fi negociat. Unii abuzează de această valoare a duratei neamului nostru.
Că el, patriotismul, nu se cultivă sobru în școală este o rană a timpului
nostru. Cică nu se mai poartă, de parcă ar fi o haină.
Curentele ideologice care îl pun la margine sunt
multe și agresive. Cu scopuri precise. Cine mai ține la statul național are
nevoie de acest sentiment firesc. Purtat în suflet și nu strigat în stradă
pentru scopuri politice. Așa cred eu. Mă puteți judeca cum socotiți. O viață
întreagă, de jurnalist și scriitor, am purtat acest ecuson interior. În care
cred, de aceea el se bucură de cuvintele mele. Cu un prilej, academicianul Dan
Berindei îmi spunea că în ultima vreme s-a constatat o dăunătoare stare de
regres, un abandon al simțămintelor naționale. Care au contribuit la alcătuirea
acestei țări. Dar cum istoria, ca materie de predare la școală, s-a cam
împuținat nu-i de mirare că avem multe semne de întrebare.
Eu cred că patriotismul merge mână în mână cu
gramatica. Ce este altceva, decât un act de identitate supremă să-ți vorbești
bine și frumos limba în care te-ai născut? O limbă corectă și o gândire logică
sunt averea unui om. Sunt egale cu împlinirea personalității. Cu toate
reformele învățământului, ocolirea studiului gramaticii în școală este un mare
pericol pentru vorbirea corectă. Din fericire stau de vorbă cu tineri care fac
cinste Limbii Române. Dar am multe pilde, din partea unor lideri care stau rău
cu exprimarea. Nici cititul de pe hârtii nu îi salvează. Uită timpurile
verbului, au ezitări în exprimare. Ce să mai vorbim de interpretarea unor
valori naționale. Le-aș da peste mână, dacă aș fi aproape, celor care sunt
lângă foc.
M-am cutremurat când, nu departe în vreme, un
personaj vorbăreț din eșalonul politic a vorbit urât despre balada Miorița. Nu
l-a întrebat nimeni, dar el a simțit nevoia să o reducă la o jalnică stână unde
latră câinii. Să asociezi o dimensiune esențială din psihologia poporului
român, cu un simplu spațiu oieresc, când vine vorba despre celebra baladă, mi
se pare o îngustime de gândire. Credeți-l măcar pe Mircea Eliade! Care a fost
profund marcat de creștinismul cosmic al baladei, socotind-o un mod de
supraviețuire într-o istorie dramatică. Eu îl cred, de aceea m-am pus să scriu
acest text. Stați puțin și răspundeți-vă la o întrebare: ce miracol a ținut
Limba Română laolaltă? În timp ce teritoriile în care se vorbea erau înrobite
și sfâșiate.
Mă întorc la gramatică, la logică și la geometrie.
Specialiștii în educație reclamă și lipsa geometriei clasice din programa
școlară. Lipsa gramaticii și a geometriei elementare – îmi spunea un distins
profesor – este una dintre cauzele agramatismului și a lipsei logicii în
gândire. Toate acestea sunt comentarii auzite de la cei care se ocupă cu
răspundere de starea învățământului. Cei mai pricepuți pot veni cu completări.
Spre binele tuturor. Cât ai sta de vorbă cu inteligența artificială rămân
fundamentale tainele gramaticii, miracolul geometriei și rigoarea logicii. Și
acum îmi aduc aminte de silogismul aristotelic învățat la Liceul Pedagogic din
Sighetul Marmației. Prietenul meu din vecini îmi spunea adesea că geometria la
școală este ca șahul. Mai greu deschidem căi spre ceea ce numim patriotism.
Cuvânt confiscat serios de politică, unde nu are vibrație interioară. Este
adevărat că de când cu plimbarea ideilor prin lume au apărut mulți deformatori.
Chiar inamici ai acestui sentiment.
Eu cred că până avem de apărat o țară, cu valorile
ei, acest sentiment ne este de mare ajutor. Deocamdată, avem nevoie de această
putere din noi. Cum avem nevoie de gramatică, geometrie și logică. Aștept
completări și comentarii. Că așa-i în democrație!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu